Gyvenimas

2020.01.02 21:41

Unikauskas apie geriausią druskos pasirinkimą: kuo negražesnė, tuo geresnė

LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT.lt2020.01.02 21:41

Jeigu vartojate drastiškai mažai druskos, jūsų organizmui ims trūkti natrio – tokiu atveju rizika susirgti širdies ir kraujagyslių ligomis bus didesnė, LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ perspėja Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius Alvydas Unikauskas. Kaip žinoti, kad jums trūksta natrio? Daktaras sako, kad apie tai gali pranešti ir nenumaldomas potraukis sūriems produktams.

Visi sutelkę dėmesį ne tik į cukrų, esantį produktuose, bet ir į druską: atidžiai skaito etiketes, kad maiste jos būtų kuo mažiau, tačiau gydytojas teigia, kad niekas nekalba apie druskos trūkumą, o tai, anot jo, yra pavojingiau už druskos perteklių.

Jei nuolat norite valgyti įvairiausius sūrius produktus, didelė tikimybė, kad jums trūksta natrio. „Pavyzdžiui, nėščia moteris tiesiog miršta, kaip nori ledų, o gali būti, kad jai iš tiesų trūksta kalcio, organizmas sufleruoja, ko norėti. Norime tų produktų, kurie asocijuojasi su trūkstamais mineralais organizme“, – pažymi A. Unikauskas.

Prieš tai, kai žmonija išrado šaldytuvą ir šaldiklį, mūsų protėviai mėsą ir kitus greitai gendančius produktus tiesiog skandindavo druskoje, kad jie ilgiau išsilaikytų nesugedę, pasakoja jis. Tiesa, tada ir mirčių nuo širdies ir kraujagyslių ligų buvo kur kas mažiau nei dabar.

„Jeigu valgome daug druskos, gauname ir daug natrio. Natris sulaiko organizme vandenį, tad kraujagyslėse taip pat būna daugiau vandens, atsiranda didesnis kraujo spaudimas ir pan. Bet nauji tyrimai kalba apie ką kitą. Žmonės, išsigandę druskos, neretai jos vartojimą sumažina drastiškai, beveik išima iš mitybos, o tai kitas kraštutinumas, kuris turi pasekmių“, – aiškina profesorius.

Mūsų nervų ląstelės negali perduoti viena kitai impulso, jeigu trūksta natrio. Nervų sistema nebedirba, raumenys taip pat nebegali tinkamai susitraukti, nebėra skysčių pusiausvyros, neįmanoma pernešti kalcio ir kitų mineralų ten, kur jų reikia.

Jeigu jums trūksta natrio, padidėja širdies ligų, insulto rizika, didėja ir atsparumas insulinui. Organizme taip pat labai svarbi natrio ir kalio pusiausvyra: jeigu vartosite daug druskos, bet tuo pačiu metu vartosite ir daug daržovių, kuriose gausu kalio, infarkto ir insulto rizika nepadidės.

„Antinksčiai gamina įvairius hormonus, vienas iš jų – aldosteronas. Jis mūsų organizme sulaiko natrį. Kyla klausimas, kodėl yra atskiras hormonas, skirtas natriui organizme sulaikyti? Priežastis labai paprasta: todėl, kad mūsų nervų ląstelės negali perduoti viena kitai impulso, jeigu trūksta natrio. Nervų sistema nebedirba, raumenys taip pat nebegali tinkamai susitraukti, nebėra skysčių pusiausvyros, neįmanoma pernešti kalcio ir kitų mineralų ten, kur jų reikia. Nedirba natrio ir kalio siurblys, kuris yra mūsų energijos garantas, dėl to į ląsteles nebepatenka reikiamų medžiagų“, – pasakoja medikas.

Geriau daugiau nei mažiau: nykstantį druskos suvartojimą Unikauskas prilygina širdžių ligų ir insulto rizikoms

Kas atsitinka, jei jūsų mityboje labai mažai druskos? Organizmas į tai sureaguoja ypač neigiamai ir pradeda gaminti netgi tris kartus daugiau aldosterono, kad tik gebėtų sulaikyti kūne kuo daugiau natrio.

„Vyresnio amžiaus žmonės neturi tokio aldosterono kiekio kaip jauni, todėl jiems apskritai gali trūkti natrio“, – pažymi A. Unikauskas.

Tad nepakankamas natrio kiekis organizme pavojingesnis nei per didelis jo kiekis. Žinoma, ir viena, ir kita blogai, tačiau, pavyzdžiui, jeigu jūs vartojate labai mažai druskos, taip pat šlapimą varančius vaistus ir geriate didžiulius vandens kiekius, jūs ne tik negaunate su maistu natrio, bet dar dalį jo išvarote iš savo kūno, o vanduo likusį natrį praskiedžia. Taip natrio ima drastiškai trūkti.

„Netgi atsisakius angliavandenių, kurie sulaiko vandenį, jums prireiks daugiau druskos“, – perspėja A. Unikauskas.

Natrio trūkumą sukelia:

– mityba be druskos,

– diuretikai,

– vandens perteklius,

– didelis prakaitavimas,

– ketogeninė mityba,

– antinksčių nuovargis.

Nebijokite druskos, ji jums naudinga. Tik šiukštu nenukrypkite į kraštutinumus.

Kad netrūktų natrio, visų pirma, būtina žinoti, kad per dieną mums reikia maždaug 5–6 gramų druskos – tai arbatinis šaukštelis su kaupeliu. Dar vienas svarbus dalykas, ką reikia daryti – vartoti daug kalio turinčio maisto. „Jeigu jums netrūks kalio, nereikės galvoti, kiek suvartojate druskos“, – sako gydytojas.

Laidos svečias, dietologas Edvardas Grišinas pažymi, kad naudingiausia druska žmogaus organizmui yra arba Himalajų, arba jūros, tačiau svarbu atkreipti dėmesį, ar druska apdorota, ar ne.

Kur kas vertingesnė – kuo mažiau apdorota druskas. Mažiau apdorotoje druskoje, pasak specialisto, didesnė gausa įvairiausių mikroelementų, o tokia druska kur kas artimesnė mūsų organizmo terpei. Jei druskoje daug mikroelementų, bus mažiau natrio, vadinasi, per daug šios medžiagos nesuvartosime.

Į ką svarbu atkreipti dėmesį perkant druską? „Pirmiausia produktą matome akimis, reikia apžiūrėti, kaip tas produktas atrodo. Iš karto galime pastebėti, kad turime stambią Himalajų druską arba labai labai smulkią, pramoniniu būdu pagamintą stalo ar akmens druską. Galime iš karto pasakyti, kad pastarasis produktas buvo žymiai labiau apdorotas, palyginti su Himalajų druskos kristalais“, – aiškina E. Grišinas.

Kitaip tariant – kuo druska negražesnė, tuo ji geresnė, pažymi A. Unikauskas. „Nebijokite druskos, ji jums naudinga. Tik šiukštu nenukrypkite į kraštutinumus: nei per daug, nei per mažai“, – pabrėžia gydytojas.

Plačiau – laidos įraše.

Parengė Indrė Česnauskaitė.

Geriau daugiau nei mažiau: nykstantį druskos suvartojimą Unikauskas prilygina širdžių ligų ir insulto rizikoms
Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt