Gyvenimas

2019.09.26 21:47

Unikauskas apie priežastis, kodėl pabundate naktį: įtakos gali turėti ir tai, kiek laiko dieną būnate lauke

LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT.lt2019.09.26 21:47

Žadintuvas – jau už poros valandų, bet nubudus kūnas miegui sako „ne“. LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius Alvydas Unikauskas papasakojo, kodėl taip atsitinka, kad nubundame vidury nakties. Viena iš priežasčių – per didelis cukraus kiekis kraujyje, kuris pasišalina kartu su vandeniu, tad žadina jus ir sako: „Laikas į tualetą.“

„Vakaras, po visų darbų vos velkate kojas ir galvoje sukasi tik viena mintis – kuo greičiau griūti į lovą ir gerai išsimiegoti. Ir kokia palaima užplūsta, kai galiausiai taip ir padarote. Tačiau vidury nakties pabundate, nueinate ir į tualetą, vėl atsigulate į lovą ir nesėkmingai bandote užmigti... O atsibudę ryte jaučiatės nepailsėję“, – kalba A. Unikauskas.

Šis jausmas daug kam pažįstamas ir turi galimas priežastis, kurias ir būtina žinoti, kad būtų galima išspręsti problemą.

7 priežastys, kodėl pabundate naktį, o atsibundate nepailsėję

1. Didelis cukraus kiekis kraujyje

„Vanduo visą laiką eina paskui cukrų. Jei cukraus kraujyje yra per daug, tai organizmas stengsis juo atsikratyti. O jis tą gali padaryti tik vienu būdu: iš kraujo išsivesdamas cukrų jis būtinai jį privalo praskiesti didesniu vandens kiekiu. Kad pašalintumėte padidėjusį cukraus kiekį iš organizmo, jums reikės daug daugiau šlapintis. Ir, be abejo, paprastai tai įvyks naktį“, – aiškina medikas.

2. Didelis insulino kiekis kraujyje

Didelis insulino kiekis taip pat gali būti viena iš priežasčių, kodėl jūs atsikeliate vidury nakties. Insulinas pradeda dirginti šlapimo pūslę. Ką daro organizmas? Kelia jus naktį ir veda šlapintis. Kaip teigia A. Unikauskas, daug insulino kraujyje nebus tik tada, kai būsite jam atsparūs.

3. Padidėjęs kortizolio kiekis

Mūsų miegas cikliškas, o vienas miego ciklas trunka apie 90 minučių, t. y. 1,5 valandos. Miegas prasideda nuo paviršutinio miego, po truputį pereina į gilaus miego fazę. Kodėl kartais atsikėlę jaučiamės prastai? Gali atrodyti – juk miegojau net 8 valandas, o atsibudau it maišu trenktas.

Akies tinklainė turi gauti pakankamai natūralios šviesos, tada vadinamieji cirkadiniai ciklai geriau vyksta.

„8 valandos nesidalija iš 1,5 valandos, o 7,5 valandos dalijasi“, – pažymi A. Unikauskas. Būtent taip reikėtų apsiskaičiuoti miego laiką, kad atsikeltumėte išsimiegoję ir žvalūs. Jei vienas miego ciklas baigėsi, o jūs pamiegate dar pusvalandį ir atsibundate viduryje ciklo, tada ir jaučiatės prastai arba, kaip sako daktaras, smegenys su kūnu tiesiog nebesusišneka.

Be to, kai padidėjęs kortizolio kiekis organizme neleidžia kūnui nugrimzti į gilaus miego fazę – tada jūsų visas miegas tampa paviršutinis.

„Iš dalies šioje situacijoje galėtų pagelbėti vitaminas D. Aišku, geriau jo gauti lauke, bet galima ir nusipirkti“, – teigia gydytojas.

4. Kava ir arbata

Seniai žinoma tiesa, kad kofeinas stimuliuoja, o kepenims reikia laiko, kad pašalintų kofeiną iš organizmo, todėl prieš miegą šių gėrimų geriau nevartoti.

5. Dirbtinė šviesa

Nuolatinis sėdėjimas prie kompiuterio blogai veikia tuos mūsų hormonus, kurie padeda užmigti naktį. Dėl to mums vakare sunkiai sekasi užmigti, o dar ir pabundame vidury nakties.

Profesorius pataria ant rašomojo stalo pasistatyti lempą, kuri skleistų natūralią šviesą, taip pat dieną būtinai išeiti pasivaikščioti.

„Akies tinklainė turi gauti pakankamai natūralios šviesos, tada vadinamieji cirkadiniai ciklai geriau vyksta“, – aiškina medikas.

Vartokite vitaminą B1 ir atsikratykite priežasčių, kodėl jums gali jo trūkti. Viena iš priežasčių – vartojate per daug paprastųjų angliavandenių, t. y. cukrų.

6. Miego apnėja

Tai dar viena labai svarbi priežastis, dėl ko galite atsibusti naktį. Miego apnėja – tai kvėpavimo sustojimai. Pasak A. Unikausko, jeigu miego apnėja ypač rimta, žmogus per naktį gali prarasti net kelias valandas miego.

„Vartokite vitaminą B1. Jis padeda tam tikrai smegenų sričiai, kuri yra susijusi su kvėpavimu, ir atsikratykite priežasčių, kodėl jums gali trūkti šio vitamino. Viena iš priežasčių – vartojate per daug paprastųjų angliavandenių, t. y. cukrų“, – perspėja profesorius.

7. Pakitęs organizmo pH

Kaip aiškina medikas, yra du pakitusio organizmo pH variantai. Pirmasis – kai jūsų organizmas per daug šarminis.

„Tokiais atvejais traukia mėšlungis, būna įsitempę raumenys. Ką daryti? Kad organizmas pasisavintų mineralus, tokius kaip magnis, kalis, kalcis, net natris, jo terpė turi būti rūgštesnė. Jeigu jūsų organizmas per daug šarminis, šie mineralai tiesiog neveikia, nors jūs jų ir valgote“, – aiškina medikas.

Tokiu atveju patartina vartoti obuolių actą, o pakankamas vitamino D kiekis padeda pasisavinti kalcį. Taip pat vitaminas D padės sureguliuoti kortizolio kiekį, „išjungti“ galvą, o tai padės užmigdyti.

Bet gali atsitikti ir taip, kad jūsų organizmo terpė bus per daug rūgšti. Taip atsitikus imate dažniau kvėpuoti, padažnėja pulsas, didėja nerimas ir nervingumas. Jei taip atsitiko, būtina šarminti organizmą. Natūraliausios priemonės tam išspręsti: magnis, kalcis, kalis.

Plačiau – laidos įraše.

Taip pat skaitykite

Parengė Indrė Česnauskaitė.

Klauskite daktaro. Kas kaltas, kad pabundame naktį, o ryte jaučiamės nepailsėję? 7 priežastys ir sprendimo būdai