Gyvenimas

2019.10.10 17:51

Klaipėdos mados savaitėje dalyvausi Marija Palaikytė: mados pokyčiais baigiasi kaitos grandinė

LRT.lt2019.10.10 17:51

Šeštadienį, spalio 12 d. Klaipėdoje, „Light House“ bendradarbystės erdvėje vyks Klaipėdos mados savaitės finalas – tarptautinis madų šou. Netradicinė erdvė tinka netradiciniam mados renginiui. „Fashion Week Klaipėda“ organizatoriai šiais metais daug dėmesio skyrė pokalbiams apie vartojimo mažinimą ir sąmoningumą.

Penktadienį, spalio 11 d. nuo 13 val. vyks forumas, skirtas aptarti sąmoningumo lūžį mados pasaulyje. Įžvalgomis šia tema dalinosi jo dalyvės – mados teoretikė, dizainerė Liucija Kvašytė ir mados tendencijų prognozuotoja Marija Palaikytė, rašoma pranešime žiniasklaidai.

Pasaulinė problema

Greitosios mados kolekcijos parduotuvių lentynose keičiamos ar atnaujinamos kelis kartus per sezoną. Manoma, kad apie pusę nesunaudotų gaminių yra išmetama.

Siekis gaminti kuo daugiau už kuo mažesnę kainą sąlygoja darbuotojų išnaudojimą besivystančiose šalyse, netinkamas darbo sąlygas, nesaikingą išteklių vartojimą ir taršą.

Pasak L. Kvašytės, rūbų gamybos fabrikų perkėlimas į besivystančias pasaulio šalis sutapo su greitosios mados ženklų iškilimu ir populiarėjimu 90-aisiais: „Tiesiog buvo ieškoma kaip kuo pigiau pagaminti kuo didesnius kiekius prekių. Dabar tai didžiulė infrastruktūra, kurioje dirba daugybė žmonių.“

Tokiose vietose darbuotojai per dieną kartais uždirba tik apie vieną JAV dolerį, o jų darbo sąlygos ne visada yra patenkinamos.

„Savo disertacijoje remiuosi Ericho Fromo veikalu „Turėti ir būti“. Jis teigė, kad pokytis gali atsirasti kai patiriant kančią suvokiama, kad reikia kažką keisti ir imamasi tai keisti. Esame tokioje situacijoje, kai žinoma ką reikia daryti, bet nieko nedaroma, nes ne mes esame kenčianti visuomenė. Ne mes patiriame žiauriausius padarinius. Juos jaučia Afrika, Indija, Kinija. Mes sėkmingai vartojame ir imituojame, kad ieškome tvarumo turėdami daugkartinį maišelį ir gertuvę“, – svarstė L. Kvašytė.

M. Palaikytės nuomone pokytis jau vyksta, bet jam reikia laiko: „Mados pokyčiai seka po kultūrinių, socialinių, politinių pokyčių. Ja ne prasideda, bet baigiasi kaitos grandinė. Dar daug skeptikų, kurie sako, kad kalbos apie sąmoningumą yra laikinos, kad mada nesikeis, kad mums pabos rūpintis planeta.

Pati manau, kad tai tiesiog sekantis žmonijos išsivystymo laiptelis. Viskas prasideda nuo idėjos, toliau seka diskusija ir įgyvendinimas. Ir tai, kad Klaipėdoje susitinkame apie tai kalbėtis jau reiškia, kad matome problemas ir norime būti pokyčiu.“

Lietuviai sėkmingesni

Viena iš mados problemų yra mastelis – didžiulėms kompanijoms sunku kontroliuoti savo gamybos procesus, perprodukciją.

M. Palaikytė tikina, kad šiuo aspektu lietuvių mados ženklai yra geresni: „Mūsų mados industrija yra smulki, mes neužgyvenome viso to industrinio siaubo, kurio klaidas šiuo metu mėginama taisyti pasaulyje. Dabar yra mažų, nišinių prekių ženklų metas.

Žmonės nori aiškumo, ryšio. O Lietuvoje galime asmeniškai susitikti su dizaineriais, žinome, kas su jais dirba. Galime kalbėtis ir sužinoti kūrėjų pažiūras. Tvarumo prasme esame svajonių šalyje.“

„Fashion Week Klaipėda“ metu taip pat visą savaitę buvo rengiami susitikimai su mados kūrėjais, buvo galima ne tik apžiūrėti jų gaminius, bet ir sužinoti jų istorijas, betarpiškai bendrauti.

Įvairiais būdais šį asmeniškumo ir kontroliuojamos gamybos poreikį siekiama kurti ir globalioje erdvėje.