Gyvenimas

2019.12.11 11:49

„Kalbėk vaizdu“: rajonų moksleiviai mokėsi vizualinio raštingumo

LRT.lt2019.12.11 11:49

Veikiausiai esate girdėję teiginį, kad šių dienų vartotojui vaizdai yra daug patrauklesni ir įtaigesni nei tekstai? Dėl šios priežasties Lietuvos grafinio dizaino asociacija (LGDA) lapkričio ir gruodžio mėnesiais jau antrus metus 10-yje Lietuvos rajonų mokyklų surengė vizualinio raštingumo kūrybines dirbtuves vyresnių klasių moksleiviams, rašoma pranešime žiniasklaidai.

Dirbtuvėse, kurias vedė lektoriai – LGDA nariai – moksleiviai kartu su savo pedagogais mokėsi analizuoti ir kritiškai pažvelgti į vizualinę komunikaciją bei patys kūrė vaizdinę informaciją. Pavyzdžiui, moksleiviai analizavo produktų pakuotes ir manipuliacijas jose – kaip pakuotės forma gali kurti dydžio iliuziją ar kokie grafiniai elementai sukuria skanumo ar prabangos įspūdį. Jaunuoliai taip pat analizavo, kokie kompoziciniai, spalviniai ar strateginiai sprendimai reklamose ar logotipuose didina įsimenamumą, matomumą, formuoja gamintojo norimą gyvenimo būdo įspūdį.

Dirbtuves kaskart sudarydavo ir praktinė dalis – vizualinės informacijos ir komunikacijos kūrimas. Moksleiviai piešė reklaminius plakatus, kūrė šriftus, filmavo, atliko kitas užduotis ir su mokytojais bei lektoriais aptarinėjo kone visus aspektus, apie kuriuos kalba profesionalūs kūrybininkai ir dizaineriai: informacijos hierarchija (kas svarbu, kas svarbiausia ir ko neverta akcentuoti), ergonomika (skelbimo ir jo elementų įskaitomumas, suprantamumas), kompozicija ir kaip jos pagalba perteikti emociją, estetika, stilistinis vientisumas ir kt. Kiekvienas dirbtuves lydėjo diskusija apie tai, ką jaunimas suprato ir ką išsinešė iš užsiėmimų.

Dirbtuvių metu moksleiviai, lektoriai ir mokytojai pasitelkė ir šiandien kiekvienam prieinamus išmaniuosius telefonus bei vizualines programėles, su kuriomis kūrė vizualinius sprendimus perteikti tokioms problemoms kaip oro tarša, šylantis klimatas ar šiukšlių perdirbimas.

Jonas Liugaila, LGDA valdybos narys, komentuoja, kad šiandienos mokyklų kurse yra skiriamas nepakankamas dėmesys vizualinei komunikacijai: nors jaunimas nuolat bendrauja vaizdais ir juos vartoja, jam trūksta gebėjimų į vaizdinę komunikaciją pažvelgti kritiškai ir strategiškai.

„Vis dėlto jau antrus metus pastebime, kad vaizdinė komunikacija yra šiandienos jaunimo kasdienybė, tad profesionalią informaciją ir teoriją vaikai ne tik lengvai supranta, bet ir noriai priima bei panaudoja praktikoje. Patys moksleiviai džiaugiasi, kad vienas ar kitas atradimas jų kasdienes žinutes draugams padaro įtaigesnėmis ar tiesiog smagesnėmis, o šią patirtį jie galbūt ateityje pritaikys jei ne profesionaliam darbui, tai bent kritiškesniam mus visus supančios informacijos vertinimui“, – kalba J. Liugaila.

Jam pritaria ir Aldona Unikienė, viena iš projekto lektorių, vedusi užsiėmimus Prienų ir Jonavos rajonų mokyklose.

„Nors mūsų kūrybinės užduoties tema skambėjo nuotaikingai – kūrėme juokingą GIF'ą socialinėmis temomis – mokiniai naudojosi profesionaliomis metodologijomis: pritaikėme „design thinking“ principą, dirbome grupėmis, įtraukėme empatijos elementą, diskutavome apie problemas mūsų aplinkoje ir sugalvojome sprendimus bei scenarijus per juoko prizmę. Mokiniai noriai kūrė kadruotes, tikrinosi idėjas, fotografavo telefonais ir sujungė savo darbus į GIF paveikslėlį“, – pasakoja A. Unikienė.

Užsiėmimus-dirbtuves vedė 6 lektorės: Rūta Mickienė, Jūratė Veteikytė, Viktorija Kulešova, Aldona Unikienė, Indraja Raudonikytė, Agnietė Preidytė. Projektas vyko 10-yje Alytaus, Širvintų, Jonavos, Prienų, Švenčionių, Kretingos ir Šilutės rajonų mokyklų, gimnazijų bei daugiafunkcių centrų.

Dalinę paramą „Kalbėk vaizdu“ projektui suteikė Lietuvos kultūros taryba, kurios dėka kūrybinėse dirbtuvėse dalyvavo apie 200 mokinių ir 20 mokytojų, socialinių bei administracijos darbuotojų.