Gyvenimas

2019.09.23 21:36

Daktaras Unikauskas apie maiste slypinčią priklausomybę: cukrus žudo taip pat, kaip ir rūkymas

pasiūlė būdų, kaip kovoti su cukraus žala
LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT.lt2019.09.23 21:36

Jei cukraus toks žalingas, kaip ir cigaretės, kodėl ir kovoti su šia priklausomybe ne taip pat, pavyzdžiui, ant pakuočių klijuoti nuotraukas su padariniais? Kaip LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ sako profesorius Alvydas Unikauskas, cukrus – nelegalus: net nenutuokiame, kokį pavojų sau keliame valgydami padažus, džiovintus vaisius ar maitindami kūdikius pieno mišiniais, nes šio narkotiko yra visur.

Rūkymas, net ir pasyvus, žudo. Jis sukelia plaučių vėžį, širdies ligas, insultą, užakina kojų kraujagysles. Tai žinome visi. Iš kur? Apie tai mums garsiai praneša masinės reklamų kampanijos, ant cigarečių pakelių spausdinami gąsdinantys paveikslėliai bei didelėmis raidėmis užrašyti įspėjimai „Rūkymas žudo“.

Tai yra daroma tam, kad mūsų vaikai jau nuo mažų dienų sužinotų apie cigarečių keliamą grėsmę sveikatai ir pamatę savo mamą, traukiančią kartų dūmą, pasakytų: „Mama, jeigu tu nemesi rūkyti, mirsi!“

Rūkymas – vis dar labai opi problema, bet situacija gerėja, bent jau šalyse, kuriose kampanijos prieš rūkymą pradėtos daug anksčiau. Tačiau šiandien turime dar vieną ne mažiau svarbią problemą – mus žudo ir pridėtinis cukrus, taip teigia Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius A. Unikauskas.

„Yra didžiulis skirtumas tarp natūralaus, gamtos sukurto cukraus įvairiuose produktuose ir pridėtinio cukraus, kurį į produktą įkišo žmogus. Cukrus, esantis vaisiuose, daržovėse, ankštinėse daržovėse, riešutuose, pieno produktuose sveikam žmogui, akcentuoju – sveikam, nėra kenksmingas.

Tai nereiškia, kad mes reabilituojame cukrų – priklauso nuo šaltinio ir kiekio. Mūsų kūnas puikiai žino, kaip jį apdoroti su visais baltymais, skaidulomis ir jame esančiais vitaminais“, – kalba jis.

Tačiau žmones žudantis cukrus taip gerai paslėptas jūsų mėgstamuose maisto produktuose, jog nė nesusimąstote, kiek jo iš tiesų suvalgote. Jo gali būti ir padažuose, ir užkandžiuose, net sriubose.

„Tol, kol maisto gamintojai nepažeidžia įstatymų, jie į gaminamus produktus gali dėti ką tik nori. Parduotuvių lentynos yra kliūčių ruožas norintiems išvengti cukraus. Kas yra dykumoje? Smėlis. Ar valgant smėlį galima gyventi? Ne. Kai aš vaikštau tarp lentynų, man kyla mintis, kad tai yra maisto dykuma. Maisto pilna, bet jis nevalgomas“, – sako daktaras.

Ekologiškame pieno mišinyje – 22 arbatiniai šaukšteliai cukraus. Tai būsimų ligonių „gamyba“!

Kaip teigia profesorius, pridėtinio cukraus yra visur. Net, pavyzdžiui, sūriuose krekeriuose. Jų 100 g produkto yra daugiau nei 2 šaukšteliai cukraus.

„Aišku, galite sakyti, kad suvalgėte tik kelis, bet ar pažįstate žmogų, kuris gulėdamas ir žiūrėdamas filmą suvalgytų vos vieną? Jūs suvalgote visą pakuotę, o kartais ir dvi“, – pažymi medikas.

Sausi pusryčiai mėgstami ne tik vaikų, bet ir jų tėvų. Paprastų ir ypač greitai paruošiamų sausų pusryčių pakuotėje – net 17 šaukštelių cukraus!

„Cukruotuose ananasuose – dar „geriau“. Ananasas asocijuojasi su sveika mityba, jų duodate savo vaikui kaip alternatyvą šokoladiniams saldainiams. 200 g pakuotėje yra 34 arbatiniai šaukšteliai cukraus“, – tikina A. Unikauskas.

Džiovinti vaisiai – dar viena paslėpto cukraus bomba. 300 g pakuotėje rasime daugiau nei 27 arbatinius šaukštelius cukraus, o, pavyzdžiui, 700 g kečupo yra dar 6 šaukšteliais daugiau – net 32 arbatiniai šaukšteliai cukraus, salotų padažo indelyje – aštuoni.

„Pridėtinio cukraus yra ir duonoje, picoje, mėsainiuose, padažuose, dešrelėse ir t. t.“, – vardija medikas. Tačiau tai, anot jo, nėra blogiausia!

„Pažiūrėkime į kūdikių maistą. Dauguma žino – geriausias vaikui motinos pienas. Nors jame yra cukraus, tačiau jis naudingas, 7 proc. jo yra laktozė, kuri taip pat naudinga kūdikiams. Tačiau atsiranda vis daugiau mamų, kurios neturi pakankamai pieno ir negali maitinti savo kūdikio. Tada savo kūdikį reikia maitinti pieno mišiniais, kuriuose mažai laktozės ir labai daug pridėtinio cukraus“, – pasakoja gydytojas.

Pasak A. Unikausko, 800 g pieno mišinio pakuotėje yra net 14 arbatinių šaukštelių cukraus – tai, jo manymu, tikrai nenormalu.

