Gyvenimas

2019.10.13 22:02

Stresas – gero virškinimo priešas: kovoti padės ir raugintos daržovės, ir pikantiškieji kimčiai

parodė, kaip namie pasigaminti kimčių
LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT.lt2019.10.13 22:02

Net 90 proc. laimės hormono seratonino pagaminama žarnyne, tad būtų netiesa, jei teigtume, kad laimė – tik mūsų galvoje. LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius Alvydas Unikauskas pasakoja, kad didžiausias mūsų žarnyno priešas – antibiotikai, o būti sveikiems gali būti ir skanu.

Įvairiose situacijose jausti išgąstį, baimę, liūdesį – visiškai normalu, tačiau jeigu jums liūdna, kai priežasties tam lyg ir nėra, stresas ar nerimas vis dažnesni jūsų kasdienybės palydovai, o gal negalite susikaupti, problemos gali slėptis jūsų pilve, sako A. Unikauskas.

Sutrikus žarnyno mikroflorai keičiasi smegenų cheminė sudėtis

„Ryšys tarp emocijų bei virškinimo trakto labai glaudus. Mūsų žarnyne yra apie 500 bakterijų rūšių, 9 milijonai unikalių bakterinių genų. Jeigu sutrinka žarnyno mikroflora, ypač, jei trūksta bifidobakterijų ir laktobakterijų, keičiasi smegenų cheminė sudėtis“, – aiškina profesorius.

Pasak jo, organizme esantys mikrobai gamina baltymus, kurie atlieka svarbų vaidmenį. Pavyzdžiui, dėl žarnyno bakterijų trūkumo jums gali trūkti baltymų sudedamosios dalies – aminorūgščių. Būtent dėl to jus gali kamuoti depresyvios nuotaikos.

Jeigu trūksta kitos rūgšties triptofano, kuris skatina natūralaus serotonino gamybą, jūs dažnai būsite be nuotaikos, sutriks miego kokybė. A. Unikauskas tikina, kad net 90 proc. seratonino gaminama žarnyne ir tik 10 proc. smegenyse, o žarnyno sienelėje įsitaisiusi enterinė nervų sistema kontroliuoja ne tik virškinimą, bet ir psichinę sveikatą.

Tad tai, kas vyksta pilve, tiesiogiai atsiliepia galvai. Ką daryti, kad žarnyno bakterijos veiktų tinkamai? „Žinoti, kas naikina bakterijas ir to vengti“, – pažymi gydytojas.

Dirbtinių saldiklių rasite ir gaminiuose, kurie pažymėti užrašu „Be cukraus“: pastilėse, batonėliuose, padažuose, dietiniuose limonaduose.

Kas naikina mūsų mikroflorą?

1. Antibiotikai

Tai pagrindinis bakterijų žudikas. Reikia atsiminti, kad antibiotikai žudo ne tik bakterijas, sukėlusias ligas, bet ir gerąsias bakterijas, kurios atsakingos už virškinimą, imunitetą ir, kaip jau žinome, už mūsų nuotaiką ar atsparumą stresui. „Taip jūs nužudote ne tik priešą, bet ir draugą“, – perspėja medikas.

2. Dirbtiniai saldikliai

Tai antras svarbus mūsų mikrofloros naikintojas. Dirbtiniai saldikliai – viskas, kur yra nenatūralus cukrus:

– sacharinas,

– aspartamas,

– sukralozė,

– cukraus alkoholiai,

– saldaus skonio baltymai.

A. Unikausko teigimu, dirbtinių saldiklių rasite kramtomoje gumoje, dantų pastoje ir net gaminiuose, kurie pažymėti užrašu „Be cukraus“: pastilėse, batonėliuose, padažuose, dietiniuose limonaduose.

3. Genetiškai modifikuoti produktai (GMO)

„Lietuvos prekybos centruose šiuo metu prekiaujama apie 20 produktų, kuriuose yra GMO. Tai daugiausia augaliniai aliejai, kuriuose yra aliejaus, pagaminto iš genetiškai modifikuotų sojų pupelių, taip pat įvairūs saldumynai, kuriuose yra genetiškai modifikuotų sojų produktų“, – pasakoja medikas.

Visi šie produktai, anot jo, importuoti iš trečiųjų šalių. Čia svarbu paminėti ir glifosatą.

Mūsų nuotaika, stresas ar nerimas labai glaudžiai susiję su mūsų žarnynu.

Kaip atstatyti žarnyno mikroflorą?

Daktaras pažymi, kad sprendimai labai paprasti: venkite antibiotikų, dirbtinių saldiklių bei GMO ir praturtinkite organizmą probiotikais ir prebiotikais.

Daugiausia probiotikų yra:

– raugintose daržovėse,

– raugintuose pieno produktuose: kefyre, natūraliame jogurte, varškėje, pasukose,

– kimčiuose (raugintuose korėjietiškuose gaminiuose).

O prebiotikais organizmą papildysite valgydami:

– salotines daržoves,

– ankštines daržoves, pavyzdžiui, smidrus,

– neskaldytus grūdus,

– česnaką ir svogūną.

Atminkite, kad mūsų nuotaika, stresas ar nerimas labai glaudžiai susiję su mūsų žarnynu. Be to, būti sveikam gali būti ir skanu, pažymi A. Unikauskas.

Plačiau – laidos įraše. Taip pat laidoje sveiko maisto gamybos studijos įkūrėja Aistė Švetkauskė parodė, kaip patiems pasigaminti kimčių.

Taip pat skaitykite

Parengė Indrė Česnauskaitė.

Klauskite daktaro. Alvydo Unikausko teigimu, cukrinis diabetas – įveikiamas: viskas prasideda nuo atsparumo insulinui