Gyvenimas

2019.12.30 06:34

Unikauskas: nauda regėjimui ir pagalba kognityvinėms funkcijoms – priežastys žuvį valgyti dažniau

LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT.lt2019.12.30 06:34

Apie žuvies naudą širdžiai ir smegenims girdėjo visi, tačiau retas žino, kad šis maisto produktas padeda ir regėjimui. LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius Alvydas Unikauskas sako, kad žuvis yra lengvai pasisavinamų baltymų šaltinis, tiesa, svarbu gebėti išsirinkti, nes ne visos žuvys yra vienodai vertingos.

„Apie žuvies naudą mūsų organizmui visiems kalama nuo mažų dienų. Vyresni puikiai pamena ketvirtadienius – tai būdavo žuvies diena“, – sako A. Unikauskas.

Ne kartą kalbėta apie žuvies vertę, ypač riebios, kurioje gausu omega-3 riebalų rūgščių. Tokia žuvis itin naudinga smegenims, širdžiai, tačiau ar žinojote, kad žuvis gerina net regėjimą?

Žuvys naudingos dėl jose esančios dokozaheksaeno rūgšties

Iš omega-3 riebalų rūgščių mums naudingiausios dvi: dokozaheksaeno ir eikozapentaeno. Dokozaheksaeno rūgštis, arba DHA, yra pagrindinis smegenų ir akių obuolių tinklainės struktūros komponentas, taip pat ši medžiaga padeda smegenyse sudaryti jungtis tarp neuronų.

„Sakyti, kad valgyti bet kokią žuvį yra sveika, ne visai teisinga, nes ne visose žuvyse vienodai DHA. Vadinasi, reikia mokėti tinkamai pasirinkti“, – pažymi profesorius.

Jei jums trūksta DHA, gali sutrikti kognityvinės funkcijos. Tai rimta, nes kognityvinės funkcijos – tai jūsų atmintis, pojūčiai, mąstymas, pasaulio suvokimas.

Silkėje DHA mažiau nei ikruose

Pasak A. Unikausko, 100 g ikrų yra 3,4 g omega-3 riebalų rūgščių, o silkės – tik 1,1 g, tad net tris kartus mažiau. „Apskritai ikruose šios medžiagos daugiausia“, – teigia gydytojas.

Atlantinė lašiša pagal omega-3 riebalų rūgščių kiekį nėra vertingesnė už atlantinę skumbrę

Daktaras pažymi, kad atlantinėje lašišoje yra 1,1 g DHA, o atlantinėje skumbrėje šiek tiek daugiau – 1,4 g.

Žuvų nauda regėjimui: po šios laidos tikrai žinosite, kokią žuvį rinktis

Įsidėmėkite, kiek kokiame maisto produkte yra DHA, kad žinotumėte, ką geriausia valgyti norint aprūpinti savo organizmą šia naudinga riebalų rūgštimi.

Maistas, kuriame gausu DHA (100 g):

– ikrai – 3400 mg,

– atlantinė skumbrė –1400 mg,

– ančiuviai – 1292 mg,

– atlantinė lašiša – 1115 mg,

– silkė – 1105 mg,

– jautienos smegenys – 855 mg,

– mikrodumbliai – 188 mg.

DHA trūkumas gali lemti depresiją ir atminties sutrikimus

„Jei jums trūksta DHA, gali sutrikti kognityvinės funkcijos. Tai rimta, nes kognityvinės funkcijos – tai jūsų atmintis, pojūčiai, mąstymas, pasaulio suvokimas. Pavyzdžiui, gali suprastėti atmintis, būti sunku sutelkti dėmesį, taip pat tai susiję su jūsų nuotaika, depresijos atsiradimu“, – aiškina A. Unikauskas.

Svarbu žinoti ir tai, kad yra du elementai, kurie leidžia DHA veikti smegenyse ir akyse – tai cinkas ir jodas. Abiejų šių mikroelementų galite gauti vartodami jūrų gėrybes.

Jei tamsiu paros metu jums darosi sunku matyti, galbūt jums trūksta DHA.

Žuvyse esanti DHA gerina regėjimo kokybę prietemoje

DHA reikalinga rodopsino gamybai. Medžiaga rodopsinas – šviesai jautrus baltymas akyje. Dėl jo mes matome prietemoje ir būtent nuo jo priklauso regėjimo kokybė.

„Jei tamsiu paros metu jums darosi sunku matyti, galbūt jums trūksta DHA. Kitiems galbūt trūksta vitamino A, tačiau tokiais atvejais gali prireikti ir cinko, kuris padeda veikti tiek vitaminui A, tiek DHA“, – pabrėžia gydytojas.

Vartoti žuvį reikėtų sergantiesiems širdies ligomis

Žuvis yra laikoma vienu naudingiausių produktų širdžiai. Anot mediko, atlikus vieną tyrimą, kuriame dalyvavo daugiau kaip 40 tūkst. vyrų, nustatyta, kad tiems, kurie reguliariai valgė vieną ar daugiau žuvies porcijų per savaitę, širdies ligų rizika sumažėjo net 15 proc.

„Mokslininkai mano, kad žuvyje esantys sveikieji riebalai yra dar naudingesni širdies sveikatai dėl didelio kiekio omega-3 riebalų rūgščių“, – kalba jis.

Žuvis gerina miego kokybę

Kai kurie tyrinėtojai mano, kad vitamino D trūkumas atsakingas už miego sutrikimų dažnumą. Per šešių mėnesių trukmės tyrimą, kuriame dalyvavo 95 vyresnio amžiaus vyrai, tris kartus per savaitę valgoma lašiša pagerino miegą ir kasdienį darbą. Kaip teigia profesorius, tyrėjai mano, kad tai padaro lašišoje esantis vitaminas D.

Taip pat A. Unikauskas pažymi, kad žuvis vertinga ne tik dėl omega-3 riebalų rūgščių, bet ir dėl to, kad yra puikus lengvai pasisavinamų baltymų šaltinis.

Plačiau – laidos įraše.

Taip pat skaitykite

Parengė Indrė Česnauskaitė.

Žuvų nauda regėjimui: po šios laidos tikrai žinosite, kokią žuvį rinktis