Gyvenimas

2019.10.23 22:07

Tikras virtuvės spintelių perlas – perlinės kruopos: teigiamai veikia širdį ir reguliuoja cukraus kiekį kraujyje

LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT.lt2019.10.23 22:07

Jeigu nebežinote, kuo paįvairinti savo mitybos racioną, metas išsivirti maistingų ir itin naudingų organizmui perlinių kruopų. Kaip LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ pasakoja Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius Alvydas Unikauskas, nėra žmogaus, kuriam nebūtų verta vartoti šių kruopų, nes jos, be visų kitų naudingų savybių, padeda palaikyti sveiką širdį.

Daugeliui šios kruopos sukelia vaikystės prisiminimus. Tiesa, ne visiems pačius maloniausius. Tačiau daktaras A. Unikauskas tikina – perlinių kruopų turėtų būti kiekvienoje spintelėje.

Skaidulų šaltinis

„Viena iš naudingų perlinių kruopų savybių yra ta, kad jos yra puikus skaidulų šaltinis. Didžioji perlinių kruopų skaidulų dalis yra netirpi. Tyrimai parodė, kad perlinės kruopos gerina virškinimą, palaiko tinkamą gliukozės ir lipidų apykaitą bei širdies sveikatą“, – pasakoja profesorius.

Maža to, vartodami skaidulų turinčius produktus ilgiau jaučiate sotumo jausmą, nes skaidulos virškinimo trakte plečiasi ir pripildo skrandį. Tai padeda ilgiau jaustis sotiems, o kruopose esančios tirpios skaidulos yra puikus maistas žarnyno gerosioms bakterijoms.

Toms žiurkėms, kurios 7 savaites maitinosi perlinėmis kruopomis, sumažėjo kepenų lipidų kaupimasis, padidėjo jautrumas insulinui, jų svoris sumažėjo.

Naudingos palaikant normalų cukraus kiekį kraujyje

Tyrimai parodė, kad perlinės kruopos yra naudingos palaikant normalų cukraus kiekį kraujyje, todėl jas rekomenduojama valgyti sergantiems diabetu ir turintiems bet kokių medžiagų apykaitos problemų, taip tikina A. Unikauskas.

Kaip perlinės kruopos veikia cukraus kiekį kraujyje? Jos padeda sulėtinti cukraus patekimą į kraują. Perlinių kruopų sienelėse yra tirpaus pluošto, vadinamo beta gliukanu. Beta gliukanas yra klampios konsistencijos, o kadangi mūsų kūnas negali jo virškinti, jis jungiasi su vandeniu ir kitomis žarnyne esančiomis molekulėmis, taip lėtindamas gliukozės pasisavinimą iš maisto.

„Atlikus tyrimą su žiurkėmis buvo įrodyta, kad toms žiurkėms, kurios 7 savaites maitinosi perlinėmis kruopomis, sumažėjo kepenų lipidų kaupimasis, padidėjo jautrumas insulinui, jų svoris sumažėjo“, – pasakoja gydytojas. Be to, jis pažymi, kad perlinėse kruopose yra ir baltymų.

Daro teigiamą įtaką širdžiai

Perlinės kruopos padeda išvengti širdies ligų. Jose yra vitamino B3 (niacino), vitamino B1 (tiamino), seleno, vario ir magnio, kurie yra naudingi mažinant cholesterolį, padidėjusį kraujospūdį ir kitus rizikos veiksnius, susijusius su širdies ligomis.

Šie mineralai padeda kontroliuoti cholesterolio gamybą, užkerta kelią netinkamam kraujo krešėjimui, gerina kraujagyslių sveikatą. Tad perlinės kruopos padeda kraujagyslėms išlikti švarioms, taip pagerina kraujotaką ir mažina uždegimus.

Maiste esantys lignanai sulaukia vis daugiau susidomėjimo dėl savo naudingų savybių: apsaugo nuo įvairių degeneracinių ligų, 2-o tipo diabeto, širdies ir kraujagyslių, neurodegeneracinių ligų bei erekcijos disfunkcijos.

Gausios antioksidantų, mažinančių uždegimus

Anot A. Unikausko, perlinėse kruopose gausu antioksidantų, vadinamų lignanais. Lignanai sumažina uždegimus, todėl mažina ir vėžio bei širdies ligų riziką.

„Maiste esantys lignanai sulaukia vis daugiau susidomėjimo dėl savo naudingų savybių: apsaugo nuo įvairių degeneracinių ligų, 2-o tipo diabeto, širdies ir kraujagyslių, neurodegeneracinių ligų bei erekcijos disfunkcijos“, – pasakoja medikas.

Tyrimai parodė, kad perlinėse kruopose esantis lignanas padeda organizmui palaikyti gerųjų ir blogųjų bakterijų santykį žarnyne.

Turi naudingojo vario

Perlinėse kruopose yra vario, kuris svarbus kognityvinei funkcijai, taip pat medžiagų apykaitai, nervų sistemai ir raudonųjų kraujo kūnelių gamybai. Maža to, perlinės kruopos yra vitaminų ir mineralų šaltinis, jose gausu ne tik vario, bet ir kitų gyvybiškai svarbių maistinių medžiagų.

Pavyzdžiui, selenas pagerina odos ir plaukų būklę, palaiko tinkamą medžiagų apykaitą. Jis drauge su vitaminu E kovoja su oksidaciniu stresu.

Manganas, esantis perlinėse kruopose, svarbus smegenų sveikatai ir nervų sistemai. Vienas puodelis perlinių kruopų – 20 proc. mangano dienos normos.

Magnis svarbus gliukozės gamybos ir naudojimo procesuose, taip pat padeda kontroliuoti raumenų veiklą ir plečia kraujagysles.

Kaip ir su kuo valgyti perlines kruopas, kad jos būtų ne tik sveikos, bet ir skanios? Ar reikia perlines kruopas mirkyti prieš jas verdant? Kiek laiko virti, kad šios kruopos nevirstų gličia koše? Visi atsakymai – laidos įraše iš žinomo Lietuvos šefo Alfo Ivanausko lūpų.

Parengė Indrė Česnauskaitė.

Klauskite daktaro. Alfas Ivanauskas apie perlines kruopas: jos karaliauja net ir prabangiuose restoranuose