Gyvenimas

2019.10.07 21:59

Pavalgę blogai jaustis neturėtume: daktaras Unikauskas papasakojo, kodėl taip nutinka ir ką daryti

Silpnumas, prakaitavimas, alkis – tokių simptomų netrukus po valgio neturėtumėte justi. Ką jie reiškia? Į klausimą atsakytų cukraus kiekio kraujyje tyrimas, tačiau LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius Alvydas Unikauskas teigia, kad ir jo atlikti nereikia – šie simptomai praneša apie žymiai sumažėjusį cukraus kiekį kraujyje.

Kartais taip nutinka, jog netrukus po valgio ar praėjus 2–4 valandoms pradedate blogai jaustis. Kaip teigia A. Unikauskas, tokia būsena mediciniškai vadinama reaktyviąja arba postprandialine hipoglikemija, o ją sukelia per mažas cukraus kiekis kraujyje.

Per mažai cukraus kraujyje būna suvalgius didelį kiekį daug angliavandenių turinčio maisto, tačiau jeigu esate atsparus insulinui, pakaks suvalgyti ir nedaug angliavandenių, kad pasijustumėte blogai. Profesorius pažymi, kad po valgio praėjus kelioms valandos cukraus kiekis kraujyje turėtų būti normalus, o blogai jaustis neturėtumėte.

„Yra gana griežtos normalaus cukraus kiekio kraujyje ribos. Jo negali būti per daug ir ypač – per mažai“, – tikina daktaras.

Vis dėlto dėl netinkamo cukraus kiekio kraujyje gali būti kaltas ne vien tik insulinas. A. Unikauskas teigia, kad cukraus kiekį kraujyje išbalansuoja keli hormonai:

– insulinas mažina cukraus kiekį kraujyje,

– kortizolis, gliukagonas, IGF (insulin-like growth factor) didina cukraus kiekį kraujyje.

Gliukozės tolerancijos testas – geras tyrimas, bet žmogus tiriamas išgėrus gliukozės, o mes blogai pasijuntame pavalgę įvairaus maisto.

Apie sumažėjusį cukraus kiekį kraujyje signalizuoja:

– silpnumas,

– smegenų „rūkas“,

– svaigimas,

– didelis alkis,

– nerimas,

– dirglumas,

– gausus prakaitavimas.

Žinoti, kiek jūsų kraujyje insulino, svarbu, tačiau žmogui, nesergančiam cukralige, visai nebūtina pirkti tai matuojančio aparato. Gydytojas pažymi – apie tai mes galime spręsti pagal savo savijautą, nes mums kūnas šią informaciją pateikia pojūčiais.

„Tai signalai, pagal kuriuos galime daryti išvadas. Jeigu pasireiškia minėti simptomai, greičiausiai žmogus yra atsparus insulinui – ląstelėms cukraus pradeda trūkti“, – aiškina medikas.

Cukraus kiekį kraujyje gali padėti nustatyti ir gliukozės tolerancijos testas, tačiau dėl to teks vykti pas gydytoją. Testas vyksta taip: iš pat ryto nieko nevalgęs atvykstate į įstaigą, jums paimamas kraujas ir nustatomas cukraus kiekis kraujyje; tada jums duodama išgerti 75 g gliukozės – labai saldaus skysčio; po 2 valandų vėl tikrinama, kiek jūsų kraujyje yra cukraus. A. Unikauskas sako, kad šis rodiklis neturi būti žymiai nukritęs.

„Tai geras tyrimas, bet egzistuoja šiokia tokia kliauda, nes žmogus išgeria gliukozės, o mes blogai pasijuntame pavalgę įvairaus maisto. Būtų tikriausias rezultatas, jeigu matuotume suvalgius maisto, nuo kurio žmogui bloga“, – kalba gydytojas.

Cukraus kiekis kraujyje mažėja, kai:

– valgote daug angliavandenių ir esate atsparus insulinui,

– jums – antinksčių nuovargis (mažai kortizolio),

– turite problemų su kepenimis (mažai IGF),

– kasos beta ląstelės transformuojasi į alfa ląsteles ir pradedamas gaminti gliukagonas.

Informacijos apie cukraus kiekio kraujyje reguliavimą daug, tačiau ja pasikliauti galima ne visada. Be to, daugiausia informacijos pateikiama apie tai, kaip jo kiekį sumažinti. O ką daryti, jei norime padidinti cukraus kiekį kraujyje?

Norint išvengti cukraus kiekio kraujyje kritimo reikia riboti angliavandenių suvartojimą: laikykitės mitybos, kurią sudaro daug gerųjų riebalų, vidutiniškai baltymų ir mažai angliavandenių.

Privalote kreipti dėmesį į visus organizmo siunčiamus signalus – mažas cukraus kiekis kraujyje toks pat ar net labiau pavojingas už didelį.

Be to, netiesa, kad kartojantis hipoglikemijoms reikia valgyti kuo dažniau. A. Unikauskas sako, kad reikėtų vengti dažnai valgyti: ilgesnės pertraukos tarp valgymų padeda palaikyti nedidelį insulino kiekį kraujyje.

Na, o jeigu po valgio pasijutote blogai, reikia tiesiog ką nors suvalgyti. Profesorius tikina, kad jeigu suvalgysite ką nors saldaus, pavyzdžiui, saldainį ar išgersite puodelį saldžios arbatos, tai suveiks kaip vaistas, tačiau jis primena – mažas cukraus kiekis kraujyje toks pat ar net labiau pavojingas už didelį, tad privalote kreipti dėmesį į visus organizmo siunčiamus signalus.

„Pavalgę mes neturime jaustis blogai“, – pažymi A. Unikauskas.

Plačiau – laidos įraše.

Parengė Indrė Česnauskaitė.

Klauskite daktaro. Cukraus trūkumas kraujyje: kodėl pavalgius jaučiamės blogai?