Gyvenimas

2019.05.14 14:57

Pažangios mokymosi metodikos: tradicines pamokas keičia eksperimentai

LRT.lt2019.05.14 14:57

Rūpindamiesi savo vaikų ateitimi, tėvai ieško pažangiausių mokymosi metodų, kurie lavintų jų atžalas, skatintų kūrybiškumą, kritinį mąstymą ir ugdytų kitus svarbius šiuolaikiniam vaikui reikalingus įgūdžius.

Kaip rašoma pranešime žiniasklaidai, vis dažniau Lietuvos mokyklose taikoma STEAM metodika, tačiau daugelis nėra su ja susipažinęs ir nežino, ką ši sąvoka reiškia.

Tai yra paraidinis angliškų žodžių „science“, „technologies“, „engineering“, „arts“ ir „mathematics“ trumpinys, apjungiantis keletą disciplinų: gamtos mokslus, technologijas, inžineriją, menus ir matematiką.

Dirba grupėse, diskutuoja

JAV ir kai kuriose Vakarų Europos šalyse (pvz., Didžiojoje Britanijoje, Vokietijoje, Olandijoje) STEAM iniciatyvai jau beveik 15 metų. Lietuvoje šis ugdymas dar yra naujas tiek švietimo bendruomenei, tiek mokslininkams – apie jį viešojoje erdvėje pradėta kalbėti tik prieš kelerius metus.

„Naujos pažangios tarpdisciplininės metodikos elementai jau atsiranda Lietuvos mokyklose. Vaikai kviečiami eksperimentuoti, tyrinėti ir vieną pasirinktą temą išanalizuoti skirtingų dalykų (gamtos mokslų, matematikos, inžinerijos, technologijų ir menų) kontekste.

Mokiniai dažniausiai dirba grupėmis, taip galėdami pasitarti, diskutuoti, bendrai ieškoti sprendimų“, – pasakoja Jovita Ponomariovienė, pradinių klasių mokytoja ir inžinerinės krypties Vitlio licėjaus vadovė.

Analizuoja gamtos objektus ir reiškinius

Pradinių klasių mokytoja pateikia pavyzdį, kaip vaikai mokomi pagal STEAM metodiką.

„Tarkime vyksta pamoka apie vėją. Vaikai patys ieško ir randa informaciją, kad vėjas gali pūsti iš įvairių pusių, tai reiškia, kad yra vėjo kryptys, kurios pavadinamos pasaulio šalimis – pavyzdžiui, šiaurės krypties vėjas pučia iš šiaurės.

Aptariami kokie gali būti prietaisai nurodantys vėjo kryptis, pavyzdžiui, vėtrungė, o elektrinis prietaisas, kuris matuoja ir vėjo greitį vadinamas anemometras“, – pasakoja J. Ponomariovienė.

Kaip sako mokytoja, vėliau mokiniai patys gamina vėtrunges ir jas įrengia lauko aikštelėje stebi bei fiksuoja vėjo kryptis. Jie sužino, kad vėjas gali būti ir labai naudingas. Vėjo jėgainių pagalba yra gaminama elektra. Mokiniai patys iš „Lego Wedo“ konstruktorių gamina vėjo jėgaines ir užprogramuojama, kad jos suktųsi.

Kitas pavyzdys – pamokos apie medžių lapus. Pavyzdžiui, stebint medžių lapus ir jų formas, mokomasi skaičiuoti, ieškoti informacijos internete ir ją analizuoti, eksperimentuoti, per kiek laiko lapai sudžiūsta, taip pat jie tampa įkvėpimo šaltiniu menų pamokoje

Ugdo gebėjimą apjungti žinias

Pradinių klasių mokytoja pripažįsta, kad STEAM ugdymas išlaisvina vaikus ir mokytojus. Tradicinė pamoka klasėje gali būti keičiama į eksperimentų ir tyrimų pamoką laboratorijoje, lauke ar muziejuje.

Bandymai, eksperimentai, tyrinėjimai – tokia veikla patraukia mokinių dėmesį. Eksperimentų metu vaikai tobulina savo mąstymo įgūdžius, samprotauja, mokosi problemų sprendimo, diskutuoti, sutelkia dėmesį, lavina pagrindinius pojūčius: regėjimą, lytėjimą, klausą, uoslę, stiprina pasitikėjimo savimi jausmą.

„Labiausiai pasaulyje šiuo metu reikia kūrėjų. Žmonių kurie geba apjungti savo žinias, pritaikyti jas kūrybiškai. Ateityje sparčiai augant robotizavimo procesams pranašumą darbo rinkoje turės tie, kurie sugebės kurti naujus produktus ir technologijas, o STEAM mokymas būtent ir padeda lavinti tam reikalingus gebėjimus“, – sako J. Ponomariovienė.

Nuo rudens Vitlio licėjuje planuojama atidaryti STEAM mokslų centrą pradinukams – tai gamtos mokslų laboratorija, robotikos ir inžinerijos dirbtuvės, išmanusis informatikos-programavimo kabinetas.