Gyvenimas

2019.10.14 21:59

Geriausias užkandis – pistacijos: padės akims, širdžiai ir net numesti svorio

LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT.lt2019.10.14 21:59

Be užkandžių apsieina tikrai retas, o kas nenorėtų, kad užkandis būtų ne tik sveikas, bet ir padėtų išlaikyti norimą kūno svorį? LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius Alvydas Unikauskas papasakojo, kuo pistacijos tokios ypatingos, ir pasidalijo keletu patarimų, pavyzdžiui, kodėl verta rinktis negliaudytas pistacijas.

Pistacijos – vienas maistingiausių ir geriausių užkandžių. Pasak A. Unikausko, šie riešutai yra 100 proc. natūralūs, puikus baltymų, antioksidantų ir skaidulų šaltinis, maža to, kovoja su uždegimais ir net gali padėti numesti svorio.

Pistacijos mažina vėžio riziką

Pistacijose esantys antioksidantai mažina ne tik vėžio, bet ir kitų ligų riziką, nes saugo mus nuo kūno ląstelių pažeidimų. Kur gausu antioksidantų, ten ir pagalba nuo uždegimų, pažymi medikas.

„Antioksidantų yra daugelyje riešutų, tačiau pistacijos išsiskiria tuo, kad jose jų kiekis didžiausias“, – aiškina jis.

Pistacijos naudingos akims

Pistacijose esantys antioksidantai, liuteinas ir zeaksantinas, yra būtini gerai akių sveikatai.

„Remiantis Amerikos optometrijos asociacija liuteinas ir zeaksantinas sumažina akių ligų atsiradimo tikimybę, įskaitant su amžiumi susijusią geltonosios dėmės degeneraciją ir kataraktą“, – teigia A. Unikauskas.

Jeigu valgysi tikrą maistą, neturėsi galimybės užsiauginti svorio. Pistacijos priklauso tikro maisto kategorijai.

Pistacijos naudingos žarnynui

Visuose riešutuose gausu skaidulų, kurios skatina sveiką virškinimo sistemą, perneša maistą per žarnyną ir užkerta kelią vidurių užkietėjimui. Skaidulos, kaip teigia profesorius, yra prebiotikai, maitina gerąsias žarnyno bakterijas, taigi padeda joms daugintis ir pašalinti kenksmingas.

Pistacijos – ir baltymų šaltinis

Pistacijos yra puikus baltymų šaltinis: su 50 g pistacijų suvartosite ir 10 g baltymų. Baltymai mums svarbūs tuo, kad tai mūsų kūno statybinė medžiaga. Kūnas ne tik pastatytas iš baltymų – jam baltymai reikalingi, kad galėtų pasigaminti visų kitų būtinų dalykų: hormonų, fermentų, įvairių kitų medžiagų, neuromediatorių, t. y. smegenų impulsus perduodančių cheminių medžiagų.

A. Unikauskas pažymi – baltymai reikalingi absoliučiai viskam: ir raumenims, ir odai, ir nagams.

Pistacijos padeda, jei metate svorį

„Jeigu valgysi tikrą maistą, neturėsi galimybės užsiauginti svorio. Pistacijos priklauso tikro maisto kategorijai“, – aiškina jis.

Visgi profesorius pabrėžia, kad svoris mažėja ne dėl pačių pistacijų, o būtent dėl to, kad pistacijos – tikro maisto atstovės: „Jeigu valgote tikrą maistą, vadinasi, tuo metu nevalgote netinkamo maisto. Rekomenduojama rinktis negliaudytas pistacijas, nes žmonės gliaudydami jų suvalgo mažiau.“

Pistacijos naudingos širdies ir kraujagyslių sveikatai

Pasak A. Unikausko, 12 metų trukęs Ajovos moterų sveikatos tyrimas įrodė, kad valgant riešutus sumažėja širdies ir kraujagyslių ligų rizika.

„Pistacijos apsaugo širdį, nes mažina cholesterolio kiekį kraujyje ir kraujospūdį. Iš visų tirtų riešutų stipriausias pistacijų poveikis buvo mažinant sistolinį ir diastolinį kraujospūdį“, – tikina jis.

Nereikėtų valgyti pistacijų, jei netrukus valgysite pagrindinį dienos maistą.

Svarbu pažymėti ir tai, kad nemažai žmonių vengia valgyti pistacijas, nes vis dar tiki įvairiais mitais apie jas.

Mitas, kad pistacijos tukina

„Nors žmonės vis dar tiki, kad pistacijos gali prisidėti prie svorio augimo, vis dėlto yra atvirkščiai. Tyrimai parodė, kad pistacijos padeda numesti svorio“, – pažymi medikas.

Natrio gausu sūdytose pistacijose

Kaip pasakoja A. Unikauskas, netiesa, kad pistacijose gausu natrio, tačiau jei valgysite sūdytas pistacijas, tikrai papildysite savo organizmą natriu. „Rinkitės natūralias, nesūdytas pistacijas – tai mažai natrio turintis užkandis“, – kalba jis.

Pistacijas valgant kaip užkandį mažėja apetitas

„Visur svarbus balansas, todėl per dieną suvalgykite ne daugiau kaip 30 g pistacijų“, – pabrėžia profesorius. Taip pat jis pažymi, kad nereikėtų valgyti pistacijų, jei netrukus valgysite pagrindinį dienos maistą.

Plačiau – laidos įraše. Laidos viešnia – dainininkė Mia. Laidoje taip par žiūrėkite reportažą, kuriame subalansuotos mitybos ekspertė Rita Šilenskienė parodė, kaip pasigaminti gardžių patiekalų su pistacijomis.

Taip pat skaitykite

Parengė Indrė Česnauskaitė.

Užkandžiaukite be sąžinės graužaties: pistacijos – kovoja su uždegimais ir net gali padėti numesti svorio