Gyvenimas

2019.12.10 08:03

Unikauskas: valerijonas ne tik padės užmigti neskaičiuojant avių, bet ir palengvins menstruacijų skausmą

LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT.lt2019.12.10 08:03

Valerijono poveikis panašus į psichotropinių vaistų, tad vartodami antidepresantus jo venkite, kitu atveju valerijonas – puikus būdas pagerinti gyvenimo kokybę natūraliai. LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ profesorius Alvydas Unikauskas tikina, kad valerijonas gali ne tik padėti užmigti neskaičiauojant avių, bet ir palengvinti, pavyzdžiui, menstruacijų skausmą.

„Atsigulate į lovą, o akys stačios? Kamuoja rūpesčiai darbe ar šeimoje, galvoje sukasi milijonas minčių? Ir nors kūnas rėkte rėkia, kaip nori pailsėti, nerimo jausmas neapleidžia? Jei jaučiate nerimą ir negalite užmigti, išgerkite valerijono, bet jis gerina ne tik miegą“, – pažymi Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius A. Unikauskas.

Šis vaistinis preparatas, mediko teigimu, nueina nuo scenos: net mūsų mamos ir močiutės vis rečiau vartoja valerijoną, nes vaistinių lentynos lūžta nuo naujesnių, įdomesnių ir, kaip mums sako, efektyvesnių priemonių nerimui ir nemigai gydyti, tačiau kai kurios valerijono savybės jus tikrai nustebins.

Valerijonas daug rečiau sukelia mieguistumą ryte

„Skirtingai nei receptiniai vaistai nuo nemigos, valerijonas turi mažiau šalutinių poveikių. Jis padidina gama-aminosviesto rūgšties, kitaip GABA, kiekį smegenyse, o GABA mus ramina, tik neturi liekamojo poveikio, nesukelia ir mieguistumo“, – sako gydytojas.

Valerijono poveikis panašus į psichotropinių vaistų

Anot A. Unikausko, GABA padeda slopinti nerimą, o psichotropiniai vaistai didina GABA kiekį smegenyse. Valerino rūgštis ir valerinolis, esantis valerijonų ekstrakte, veikia kaip nerimą mažinančios medžiagos. „Jeigu vartojate antidepresantus, tuo pačiu metu negerkite valerijono“, – perspėja medikas.

Remiantis tyrimais, valerijono šaknis slopina tiek fizinį, tiek psichologinį stresą, nes padeda palaikyti serotonino lygį, kuris svarbus gerai nuotaikai.

Valerijonas mažina kraujo spaudimą

Nerimas turi savybę kelti kraujo spaudimą, o nuslopinus nerimą kraujo spaudimas sumažėja. Kadangi valerijonas mažina nerimą, sykiu neleidžia pakilti ir kraujo spaudimui. „Tie patys aktyvūs komponentai, kurie veiksmingai valdo stresą ir nerimą, gali padėti kūnui sureguliuoti kraujo spaudimą“, – sako profesorius.

Valerijonas mažina mėnesinių skausmus

Kaip teigia A. Unikauskas, mėnesinių skausmai atsiranda dėl gimdos raumens spazmų, o valerijonas turi savybę atpalaiduoti raumenis, tad sykiu gali sumažinti ir gimdos raumens spazmų sukeliamą skausmą.

Valerijonas padeda suvaldyti stresą, nes palaiko serotonino lygį

„Lėtinis stresas gali sukelti nerimą, o nerimas priverčia jus jausti dar didesnį jaudulį. GABA rūgšties lygį pakeliantis valerijonas atpalaiduoja tiek protą, tiek kūną, tad šis preparatas – natūralus būdas sumažinti stresą ir pagerinti gyvenimo kokybę. Remiantis tyrimais, valerijono šaknis slopina tiek fizinį, tiek psichologinį stresą, nes padeda palaikyti serotonino lygį, kuris svarbus gerai nuotaikai“, – pasakoja daktaras.

Įsidėmėkite, kad vartodami valerijoną:

– pašalinsite miego sutrikimus,

– susitvarkysite kraujospūdį,

– sumažinsite nerimą ir stresą,

– palengvinsite raumenų spazmų ar mėšlungio simptomus.

Vaistažoles ilgiausiai galime vartoti iki 21 dienos. Po to būtina daryti 21 dienos pertrauką.

Laidos „Klauskite daktaro“ viešnia, vaistininkė Almyra Girdenienė pataria, kaip pasidaryti gardžios valerijonų arbatos ir ją vartoti, kad sau nepakenktume. Anot pašnekovės, norint užmigti neskaičiuojant avių reikėtų užsiplikyti valerijonų arbatos, leisti jai pastovėti 15 minučių, nukošti ir išgerti likus pusvalandžiui ar valandai iki einant miegoti.

„Tada miegas bus ramus, tačiau negalima piktnaudžiauti. Vaistažoles ilgiausiai galime vartoti iki 21 dienos. Po to būtina daryti 21 dienos pertrauką ir vėl galime vartoti“, – pažymi ji.

Galima vartoti ir valerijonų tinktūrą, pagamintą iš 70 laipsnių spirito. Tai pats stipriausias koncentratas, tad vartoti reikėtų apdairiai – į šilto vandens stiklinę įsipilti vos pusę arbatinio šaukštelio valerijonų tinktūros, išmaišyti ir išgerti prieš užmiegant.

„Padauginus valerijonų tinktūros alkoholis dirgina skrandžio gleivinę. Per didelis valerijono kiekis gali veikti priešingai, tad piktnaudžiauti negalima. Jei stresas labai didelis, galima išgerti dvi valerijono tabletes, jeigu vartojame smulkintas šaknis, užpilame valgomąjį šaukštą 200 ml vandens. Seniau 30 lašų tinktūros užpildavo ant cukraus gabalėlio ir sučiulpdavo“, – sako A. Girdenienė.

Nors šis preparatas gyvybei mirtino pavojaus nekelia, prie valerijono galima priprasti, todėl vaistininkė dar kartą pažymi – labai svarbu nepiktnaudžiauti ir daryti pertraukas.

Plačiau – laidos įraše.

Taip pat skaitykite

Parengė Indrė Česnauskaitė.

Katės murkia ne veltui: valerijonas – nors ir iš mados išeinantis, bet vis dar gausybę naudingų savybių turintis augalas