„Kai supranti, ko žmonėms reikia, turi galimybę sukurti ką nors gero“, – sako dizaineris Simonas Milišauskas. Sukūręs funkcionalų ir nebrangų protezą amputuotiems rankos pirštams, jis triumfavo konkurse „Jaunojo dizainerio prizas“. Vaikinas atskleidžia, kad pirštų protezus kūrė įkvėptas asmeninės patirties.
„Chrono“ dizainas leidžia atlikti griebimo, laikymosi, spaudimo, prilaikymo veiksmus ir netrukdo pagrindiniams natūraliems rankos judesiams. Svarbu, kad be šių funkcijų, protezas padeda pagerinti žmogaus psichologinę savijautą ir tampa asmeniniu aksesuaru. Kas paskatino sukurti „Chrono“ koncepciją ir kaip sekėsi tai įgyvendinti, pasakoja konkurso laureatas, Vilniaus dailės akademijos dizaino absolventas S. Milišausku.
– „Jaunojo dizainerio prizo“ konkurse laimėjote pirmą vietą produkto dizaino kategorijoje. Beje, gavote net du apdovanojimus – buvote apdovanotas ir publikos prizu. Ką jums reiškia šie įvertinimai?
– Įvertinimai patvirtino, kad tai, ką darau, turi potencialią vertę. Kai praleidi daug laiko prie vieno darbo, prasideda abejonės, ar tikrai judi teisinga kryptimi. Komisijos ir publikos balsas padėjo atsakyti į tai ir dėl to jiems esu dėkingas.

– Kodėl savo darbui sugalvojote „Chrono“ pavadinimą?
– Pavadinimas reiškia „susieta su laiku“. Kadangi projektas kilo iš asmeninės traumos, natūraliai kilo mintys, kad jeigu atsukčiau laiką atgal, būčiau elgęsis kitaip. Deja, laiko neatsuksi, bet nereiškia, kad negali bent dalinai atkurti to, kas yra prarasta.
– Jūsų tikslas buvo sukurti nebrangų protezą, kurio nereikia slėpti, o verčiau nešioti, kaip aksesuarą. Ar prototipas buvo išbandytas kitų žmonių, kuriems jis reikalingas? Kokių atsiliepimų apie „Chrono“ protezą sulaukėte?
– Kadangi tai koncepcija, pilnavertiškai protezo dar nepavyko išbandyti su kitais žmonėmis – kol kas laiko pakako sukurti tik vienai versijai. Diskutuojant su kitais, kuriems jis būtų reikalingas, sulaukiau didelio paskatinimo kurti ir vystyti projektą toliau.

– Kodėl pasirinkote būtent tokias medžiagas, 3D spausdinimo technologiją?
– Pasirinkau medicininį nailoną, nes tai medžiaga, tinkanti ilgalaikiam kontaktui su oda, bei turinti lankstumo ir tvirtumo, reikalingo funkcionuojančiam protezui.
– Proteze nėra sąnario. Ar tai padaryta vien tik tam, kad sumažintumėte jo kainą, ar tiesiog, jūsų nuomone, sąnario lankstymas kasdieninių veiksmų pilnatvei visai nebūtinas?
– Proteze yra sąnarys. Tiesiog šis sąnarys neturi ašies, o visas lankstumas išgaunamas iš plastiko formos. Tai sumažina kainą, bet išlaiko sąnario lankstymąsi, kuris, mano manymu, yra reikalingas kasdieniams veiksmams atlikti.

– Kas buvo didžiausias iššūkis šiame projekte?
– Mechanizmo veikimas. Visa projekto sėkmė buvo paremta, ar bus įmanoma padaryti vientisą detalę. Tai užtruko labai daug laiko bei reikėjo tikėjimo, kad judu teisinga kryptimi.
– Esate sakęs, kad produkto dizainas yra menas, pritaikytas vartojimui. Ar šiuo principu ir vadovaujatės savo darbuose?
– Stengiuosi vadovautis.
– Kaip manote, kas yra geras dizaineris? Kokių įgūdžių, empatijos jis privalo turėti?
– Dieteris Ramsas yra pasakęs, kad „tu nesupranti gero dizaino, kol nesupranti žmonių“. Kai supranti, ko žmonėms reikia, net jeigu ir jie patys to nežino, tada turi galimybę sukurti ką nors gero.

– Kuris kitas „Jaunojo dizainerio prizo“ parodos darbas jums pasirodė įdomiausias ir kodėl?
– Negaliu įvardyti vieno – visi darbai įdomūs, bet labiausiai įsiminė kurso draugų darbai: gyvo dizaino objektas „Alive“, pogulio baldas „Lula“, terapinis prietaisas randų gydymui „Tulip“, eksperimentinis šviesos objektas iš antrinių medžiagų „Titalee“. Turbūt dėl to, kad mačiau šių projektų vystymą nuo pat pradžių.
– Paprastai sulaukiame nemažai „Jaunojo dizainerio prizo“ dalyvių paraiškų su medicininių prietaisų dizaino darbais. Gal ir jūs norėtumėte dirbti šioje srityje? Kokie jūsų ateities, karjeros planai?
– Apie ateitį kol kas sunku kalbėti. Gavęs galimybę toliau vystyti „Chrono“ protezą, ar kitus medicininės paskirties produktus, jų tikriausiai neatsisakyčiau. Taip pat neatsisakyčiau ir kitos paskirties objektų. Dizainas yra plati specialybė – neplanuoju apsiriboti.

– Ar toliau vystysite „Chrono“ protezus? Gal netrukus bus galima juos įsigyti? Įvertinus protezo savikainą, kokia preliminari „Chrono“ kaina?
– Planuoju tęsti „Chrono“ vystymą. Sunku komentuoti apie laiką ir kainą. Šiuo protezu siekiama sukurti ir specifinį gamybos būdą, kuriam reikia nemažai pastangų, siekiant jį išvystyti.
– Kam ketinate panaudoti gautą premiją?
– Manau, panaudosiu ją atostogoms ir darbo vietos gerinimui.

Jau tradiciniu tapusį VDA Dizaino inovacijų centro (DIC) rengiamą konkursą vainikuoja „Jaunojo dizainerio prizo 2019“ ekspozicija (VDA parodų salėse „Titanikas“), kurioje galima apsilankyti iki 2019 m. liepos 27 d.
Šį šeštadienį, liepos 27 dieną, 12:00 val., vyks nemokama edukacija, kurią ves „Vilnius ArtWalk“ gidė ir pristatysi visus jaunųjų dizainerių darbus.