Gyvenimas

2019.11.04 13:42

Vitamino C karalienė citrina turi rimtų varžovų – kai kuriose daržovėse šio vitamino yra keliskart daugiau

LRT.lt2019.11.04 13:42

Kuriuose vaisiuose yra daugiausia vitamino C? Išgirdę šį klausimą daugelis žmonių pagalvotų apie citrinas, kurias šaltuoju metų laikotarpiu dažnai vartoja norėdami išvengti peršalimo virusų ir sustiprinti imunitetą. Tačiau konkurse dėl vitamino C čempiono titulo citrina turi nemažai pajėgių varžovų – vaisių ir daržovių, į kurias maisto ekspertai siūlo atkreipti dėmesį.

Pasaulyje kaip svarbus vitamino C šaltinis citrina išpopuliarėjo prieš 300 metų, kai gydytojai atrado, jog vaisiuose esanti medžiaga apsaugo jūrininkus nuo skorbuto ligos, rašoma pranešime žiniasklaidai. Užtat šiandien maisto ir mitybos ekspertai gali išvardinti aibę vaisių ir daržovių, kuriuose vitamino C ištekliai – net gausesni negu citrinose.

„Maximos“ maisto gamybos ekspertas Aidas Poleninas atkreipia dėmesį, kad vienoje citrinoje, sveriančioje apie 100 gramų, yra maždaug 40 miligramų vitamino C. Tai – pakankama dienos norma vaikui. Suaugusiam žmogui reikėtų suvartoti dvigubai daugiau.

„Kad nereikėtų susiraukti, valgant rūgščias citrinas, rinkitės apelsinus, nes juose vitamino C yra 25 procentais daugiau negu citrinose. Pusantro karto daugiau vitamino C yra persimonuose, kurių sezonas įsibėgėja kaip tik šiuo metu – per savaitę „Maximos“ pirkėjai įsigyja 70 tūkst. kilogramų šių saldžių vaisių“, – sako ekspertas.

Šimte gramų braškių yra 50 miligramų vitamino C, šimte gramų papajos – 60 miligramų, šimte gramų rambutano – 70 miligramų. „Ragaudami egzotiškus vaisius pirkėjai ne tik atranda naujų skonių, bet ir papildo vitaminų atsargas organizme“, – pastebi A. Poleninas.

Taip pat maisto gamybos ekspertas siūlo atkreipti dėmesį į daržoves, kurios galėtų rimtai pretenduoti į vitamino C čempiono titulą. Šimte gramų Briuselio kopūstų yra 80 miligramų vitamino C, tokiame pačiame kiekyje brokolių – 90 miligramų, o paprikų – net 150 miligramų.

A. Poleninas primena, kad geriausia vaisius ir daržoves valgyti šviežius, neapdorotus, nes dalis vitamino C suyra verdant ar kepant maistą. Vitamino C kiekį produktuose taip pat gali paveikti saulės šviesa ir deguonis, todėl šviežias gėrybes namuose reikėtų tinkamai laikyti.