Gyvenimas

2019.10.30 22:41

Valgau tiek pat, nesportuoju, o svoris krenta – misija įmanoma: daktaras Unikauskas papasakojo, kaip

LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT.lt2019.10.30 22:41

Kuo rečiau valgote, tuo daugiau laiko lieknėjate. Efektyviausia daug vandens išgerti iškart, o ne gurkšnoti jį po truputį visą dieną. LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ – paprasti, bet neįkainojami Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesoriaus Alvydo Unikausko patarimai, kaip numesti svorio nekankinat savęs sporto salėje ar badaujant.

Numesti svorio nieko nedarant, nesportuojant ir nemažinant porcijų – daugybės moterų svajonė, kurią visi laiko tiesiog fantastine. Tačiau A. Unikauskas tikina, jog toks būdas yra ir jis veikia.

„Iki 1977 metų žmonės žinojo, ką daryti su nutukimu. Iki to laiko nutukusių žmonių buvo labai nedaug, o paskui visa tai kaip raketa šovė į dangų. Jungtinių Amerikos Valstijų žemės ūkio departamentas išleido naujas mitybos gaires, kurių nurodymų palaipsniui pradėjo laikytis visas pasaulis“, – pasakoja daktaras.

Jo teigimu, medikai privalo laikytis šių gairių, bet po jų paskelbimo visa evoliucinė žmonijos patirtis buvo tiesiog išmesta į šiukšlių dėžę.

„Viskas aišku tol, kol paisoma biologinių dėsnių, ir sugriūna, kai kūnui pradedami taikyti fizikos dėsniai. Pavyzdžiui, visiems mus į galvą yra įkalta, kad reikia skaičiuoti kalorijas. Jeigu į kūną „įdėsi“ daugiau kalorijų – nutuksi. Tačiau yra daug tyrimų, kurie sako, kad toks fizinių dėsnių taikymas neteisingas. Kodėl? Todėl, kad ne kalorijos, o hormonai lemia nutukimą“, – pabrėžia profesorius.

Gamta neklysta ir ji ginasi nuo mūsų eksperimentų, tikina jis. Anot mediko, tose gairėse pirmą kartą buvo pasakyta, kad daugiausia turėtų būti suvalgoma angliavandenių, o riebalų – labai mažai.

„Kalorijų skaičiavimas ignoruoja endokrininius procesus, t. y. hormonų gamybos ir poveikio procesus. Valgant tinkamai – o žmonės tai žinojo daugybę tūkstančių metų – vyksta svorio autoreguliavimas. Taip sumanyta gamtos. Bet šiais laikais žmonės nusprendė, kad gamta kažkodėl kvaila ir pasakė, ką žmonės gali valgyti, kiek ir ko. Rezultatus matome“, – mintimis dalijasi jis.

A. Unikauskas įsitikinęs, kad norint numesti nereikalingų kilogramų nereikia skaičiuoti kalorijų ar lieti prakaito sporto salėje, nors jis ir pažymi – judėti būtina. Tačiau valgant tinkamą maistą kalorijų skaičiavimas netenka prasmės.

„Tam egzistuoja sotumo jausmas, kam skaičiuoti? Tai beprasmis dalykas. Jei kūnas maitinamas tinkamai, jis niekada nekaups riebalų pertekliaus“, – teigia daktaras.

Nereikia taip galvoti: pietūs – 14 valandą, tuo metu būtina pavalgyti. Jūs galite drąsiai stumdyti šį laiką į bet kurią pusę, sukelti savo organizmui netikėtumą – jam tai išeis į naudą. Jūs turėsite galimybę tapti jautresni insulinui.

Tiesa, kai nuo mažens maitinamės netinkamai ir tampame atsparūs insulinui, kyla daugiau problemų, tačiau ir jas galima išspręsti. O jeigu organizmas yra sveikas ir mes maitinamės tinkamai, neturime jokių galimybių nutukti.

