Gyvenimas

2019.10.16 21:46

Kai atsikratyti paskutinių kilogramų niekaip nepavyksta, daktaras Unikauskas atsako, ką darote ne taip

LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT.lt2019.10.16 21:46

Svarstyklių rodyklė – nė iš vietos: nei priaugate, nei numetate svorio. Tai taškas, kuriame atsiduria ne vienas, ėmęs lieknėti. LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius Alvydas Unikauskas teigia, jog dėl to gali būti kaltos ir menstruacijų problemos, kurios gali atsirasti dėl blogos kokybės pieno produktų vartojimo.

Daug kam tai kelia didžiulį galvos skausmą: imate mesti svorį, gyvenate teisingai, valgote sveikai, mankštinatės, tad iš pradžių kilogramai tirpte tirpsta; atrodo, tuoj pasieksite savo tikslą, bet staiga svarstyklių rodyklė nebejuda iš vietos. Ką bedarytumėte, paskutinių kilogramų niekaip negalite atsikratyti.

„Žmogus „sėdi“ taške, kai svoris nebejuda nė į vieną pusę, todėl turime išsiaiškinti, kas slypi už šio nelemto taško“, – pažymi A. Unikauskas. Pasak jo, priežasčių, kodėl taip atsitinka, gali būti kelios.

Galimos problemos, kodėl nekrenta svoris:

1. Atsparumas insulinui

Vienas iš insulino tikslų, kad į ląstelę patektų kuro. Kai esate atsparus insulinui, ląstelės neleidžia kurui patekti į vidų.

„Kai kuras nepatenka į ląstelės vidų, ląstelė badauja, ji negauna maistinių medžiagų. Kuras yra pradedamas kaupti kaip riebalai, nes neturi kur dingti. Kūnas turi tai kompensuoti ir pagamina vis daugiau insulino, kad kaip nors įgrūstų tą kurą į ląstelę. Ląstelė dar stipriau ginasi. Jūs vis tvirčiau tupite tame „taške“, kai svoris nė iš vietos. Ir nesvarbu, kiek valandų per dieną sportuosite, svoris tiesiog nekris“, – tikina medikas.

2. Netinkamai taikoma keto mityba

Tai dar viena labai dažna problema. Laikotės ketogeninės (keto) dietos, bet atrodo, kad ji neveikia. Tiksliau, pirmas dvi savaites veikė, bet staiga nustojo. A. Unikausko teigimu, problema gali būti per gausus pieno produktų vartojimas.

Kodėl žmonės taip daro – jie mielai geria tabletes, o pritaikyti natūralaus sveikimo metodo nenori?

3. Laikomasi protarpinio badavimo, bet nevalgymo laikotarpiai per trumpi

Tai, pasak A. Unikausko, viena didžiausių klaidų – laikotės protarpinio badavimo, bet su 13–15 valandų nevalgymo „langais“. Mažiausias nevalgymo „langas“ turėtų būti 18 valandų. Tik taip padidės jautrumas insulinui, aiškina profesorius.

Jis taip pat nori atkreipti dėmesį į dar vieną dalyką. Sakome, svarbu laikytis protarpinio badavimo, kad taptume vėl jautrūs insulinui. Tačiau galima pasakyti ir kitaip – tai padės vėl tapti sveikiems, nes sveikas žmogus yra tik tas, kuris jautrus insulinui. Kol žmogus atsparus insulinui, jis serga, pažymi medikas.

4. Menstruacinio ciklo problemos

Sutrikęs menstruacinis ciklas – dar viena problema, kodėl jums nekrenta svoris. Priežastis gali būti labai paprasta – pieno produktai.

„Todėl svarbu vartoti ekologiškus, aukštos kokybės pieno produktus. Paprastame piene yra daug estrogenų ir kitų hormonų, kurie gali sutrikdyti menstruacinį ciklą“, – taip sako daktaras.

Tad ką daryti, kad svoris vėl imtų kristi? A. Unikausko patarimas – sutelkite dėmesį į atsparumą insulinui, o ne į svorį. „Kol jūs atsparūs insulinui, dažnas svėrimasis ne visada turi prasmę“, – teigia jis.

– Pradėkite praktikuoti protarpinį badavimą – tai padės sutvarkyti atsparumą insulinui.

„Mūsų tikslas – vėl tapti sveikiems. Kodėl žmonės taip daro – jie mielai geria tabletes, o pritaikyti natūralaus sveikimo metodo nenori? Sako, 18 valandų, aš per tą laiką numirsiu, kol sulauksiu. Deja, tai iš tikrųjų vėl jūs padarys jautrius insulinui“, – sako A. Unikauskas.

– Mažinkite suvartojamų angliavandenių kiekį.

– Vartokite obuolių actą.

– Padidinkite suvartojamų riebalų kiekį.

Daktaras taip pat pataria stengtis riebalus gauti ne iš pieno produktų: „Mūsų tikslas – pasiekti tokią stadiją, kai mes energijai gauti pradedame naudoti savo kūno, o ne maisto riebalus. Tada mes pradėsime lieknėti.“

Žinoti, kad esate teisingame kelyje, padės alkis – jis turi dingti. Tai signalizuoja apie sumažėjusį atsparumą insulinui.

Antras patarimas – susitvarkykite kitas sveikatos problemas.

„Menstruacinis ciklas turi būti normalus, kitaip jausite alkį, būsite hiperjautri, blogai miegosite, o tai uždaras ratas. Miegas svarbus, taip pat svarbi skydliaukės funkcija bei virškinimo problemos. Be to, organizme turi nurimti uždegimai“, – aiškina medikas.

A. Unikauskas rekomenduoja atsisakyti pieno produktų. Pavyzdžiui, jeigu laikotės keto mitybos, vartokite ne pieno produktus, o vietoje jų rinkitės kokosų aliejų, riešutus.

Jeigu atlikote visus reikiamus žingsnius, žinoti, kad esate teisingame kelyje, padės alkis – jis turi dingti. Tai signalizuoja apie sumažėjusį atsparumą insulinui.

„Jeigu jūs atsparus insulinui, ląstelės negauna maisto ir jūs visą laiką esate alkanas. Jei pavalgėte, o už dviejų valandų vėl norite ėsti, vadinasi, dar sergate. Gamta ne taip sutvarkė mūsų organizmą, mes neturime nuolat jausti alkio“, – teigia A. Unikauskas.

Plačiau – laidos įraše.

Parengė Indrė Česnauskaitė.

„Klauskite daktaro“. Svorio metimas pradžioje – džiuginantis, tačiau kodėl paskutinieji kilogramai taip ir nepalieka kūno?