Gyvenimas

2019.06.15 21:23

Daktaras Unikauskas atsakė į hamletišką klausimą – ryžiai ar kviečiai?

LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT.lt2019.06.15 21:23

Gamindami maistą nuolat sau keliate klausimą, kokį garnyrą rinktis – ryžius ar kviečius? Baltuosius, ruduosius, laukinius ryžius, o duoną – kvietinę ar viso grūdo? LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius Alvydas Unikauskas papasakojo apie ryžių ir kviečių savybes ir išrinko sveikiausią variantą.

„Tipinė situacija namie: iš darbo grįžta sutuoktiniai. Moteris paskubomis kepa, tarkime, mėsą. Prie jos patiektų bulvių, bet nėra kada skusti. Todėl verda ryžius arba, jei vyras labai alkanas ir skubina, tiesiog deda šalia duonos. O kas sveikiau, pagalvojote?“ – retoriškai klausia daktaras A. Unikauskas.

Jis papasakojo, kiek naudingi skirtingų rūšių ryžiai ir kviečiai, ir atskleidė, kurie palankiausi sveikatai.

Baltieji ryžiai

– Neturi kevalo, skaidulų, grūdo gemalo.

– Sukelia vitamino B1 trūkumą, o tai lemia įvairias sveikatos problemas, susijusias su nervų sistema. Taip pat vitamino B1 trūkumas gali sukelti tinimą, prakaitavimą, padažninti pulsą, sukelti atminties problemų, yra susijęs su cukraus kiekiu kraujyje.

– Papildyti sintetiniais vitaminais B1, B2, B3, geležimi, folio rūgštimi.

– Glikemijos indeksas – 77 (aukštas).

Rudieji ryžiai

– Tai tie patys baltieji ryžiai, tik be kevalo.

– Yra grūdo gemalas ir skaidulų.

– Glikemijos indeksas – 68 (aukštas).

Laukiniai ryžiai

– Turi kevalą, skaidulų ir grūdo gemalą.

– Gausūs maistinių medžiagų.

– Glikemijos indeksas – 52.

Baltieji (kvietiniai) miltai

– Neturi kevalo, išorinės ryžių dangos, skaidulų, grūdo gemalo.

– Yra endospermų (angliavandenių).

– Nėra nieko naudingo mūsų sveikatai.

– Neturi jokių maistinių medžiagų.

– Papildyti sintetiniais vitaminais B1, B2, B3, geležimi, folio rūgštimi.

– Glikemijos indeksas – 77 (aukštas).

Viso grūdo kviečių miltai

– Turi skaidulų, grūdo gemalą, kevalą ir angliavandenių.

– Miltus galima vadinti viso grūdo jau tada, kai juose yra vos 51 proc. visų naudingų medžiagų.

– Glikemijos indeksas – 72 (aukštas).

Profesorius A. Unikauskas taip pat išvardijo bendras naudingas ir žalingas ryžių ir kviečių savybes.

Ryžiuose:

– mažiau kalcio, bet daugiau folio rūgšties (palyginti su kviečiais),

– nėra glitimo,

– yra fito rūgšties (ruduosiuose ir laukiniuose ryžiuose) – tai puikus antioksidantas, turintis priešvėžinių savybių, tačiau fito rūgštis trukdo įsisavinti mineralus,

– yra lektinų,

– yra nuodingojo arseno, atsirandančio dėl pesticidų.

Kviečiuose:

– daugiau kalcio, vitamino B3, cinko (palyginti su ryžiais),

– yra gliuteno,

– yra fito rūgšties,

– yra lektinų,

– yra glifosato – tai chemikalas.

Tad, pasak A. Unikausko, iš išvardytų produktų geriausia rinktis laukinius ryžius. Taip pat jis pataria visada rinktis viso grūdo, neapdorotus produktus, nes juose yra daugiau maistingųjų medžiagų, naudingų jūsų organizmui.

Plačiau – laidos įraše (nuo 36.48 min.).

Taip pat skaitykite

Parengė Indrė Česnauskaitė.