Gyvenimas

2019.09.25 21:02

Šakniavaisių penketukas, žiemą atstosiantis vitaminų piliules

Pamirškite vitaminų piliules: šakniavaisiai – tikrieji organizmo superherojai, kupini vitaminų ir mikroelementų. LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius Alvydas Unikauskas papasakojo, kodėl taip verta valgyti šakniavaisius – viena daržovė ypač pravers siekiančioms sulieknėti, kita skirta vyrams, kurių noras – pagerinti lytinį gyvenimą.

„Pastebiu gana įdomų reiškinį – parduotuvėse ir ūkininkų turguose galima rasti vis daugiau seniai primirštų šakninių daržovių. Tikiuosi, sąmoningėja ne tik daržovių augintojai, bet ir jų valgytojai. Mintis, kad iš viso daržovių sąrašo lietuviai žino ir valgo tik agurkus ir pomidorus, varydavo mane iš proto“, – kalba A. Unikauskas.

Pasak jo, šakninės daržovės – geriau už vitamino piliulę, kurias dažnas mėgsta gerti atėjus šaltajam sezonui. Tačiau vietoje jų ant jūsų stalo turėtų atsirasti kai kurie šakniavaisiai.

Burokėlis

Tai visiems puikiai žinoma ir gana populiari šakninė daržovė. Kaip pasakoja gydytojas, burokėlis – vienas maistingiausių šios rūšies atstovų, jame daug ląstelienos, folio rūgšties ir mangano.

Jei vyrai valgo daug burokėlių, didėja jų lytinė galia, nes erekcijos kokybė priklauso būtent nuo kraujotakos.

Tiesa, jis taip pat turi ir daug nitratų, kurie išplečia mūsų kraujagysles, taip sumažindami kraujospūdį ir pagerindami širdies sveikatą. Be to, pasak A. Unikausko, jei vyrai valgo daug burokėlių, didėja jų lytinė galia, nes erekcijos kokybė priklauso būtent nuo kraujotakos.

Vis dėlto profesorius primena, kad visos naudingos medžiagos slypi tik žaliuose, o ne virtuose burokuose.

Pankolis

Šią šakninę daržovę į mitybą reikėtų įtraukti, jei siekiate ypatingo tikslo – numesti svorio. Pankolis ne tik labai nekaloringas, bet ir turi daug skaidulų, todėl puikiai tinka norintiems sulieknėti.

Be šių nuostabių savybių, pankolis dar pasižymi vitamino C, kalio ir mangano gausa.

Salieras

Šios daržovės daugelis nemėgsta dėl jos specifinio kvapo, tačiau salierų šaknys – puikus vitamino K1 šaltinis.

Viename puodelyje salierų yra net apie 80 proc. rekomenduojamos vitamino K1 paros normos.

„Viename puodelyje salierų yra net apie 80 proc. rekomenduojamos vitamino K1 paros normos“, – teigia A. Unikauskas.

Kodėl organizmui būtinas vitaminas K1? Medikas pažymi, kad vitaminas K1 yra būtina maistinė medžiaga, reikalinga tinkamam kraujo krešėjimui. Beje, salieruose taip pat gausu vitamino C ir fosforo.

Griežtis

Pats metas prisiminti šį seną, bet nuostabų šakniavaisį. Griežčiai vertinami dėl to, kad juose yra gliukozinolatų – sieros turinčių junginių, kurie dažniausiai būna kryžmažiedėse daržovėse.

Ši medžiaga gali padėti apsisaugoti nuo vėžio ląstelių vystymosi ir augimo, išvengti oksidacinio streso. Griežčiai itin vertinami ir dėl kitų naudingų savybių: jie gerina virškinimą, mažina kraujo spaudimą ir cholesterolio kiekį organizme.

Ridikai

„Ridikų į mitybą reikėtų įtraukti dėl širdžiai reikalingo kalio bei kraują stiprinančios geležies ir natrio“, – pažymi A. Unikauskas.

Šakninės daržovės šviežios gali išsilaikyti visą šaltąjį sezoną, tad yra puikus naudingų elementų šaltinis, kai baigiasi šviežių daržovių atsargos.

Tačiau tai dar ne viskas. Šių daržovių galima valgyti daug ir dažnai dėl dar vienos priežasties. Anot profesoriaus, ridikuose mažai angliavandenių ir kalorijų, tačiau daug ląstelienos ir vitamino C.

Šakniavaisiai – daržovės, kurios šviežios gali išsilaikyti visą šaltąjį sezoną, tad yra puikus vitaminų ir naudingų elementų šaltinis, kai baigiasi šviežių daržovių atsargos, sako daktaras.

Laidos įraše – reportažai, kuriuose dietologė pasakoja plačiau, kodėl taip verta valgyti šiuos penkis šakniavaisius. O mitybos specialistė Rita Šilenskienė pasidalijo žiniomis, kaip išlaikyti šaknines daržoves per visą žiemą, ir parodė, kaip pasigaminti paprastų patiekalų su šiomis superdaržovėmis.

Parengė Indrė Česnauskaitė.

Klauskite daktaro. Sąmoningas pasiruošimas žiemai: šakninės daržovės – vitaminų šaltinis