Gyvenimas

2019.09.08 21:55

Sveikiausių sūrių penketukas pagal daktarą Unikauską

LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT.lt2019.09.08 21:55

Kai kurie sūriai neverti jūsų pinigų, tačiau kai kurie turėtų kuo greičiau atsidurti ant jūsų stalo ir būti dažniau vartojami. LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius Alvydas Unikauskas pateikė sveikiausių sūrių penketuką. Jame – ir gardusis lietuviškas varškės sūris.

„Ateinate į parduotuvę, o ten lentynos lūžta nuo sūrių įvairovės. Jums nebūna taip, kad sprendžiate dilemą – kurį pasirinkti? Kokį sūrį valgyti sveikiausia?“ – klausia A. Unikauskas.

Kai kurie sūriai išties neverti jūsų pinigų, pažymi jis. Yra dvi sūrių rūšys, kurias dar tikrai ne visi geba atskirti. Kaip pažymi profesorius, yra skirtumas, valgote sūrį ar sūrio gaminį.

Dažnai tiek tikro sūrio, tiek sūrio gaminio gabaliukas atrodo beveik identiškai. Nelabai skiriasi ir jų 100 g kaloringumas. Kaina taip pat skiriasi vos keliasdešimt centų, nors atrodytų, kad sūrio gaminys turėtų būti gerokai pigesnis. Pasak gydytojo, esminis šių dviejų produktų skirtumas – sudėtis.

Palmių riebalų tikslas tik vienas – atpiginti produktą.

Tikro sūrio sudėtis: pienas, druska, raugas, mikrobiologinis fermentas.

Sūrio gaminio sudėtis: pasterizuotas pienas, augaliniai riebalai (palmių (24 proc.), druska, konservantas E252, raugų kultūros, mikrobiologinis fermentas, dažiklis beta karotenas.

Laidos viešnia, gydytoja dietologė Kristina Jasmontienė pirmiausia kritikuoja gaminant sūrio gaminį naudojamą konservantą – jis itin nepageidaujamas, o jo gali būti netgi tikrame sūryje. Taip pat ji itin kritiškai vertina naudojamus palmių riebalus, kurių tikslas tik vienas – atpiginti produktą.

Kaip teigia medikas A. Unikauskas, ant jūsų stalo turėtų atsidurti šie 5 gardūs ir sveikatai palankūs tikri sūriai. Jie – ne tik daktaro mėgstamiausi, bet ir sveikiausi.

Geriausių sūrių penketukas:

– fetos sūris,

– ožkų pieno sūris,

– varškės sūris,

– brandintas avių pieno sūris „Pecorino Romano“,

– rikotos sūris.

Pasak dietologės K. Jasmontienės, visiems sūriams būdinga tai, kad tai baltymų šaltinis, taip pat juose yra kalcio, fosforo, probiotikų. Tačiau jie turi ir skirtumų – yra kitaip gaminami, turi įvairių savybių.

Jei vartojate fetos sūrį, patiekalo nebereikėtų sūdyti, nes šis sūris ir taip sūrus. Šis sūris gaminamas iš avies ir ožkos sūrių, o avies sūris pasižymi ypatinga sudėtimi – jame yra riebalų rūgščių, dėl kurių šio sūrio nauda organizmui neabejotina.

Ožkų pieno sūris natūraliai turi mažiau laktozės, palyginti su kitais šviežiais sūriais, tad dėl kitokios baltymo sudėties mažiau alergizuoja.

Be to, fetos sūris gerina širdies darbą, taip pat palaiko normalią nervų ir raumenų sistemų funkcijas, stiprina dantis ir kaulus.

„Ožkų pieno sūris natūraliai turi mažiau laktozės, palyginti su kitais šviežiais sūriais, tad dėl kitokios baltymo sudėties mažiau alergizuoja. Tie, kurie netoleruoja karvės pieno baltymo, gali bandyti ožkos pieno gaminius“, – aiškina K. Jasmontienė.

Taip pat ožkos sūris geriau virškinamas. Be to, šis sūris padeda geriau pasisavinti geležį.

Varškės sūris – tai karvės pieno sūris, kuris gana greitai genda, nes šio sūrio gamyba šiek tiek kitokia: jis nefermentuojamas ir nebrandinamas. Jį, pasak dietologės, mėgsta sportininkai. Varškės sūryje neabejotinai rasime baltymų, kalcio, probiotikų, tačiau tikrai bus ir laktozės.

Brandintuose sūriuose dėl technologinio proceso laktozės nėra visai.

Svarbu pažymėti, kad brandintuose sūriuose dėl technologinio proceso laktozės nėra visai, tad juos netoleruojantys šios medžiagos gali laisvai valgyti. Vartokite čederio, parmezano sūrius – jie nesukels jums jokių problemų.

„Rikotos sūris gaminamas iš jau kažko pagaminto, tačiau jo vertė nėra mažesnė. Jis tiesiog mažesnio kaloringumo“, – pažymi K. Jasmontienė. Rikotos sūryje taip pat yra mums labai sveikų ir naudingų riebalų, daug kalcio ir vitamino A.

Laidos įraše – reportažas, kuriame pasakojama, kaip sūris gaminamas, taip pat subalansuotos mitybos ekspertė Rita Šilenskienė parodė, kaip pasigaminti gardžių patiekalų su sveikatai naudingais sūriais.

Parengė Indrė Česnauskaitė.

Klauskite daktaro. Kokį sūrį valgyti sveikiausia, o kurio geriau atsisakyti?