„Man patinka posakis: reikia valios, kad persivalgytum, jei valgomas tikras maistas, bet reikia dar daugiau valios, kad nepersivalgytum, jei valgomas šlamštmaistis“, – sako A. Unikauskas.

Pasak jo, jeigu valgai tikrą maistą, persivalgyti beveik neįmanoma: „Mes jausimės sotūs ir patenkinti, bet jeigu valgysime perkūnas žino ką, visą laiką būsime persiėdę.“

Internete skelbiami lozungai apie „teisingą“ mitybą norintiems sulieknėti bando mus užhipnotizuoti. Daktaras pateikia populiariausius patarimus internete:

– nepraleiskite pusryčių,

– valgykite dažnai, bet po nedaug,

– valgykite reguliariai,

– valgykite daugiau vaisių ir daržovių,

– daugiau vaikščiokite,

– gerkite daugiau vandens,

– vartokite daugiau skaidulinio maisto,

– naudokite mažesnę lėkštę,

– neatsisakykite tam tikrų maisto produktų.

„Netikėkite aklai tuo, kas sakoma internete, nes didelė dalis šių patarimų, nors ne visi, gali būti tiesiog nenaudingi“, – sako A. Unikauskas.

Anot jo, valgymo reguliarumo nauda yra labai abejotina. Kai pavalgote, organizmas į tai reaguoja: išskiria insuliną, organizme padidėja cukraus kiekis kraujyje, vyksta įvairių hormonų, reikalingų virškinimui, ir fermentų išsiskyrimas.

„Turime tokią situaciją: jūs įpratinote organizmą, kad tam tikru laiku jis turi pradėti išskirti visas medžiagas. T. y. jeigu jūs prieš tai ilgesnį laiką maitinotės netinkamai, jūsų organizmas net jums neturint galimybės tuo metu pavalgyti jau pradeda reaguoti. Yra atliktų tyrimų, iš kurių paaiškėja, kad reguliaraus maitinimosi nauda yra kelianti abejonių“, – pasakoja profesorius.

Tad nereikia taip galvoti: pietūs – 14 valandą, tad tuo metu būtina pavalgyti. Daktaras ramina – jūs galite drąsiai stumdyti šį laiką į bet kurią pusę: „Galite sukelti savo organizmui netikėtumą ir jam tai išeis į naudą. Jūs turėsite galimybę tapti jautresni insulinui.“

A. Unikauskas sutinka, kad reikia valgyti daugiau daržovių, bet ne vaisių. Jis teigia, jog šiuolaikiniai vaisiai yra patobulinti žmogaus, kad būtų skanesni.

Jeigu jūs visą dieną gurkšnosite vandenį mažais gurkšneliais, jūs nuolat apgaudinėsite organizmą, jis pamažu pamps kaip kempinė.

„Mums visiems skaniau yra saldžiau, o saldžiau automatiškai reiškia, kad tuose vaisiuose yra daugiau fruktozės. Jeigu organizmas gliukozę naudoja energijai, jam dar tai yra naudinga, o fruktozė iškart kemša kepenis riebalų pavidalu. Besaikis vaisių valgymas prives prie nutukimo. Vaisius valgyti gerai, kai tai yra saikinga“, – aiškina gydytojas.

Be to, jis tikina – niekas iki šiol neturi supratimo, kiek iš tikrųjų žmogui reikia išgerti vandens. Anot jo, vienintelis apie tai žinantis dalykas – troškulys arba jo nebuvimas.

„Atsikėlus ryte neblogai išgerti 2–3 stiklines vandens, kai kuriems galbūt daugiau, kadangi per naktį daug vandens buvo sunaudota sveikimui, atsistatymui, vaikams – augimui“, – pabrėžia medikas.

Taip pat jis pažymi, kad vandenį reikia gerti iš karto, o ne po truputį. Kiek reikia, organizmas priims į ląsteles, o jei bus per daug, iš karto bėgsite šlapintis – tai labai aiškus ženklas, kad jums vandens užtenka.

