Gyvenimas

2019.09.18 20:58

Daktaras Unikauskas: prakaitavimą siejame su blogu kvapu, bet kuo daugiau prakaituojame, tuo geriau

LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT.lt2019.09.18 20:58

Prakaitavimas – ne tik natūrali organizmo reakcija, bet ir būtina. Taip teigia LRT TELEVIZIJOS laidos „Klauskite daktaro“ vedėjas, Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius Alvydas Unikauskas. „Prakaitavimas palaiko elektrolitų pusiausvyrą mūsų organizme. Kai kurių elektrolitų mūsų organizme yra gerokai per daug“, – pažymi jis.

„Nors dažnam prakaitavimas asocijuojasi su blogu kvapu ir net gėdos jausmu, noriu jums pasakyti – prakaituokite, tai naudinga“, – sako A. Unikauskas.

Vos per vieną valandą žmogus gali išprakaituoti nuo dviejų iki keturių litrų. Kas sudaro prakaitą? Turbūt ne vienas nors kartą gyvenime bandė lyžtelti prakaituotą ranką ir pajuto sūrumą.

Prakaitavimas didina endorfinų išsiskyrimą. Tai padeda jaustis gerai, mažina stresą.

„Daugiausia prakaitas sudarytas iš elektrolitų: natrio, kalio, kalcio, magnio. Jame taip pat yra tokių mineralų, kaip varis, geležis, chromas, pėdsakų, dar šlapalo ir pieno rūgšties. Ten yra daug ko, bet prakaitas nėra vanduo“, – kalba profesorius.

Kodėl naudinga prakaituoti?

1. Prakaitavimas veikia kaip kondicionierius – kai mums karšta, garuodamas prakaitas mus vėsina.

2. Prakaitavimas palaiko elektrolitų pusiausvyrą mūsų organizme. Kai kurių elektrolitų mūsų organizme yra gerokai per daug, pavyzdžiui, natrio.

3. Prakaitavimas didina endorfinų išsiskyrimą. Tai malonaus pojūčio hormonai, kurie padeda jaustis gerai, mažina stresą.

4. Prakaitavimas gerina miego kokybę.

„Įdomiausia tai, kad prakaituodami kitų minėtų mineralų mes beveik neprarandame. Daugiausiai prarandame natrį“, – teigia gydytojas.

Prakaituodami valandą iš savo organizmo galite pašalinti apie 900 miligramų natrio – tai beveik gramas, tad reikėtų stebėti, ar jo praradome ne per daug.

Druskos yra vos ne kiekviename perdirbtame maiste.

„Noriu pabrėžti, kad kalbėdamas apie natrį kalbu nebūtinai apie druską, nors, žinoma, geriausias natrio šaltinis yra, pavyzdžiui, jūros druska, natrio chloridas“, – kalba medikas.

Per dieną rekomenduojama suvartoti 1 arbatinį šaukštelį jūros druskos. Tokiame jūros druskos kiekyje 40 proc. sudaro natrio, o 60 proc. – chlorido.

„Deja, žmonės dažniausiai druskos gauna su sūriais bulvių traškučiais, spragėsiais, pica ir kitu maistu“, – pažymi daktaras.

Chloras, anot A. Unikausko, naudojamas skrandžio sultims gaminti, tad visiškai atsisakyti druskos yra tiesiog nusikaltimas, nors valgyti jos per daug taip pat negerai.

„Apskritai druskos yra vos ne kiekviename perdirbtame maiste“, – tikina A. Unikauskas. Tad net jei ir per dieną suvalgėte vos arbatinį šaukštelį druskos, tai nebūtinai viskas – jos gali būti ir kitame maiste.

„Druskos būtinai suvalgysite daugiau nei arbatinį šaukštelį. Vadinasi, arbatinį šaukštelį reikia mažinti per pusę, nes likusį kiekį jūs „surinksite“ iš kitur“, – kalba jis.

Geriausi būdai paskatinti prakaitavimą yra fizinė veikla, netgi pasivaikščiojimai greitesniu tempu, pirtis.

Įsidėmėkite šiuos simptomus – jie gali pranešti, kad jums trūksta natrio:

– silpnumas: bendras, fizinis, raumenų,

– galvos svaigimas,

– žemas kraujospūdis,

– karščio netoleravimas,

– nuolatinis noras kažko sūraus.

Vis dėlto gali atsitikti ir taip, kad natrio jūsų organizme bus per daug. Simptomai, kad jūsų organizme per daug natrio:

– edema (patinimai; organizme sulaikomas vanduo),

– kalcio trūkumas (dėl to gali atsirasti mėšlungis),

– aukštas kraujo spaudimas.

Daktaras pabrėžia, kad mums natris yra būtinas, bet kartu mes turime vartoti ir kalį. Kalis su natriu yra priešai, tačiau išlaiko pusiausvyrą, todėl jeigu vartosime pakankamai kalio, kurio yra lapinėse daržovėse, natrio perteklius grės mažiau.

„Geriausi būdai paskatinti prakaitavimą yra fizinė veikla, netgi pasivaikščiojimai greitesniu tempu, pirtis“, – teigia A. Unikauskas.

Plačiau – laidos įraše.

Taip pat skaitykite

Parengė Indrė Česnauskaitė.

Nors prakaitavimas dažnam asocijuojasi su blogu kvapu, daktaras sako: kuo prakaituosime daugiau, tuo geriau!