„Ekologiškame pieno mišinyje – 22 arbatiniai šaukšteliai. Tai būsimų ligonių „gamyba“! Maža to, mamos mėgsta ekologiškas tyreles. Jos labai patogios – atidarai ir vaikas valgo. Tačiau ar kada nors skaitėte etiketę? Mažoje tyrelės pakuotėje yra net 3 šaukšteliai cukraus! „Nepasimaukite“ ant žodžio „ekologiška“. Tai ne visada būna sveikesnė alternatyva“, – pažymi daktaras.

A. Unikauskas ragina pagaliau suvokti svarbų dalyką – cukrus sukelia priklausomybę! Jis įsitikinęs, kad prekybininkai mus apgaudinėja, nuo mažų dienų pratina prie šio cukraus, o galiausiai mes tiesiog be jo negalime.

„Kas vyksta toliau? Vėliau mes esame apgaudinėjami įvairiomis dietomis, liesais produktais, neva jie yra sveikesni. Tačiau išėmus riebalus jie tampa beskoniai, todėl į kai kuriuos iš jų pridedama dar daugiau cukraus. Pavyzdžiui, riebioje 250 g pakuotėje varškės nėra jokio cukraus, o liesoje – 2 arbatiniai šaukšteliai“, – atskleidžia profesorius.

Nuo cukraus priklausomos smegenys – lygiai tokios pačios, kaip ir priklausomos nuo kokaino.

A. Unikauskas neteigia, kad pridėtinio cukraus reikėtų atsisakyti absoliučiai – labai svarbu suprasti, kad cukrus skatina insulino šuolį kraujyje. Cukraus perteklius pavirsta į glikogeną, likęs perteklius virsta riebalais, tad jie ir atsiduria ant jūsų pilvo.

Kodėl pridėtinis cukrus yra blogai?

– Priklausomybė

– 2 tipo diabetas

– Širdies ligos

„Mažo to, vaikai pradėjo sirgti suaugusiųjų ligomis. Atsirado naujų ligų, pavyzdžiui, kepenų suriebėjimas. Iki 8-ojo dešimtmečio tokia liga neegzistavo, o dabar jau prognozuojama, kad 2020-aisiais kepenų suriebėjimas taps pagrindinė kepenų persodinimo priežastimi“, – aiškina daktaras.

Taip pat A. Unikauskas pažymi, jog priklausomybė nuo cukraus – tokia pati priklausomybė, kaip, pavyzdžiui, nuo narkotikų, tarkime, kokaino.

„Pasitenkinimo sistema užsidariusi ir ją atidaryti gali tik dar daugiau kokaino. Jūs norite dar daugiau ir dar daugiau, ir dar daugiau. Nuo cukraus priklausomos smegenys – lygiai tokios pačios, kaip ir priklausomos nuo kokaino. Cukraus reikia vis daugiau ir visada“, – sako jis.

Anot mediko, pagal Lietuvos statistikos departamento duomenis, vidutinis lietuvis per metus suvartoja net 33,9 kg cukraus (per dieną – 92 gramus, arba 19 arbatinių šaukštelių), o Pasaulio sveikatos organizacija rekomenduoja per metus suvartoti 9,1 kg cukraus. Tačiau ir šis skaičius, A. Unikausko manymu, yra per didelis.

Ieškoti išeities iš šios kraupios situacijos būtina ir nedelsiant. Ką daryti? Daktaras turi net kelis galimus sprendimo būdus.

1. Nuotraukos ant pakuočių su cukraus vartojimo padariniais

Ant cigarečių pakelių matome baisybes, kurias padaro rūkymas. A. Unikauskas teigia, jog būtų ne pro šalį ant pakuočių, kuriose gausu cukraus, pamatyti, kaip, pavyzdžiui, atrodo diabetu sergančio žmogaus pėdos.

2. Cukraus kiekis arbatiniais šaukšteliais

Tai daug efektyvesnė priemonė – ant pakuotės užrašyti, kiek joje arbatinių šaukštelių cukraus.

„Cukraus kiekio gramais dauguma neskaito, o į tai, kiek gramų angliavandenių, apskritai nekreipia dėmesio. Gal naudokime visiems aiškų matą – arbatinius šaukštelius?“ – retoriškai klausia profesorius.

Svarbu pamatyti, kiek šaukštelių cukraus yra visoje pakuotėje, o ne 100 gramų. Taip matome realią situaciją, kiek iš tiesų jo suvalgome.

3. Įspėjamosios etiketės

Jeigu nėra pridėtinio cukraus, tokius produktus būtų galima žymėti žalia etikete ir parašyti, jog šiame produkte – 0 arbatinių šaukštelių cukraus. Jei cukraus pridėta – juoda etiketė su arbatinių šaukštelių skaičiumi visoje pakuotėje, bet ne 100 gramų.

„Reikia pasąmonėje suformuoti suvokimą – pridėtinis cukrus yra nelegalu. Kaip ir su alkoholiu, problema – cukraus prieinamumas“, – tikina medikas.

Kad geriau suprastumėte, į kokius pridėtinio cukraus spąstus esame pakliuvę, laidos „Klauskite daktaro“ komandos narė atliko eksperimentą – keturioms savaitėms atsisakė pridėtinio cukraus. Kaip sekėsi laidos redaktorei Agnei – laidos įraše.

Taip pat skaitykite

Parengė Indrė Česnauskaitė.

Klauskite daktaro. Alvydas Unikauskas įsitikinęs: etiketėse slepiamas pridėtinis cukrus žudo labiau nei rūkymas