„Bet jeigu jūs visą dieną gurkšnosite vandenį mažais gurkšneliais, jūs nuolat apgaudinėsite organizmą, jis pamažu pamps kaip kempinė. Vandens gėrimas svorio neveikia, nebent jūs vandenį gersite vietoje maisto. Tada svoris tikrai gali kristi“, – kalba A. Unikauskas.

Pasak jo, ir sportas nėra toks reikšmingas, kaip gali atrodyti. Pratimai, sportas lemia tik 10–15 proc. svorio metimo, o likusieji 85–90 proc. priklauso nuo mitybos.

„Mums reikia prisikasti iki riebalų, kurie yra mūsų organizme, kaip energijos šaltinio. Mes norime būti liekni, o, norint to pasiekti, ką teks daryti? Per dieną suvalgyti, pavyzdžiui, 1950 kcal energijai palaikyti. Mes galime rinktis tradicinį būdą: pusryčiai, pietūs ir vakarienė.

Yra žmonių, kurie visas kalorijas suvartoja per vieną valgymą, pavyzdžiui, vakare vieną valandą pasismagindami sočiai pavalgo. Tai nereiškia, kad tokie žmonės yra apsiriję – jie suvalgo lygiai tiek pat kalorijų, kiek jūs per visą dieną, tačiau ilgesnį laiką lieknėja.

O dabar įsivaizduokite, jeigu mes padarytume kitaip: suvalgytume lygiai tą patį kalorijų skaičių, bet atsisakytume pusryčių. Kitaip sakant, jeigu mes pavalgysime 8 valandą vakaro, atsisakysime pusryčių ir valgysime tik pietus, bus praėję 15–16 valandų. Per tas valandas organizmas, sudeginęs gliukogeną, ima valgyti organizme esančias riebalų atsargas.

Bet jeigu mes pavalgysime pusryčius, organizmas sakys: gavau lengvesnės energijos, gliukozės, man riebalų nebereikia. O jeigu mes nevalgysime ilgesnį laiką, jis ir toliau valgys savo riebalus, naudos juos energijai. Mes tuo metu lieknėsime“, – aiškina A. Unikauskas.

Jis taip pat pabrėžia – tai nėra dieta. Be to, yra žmonių, nors ir nedaug, kurie visas kalorijas suvartoja per vieną valgymą, pavyzdžiui, vakare vieną valandą pasismagindami sočiai pavalgo. Tai nereiškia, kad tokie žmonės yra apsiriję – jie suvalgo lygiai tiek pat kalorijų, kiek jūs per visą dieną, tačiau ilgesnį laiką lieknėja.

„Negana to, tą laiką, kai nevalgome, organizme būna labai nedidelis insulino kiekis, kas visada yra sveika. Mes tuo metu pamažu daromės jautresni insulinui“, – tikina gydytojas.

Taigi, norint sulieknėti teks valgyti rečiau. Laikydamiesi tokio mitybos principo pirmomis dienomis galite jausti alkį, bet kai po savaitės, dviejų, galbūt – keturių organizmas supras, kad jis energijos gali gauti iš kūne esančių riebalų, pamažu dings alkis ir imsite jaustis puikiai.

Taip pat A. Unikauskas pažymi, kad svarbu sumažinti suvartojamų angliavandenių kiekį. Norint deginti riebalus, angliavandenių kiekis turi būti arti nulio. Taip paspartinsite medžiagų apykaitą ir sumažinsite atsparumą insulinui.

Sykiu vartokite vidutiniškai baltymų – jų turi būti nei per mažai, nei per daug, ir padidinkite suvartojamų riebalų kiekį. „Ypač pradžioje didesnis riebalų kiekis padės susitvarkyti su alkio jausmu“, – teigia medikas.

Tad jei remsitės daktaro Unikausko patarimais, nemarindami savęs badu užsitikrinkite dailias kūno linijas.

Plačiau – laidos įraše.

Parengė Indrė Česnauskaitė.

Klauskite daktaro. Rožinių svajonių išsipildymas: kaip sudeginti daugiau kalorijų nesportuojant ir nemažinant maisto porcijų?
Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt.