Gyvenimas

2019.06.27 21:16

Daktaras Unikauskas papasakojo, kaip susiję vitaminas D ir kalcis: vienas be kito negali

LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT.lt2019.06.27 21:16

Vitamino D trūkumas organizme pasireiškia labai panašiai kaip ir kalcio trūkumas, LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ teigia Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius Alvydas Unikauskas. „Jei persistengsite saugodamiesi nuo saulės, jums nepavyks pasisavinti užtektinai vitamino D“, – apie tai, kodėl gali stigti vitamino D, sako A. Unikauskas.

Vitamino D trūkumas gali sukelti kalcio trūkumą, nes vitaminas D padidina kalcio pasisavinimą 20 kartų, pasakoja A. Unikauskas.

Vitamino D trūkumo simptomai:

– nugaros skausmas arba viso kūno skausmas be aiškios vietos – tai dažnai vienas pirmųjų požymių,

– raumenų silpnumas, spazmai, kurie nevirsta mėšlungiu,

– vangumas dieną: vairuojate ar dirbate ir jaučiate, kad norėtumėte prisnūsti, nors priežasties tam nėra,

– nuotaikų kaita ar liūdesys dėl to, kad žiemą per mažai laiko praleidžiate saulėje ir nepasisavinate reikiamo vitamino D kiekio,

– aukštas kraujo spaudimas gali būti ilgalaikio vitamino D trūkumo rezultatas – be jo arterijos kietėja,

– susilpnėjęs imunitetas – vitaminas D padeda aktyvinti imunines ląsteles,

– galvos ir kūno prakaitavimas,

– minkšti kaulai – rachitas (vaikų liga).

Jei jums trūksta kalcio, galite pajusti šiuos simptomus:

– raumenų, sąnarių skausmą,

– pėdų ir blauzdų mėšlungį,

– gerklės spazmus – dirginimą balso stygų zonoje,

– lūpų, kojų, rankų tirpimą (tai taip pat gali įspėti apie vitamino B1 trūkumą),

– nuovargį,

– raumenų trūkčiojimą, pavyzdžiui, tiką – dėl kalcio trūkumo gali imti susitraukinėti net ir didelis raumuo,

– galite pastebėti, jog mėlynės ilgai neišnyksta (dažniausiai ant kojų).

Anot gydytojo, vitamino D organizme gali nepakakti dėl to, kad žiemą per mažai būnate saulėje. Taip pat šio vitamino trūkumą organizme gali nulemti tai, jog vengiate valgyti riebalus.

„Vitaminas D yra riebaluose tirpstantis vitaminas. Vitamino D turi riebios žuvys, kepenys, kiaušinių tryniai, taip pat grybai. Vienas turtingiausių šio vitamino šaltinių – menkių kepenų aliejus“, – pažymi profesorius.

Vitamino D gali trūkti ir dėl streso – aukštas kortizolio lygis gali blokuoti vitamino D pasisavinimą. Taip pat vitamino D trūkumą gali nulemti tulžies trūkumas.

„Jei persistengsite saugodamiesi nuo saulės, jums nepavyks pasisavinti užtektinai vitamino D“, – dar vieną priežastį, kodėl jūsų organizmui gali stigti šios svarbios medžiagos, įvardija A. Unikauskas.

Taip pat skaitykite

Kalcio trūkumas gali atsirasti dėl keleto priežasčių. Tam įtakos gali turėti skrandžio pH: „Pakankamas skrandžio sulčių kiekis „išlaisvina“ mineralus iš maisto. Jeigu skrandyje sulčių mažai, iš maisto mineralų gausime mažai.“

Kalcį pasisavinsite prasčiau, jei turite inkstų problemų ar buvo atlikta skydliaukės šalinimo operacija. Ant skydliaukės tupi prieskydinės liaukos – jų išskiriamas hormonas ir skydliaukės kalcitoninas reguliuoja fosforo ir kalcio apykaitą organizme, aiškina medikas.

Dar dvi galimos priežastys – atsparumas insulinui ir magnio trūkumas: „Kalcis ir magnis veikia kartu. Jei trūksta magnio, kalcio taip pat nebus pakankamai.“

Kalcio galime gauti iš pieno produktų, žalių daržovių: lapinių kopūstų, špinatų ir t. t. Tiesa, A. Unikauskas perspėja, jog špinatai turi ne tik kalcio, bet ir oksalatų, blokuojančių kalcio pasisavinimą. „Reikėtų juos termiškai apdoroti, norint geriau pasisavinti kalcį“, – sako jis.

Vartojant vitamino D papildus reikia atkreipti dėmesį į tai, kas užrašyta ant pakuotės. „Kartais dozė žymima tarptautiniais vienetais IU (international unit), o kartais rašoma, kiek yra gramų, miligramų, mikrogramų“, – pažymi profesorius.

Tarptautinis vienetas (TV) žymi koncentraciją, o gramai – kiekį. 1 TV yra 0,025 mikrogramai, vadinasi, norint suvartoti 1 miligramą vitamino D, reikėtų pirkti 40 000 TV piliules.

„20 minučių, praleistų saulėje, jums suteiks 20 000 TV vitamino D. Tačiau noriu pabrėžti, kad net jei ir iš saulės galima gauti daug vitamino D, kūnas pasisavins tik tam tikrą vitamino kiekį, nes saugosis nuo toksiško saulės poveikio. Kai vartojate papildus ar vitamino D turintį maistą, galite perdozuoti šio vitamino. Tai gali sukelti sutrikimą, vadinamą hiperkalcemija“, – perspėja medikas.

Kad taip nutiktų, vitaminas D3 turi būti vartojamas ilgą laiką. Hiperkalcemijos požymiai:

– aukštas kraujospūdis,

– dehidratacija,

– sumažėjęs apetitas,

– dirglumas,

– nuovargis,

– silpnumas.

„Jei kada taip nutiks, kad vartojant daug vitamino D kraujyje atsiras per daug kalcio, procesą sustabdyti ir atsukti atgal paprasta: tereikia kiek laiko nevartoti vitamino D. Tai viską sugrąžins į pradžią“, – pasakoja A. Unikauskas.

Taip pat jis tikina, jog vitaminą D pravartu vartoti drauge su vitaminu K2 – jis padeda kalciui patekti į reikalingą vietą žmogaus organizme.

Plačiau – laidos įraše (nuo 26.39 min.).

Taip pat skaitykite

Parengė Indrė Česnauskaitė.

Klauskite daktaro. Kaip sumažini riebalų kiekį kraujyje? Vitaminas D ir kalcis