Gyvenimas

2019.07.23 21:33

Pavojingiausių riebalų akimis nepamatysite: kaip sumažinti kraujyje esančių riebalų kiekį?

LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT.lt2019.07.23 21:33

Netinkama mityba, alkoholio vartojimas, nejudėjimas. Šie dalykai nesvetimi labai daug žmonių, tačiau šias nuodėmes reikia kuo greičiau išpirkti, LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ pažymi Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius Alvydas Unikauskas. Anot jo, visa tai didina riebalų kiekį kraujyje, o šie riebalai, nors akimi nematomi, patys pavojingiausi.

Riebalai ant šlaunų, pilvo, rankų ir kitų kūno vietų puikiai matomi, tačiau ar žinote, kad žmogui pavojingiausi tie riebalai, kurių plika akimi nepamatysime? Jie cirkuliuoja mūsų kraujyje ir daro itin didelę žalą mūsų sveikatai – tai trigliceridai, perspėja A. Unikauskas.

„Kai žmogus valgo, kalorijos, kurios nėra sunaudojamos, virsta trigliceridais – atsargomis. Jie nukeliauja į ląsteles, kur yra saugomi tam, kad būtų sunaudoti vėliau. Riebalai yra reikalingi, jie suteikia žmogui energijos, tačiau per didelis jų kiekis didina širdies ligų riziką“, – aiškina daktaras.

Netinkama mityba, reguliarus alkoholio vartojimas ir nejudėjimas – visi šie veiksniai didina trigliceridų kiekį kraujyje. Tai didžiausios nuodėmės, kurias būtina išpirkti, kitaip tariant, stengtis sumažinti šių riebalų kiekį savo organizme.

Vartojant produktus, kuriuose mažai angliavandenių, galima sumažinti trigliceridų lygį kraujyje.

Kas efektyviausiai mažina riebalų kiekį kraujyje?

1. Svorio atsikratymas

Atsikratykite nereikalingo svorio – užuot kaupę, ištraukite riebalus iš ląstelių. Pasak gydytojo, numetus vos 5–10 proc. kūno svorio trigliceridų gali sumažėti 0,45 mmol/L.

2. Vartokite mažiau perdirbtų angliavandenių

Norėdami sumažinti trigliceridų kiekį kraujyje sumažinkite ir suvartojamų perdirbtų angliavandenių kiekį, nes jie virsta trigliceridais.

„Tyrimai rodo, kad tie, kurie 25 proc. savo dienos kalorijų suvartodavo iš cukraus, širdies ligomis sirgo dvigubai dažniau nei tie, kurių mityboje cukrus sudarė 10 proc. Kitas tyrimas rodo, kad cukrus daro įtaką aukštesniam trigliceridų lygiui vaikų kraujyje. Vartojant produktus, kuriuose mažai angliavandenių, galima sumažinti trigliceridų lygį kraujyje“, – aiškina A. Unikauskas.

3. Valgykite daug skaidulų turinčio maisto

Norėdami sumažinti trigliceridų kiekį kraujyje, valgykite daug skaidulų turinčio maisto – taip sumažinsite cukraus įsisavinimą.

Tikrindami bulvių traškučių, margarino ar sausainių etiketes dažnai nerasime terminų „hidrinti“ arba „transriebalai“, nors be šių riebalų jų gamyba sunkiai įsivaizduojama.

4. Nuolat judėkite

„Yra metodas, kuris kraujyje padidina „gerojo“ cholesterolio kiekį, padeda mažinti „blogojo“ cholesterolio kiekį ir trigliceridų lygį. Tai sportas“, – pažymi profesorius.

5. Venkite vartoti rafinuotą aliejų

Ne tik rafinuotas aliejus yra geras trigliceridų „draugas“. Reikėtų vengti visų transriebalų, kurie dedami į produktus siekiant pailginti jų vartojimo laiką.

„Transriebalai yra žalingi sveikatai. Jie didina „blogojo“ cholesterolio lygį, širdies ligų riziką, skatina uždegimą. Tyrimai rodo, kad trigliceridų lygis maiste buvo kur kas aukštesnis, kai tyrimo dalyviai vartojo maistą su transriebalais“, – tikina profesorius.

Paprasčiausias būdas, kaip atpažinti, kad maiste yra transriebalų – skaityti maisto produktų sudėtį. Dažniausiai transriebalai vadinami: visiškai hidrintais, hidrolizuotais, transformuotais ar pusiau hidrintais augaliniais aliejais. Tokie būna palmių arba rapsų, rečiau – saulėgrąžų, kukurūzų aliejai, margarinas.

„Vis dėlto tikrindami bulvių traškučių, margarino ar sausainių etiketes dažnai nerasime terminų „hidrinti“ arba „transriebalai“, nors be šių riebalų tokių produktų gamyba sunkiai įsivaizduojama. Etiketėse, bent jau Lietuvoje, nėra privaloma įvardyti, kiek transriebalų yra maisto produktuose. Apsiribojama būtinu bendrųjų ir sočiųjų riebalų kiekio nurodymu“, – pažymi A. Unikauskas.

Nesočiųjų riebalų turintys produktai mažina trigliceridų lygį, ypač kai jie mityboje pakeičia kitus riebalus.

6. Valgykite riebias žuvis ir daug nesočiųjų riebalų turintį maistą

Žuvyje esančios omega-3 riebalų rūgštys sumažina širdies ligų riziką 36 proc. Lašišos, tunai, skumbrės ir silkės – tai keletas naudingų žuvų rūšių, kuriose gausu omega-3 riebalų rūgščių. Tačiau medikas perspėja – nepersistenkite jas vartodami. Valgykite riebias žuvis tik dukart per savaitę.

„Tyrimai rodo, kad nesočiųjų riebalų turintys produktai mažina trigliceridų lygį, ypač kai jie mityboje pakeičia kitus riebalus. Nesočiųjų riebalų turintys produktai yra avokadai, riešutai, alyvuogių aliejus.

Vieno tyrimo metu vyresnio amžiaus pacientams 6 savaites buvo duodami keli šaukšteliai tyro alyvuogių aliejaus. Po tyrimo žymiai sumažėjo dalyvių trigliceridų lygis kraujyje, taip pat bendrojo cholesterolio lygis“, – teigia laidos „Klauskite daktaro“ vedėjas.

Ši tema aktuali mums visiems – riebalus kraujyje valdyti būtina. Tai nėra labai sudėtinga, užtenka prisiminti keletą taisyklių ir tapsime lieknesni, energingesni ir, žinoma, sumažės mūsų trigliceridų kiekis kraujyje, sako gydytojas A. Unikauskas.

Plačiau – laidos įraše.

Parengė Indrė Česnauskaitė.

Klauskite daktaro. Kaip sumažini riebalų kiekį kraujyje? Vitaminas D ir kalcis