Gyvenimas

2019.04.23 21:00

Miego apnėja – pavojinga liga, apie kurią perspėja knarkimas

LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT.lt2019.04.23 21:00

Jei sergate miego apnėja, kartais miegant ima ir sustoja kvėpavimas – tai gali trukti netgi daugiau nei minutę, LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ teigia Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius Alvydas Unikauskas. Sustojus kvėpavimui ima trūkti deguonies, o tai ypač pavojinga smegenims, širdžiai ir imuninei sistemai.

Miegas mūsų kūną gydo milijonus kartų geriau nei vaistai. Pasak gydytojo, suaugusieji sveiksta ne dirbdami dieną, o miegodami, vaikai auga ne bėgiodami krepšinio aikštelėje, o „paralyžiaus“ (gero, gilaus miego) fazėje, kai išskiriamas augimo hormonas.

Medikas perspėja, kad šią gilaus miego fazę gali sutrikdyti pavojinga liga, vadinama apnėja. Jei sergama apnėja, miegant kartais ima ir sustoja kvėpavimas, tai gali tęstis 10 sekundžių ar daugiau, kartais – daugiau nei minutę.

„Miegant kūnas atsipalaiduoja. Atsipalaiduoja ir ryklės raumenys – jeigu jie yra paburkę, to gali užtekti, kad ryklė imtų ir užsidarytų visai, o oras į kūną nebepatektų“, – aiškina A. Unikauskas.

Nutrūkus kvėpavimui įvairiuose organuose ir audiniuose ima trūkti deguonies – dėl to ypač nukenčia smegenys, širdis ir imuninė sistema. Taip pat profesorius paneigė mitą, kad apnėja kankina tik viršsvorio turinčius asmenis – su šia liga susiduria ir daug lieknų žmonių.

„Vienas simptomas geriausiai išduoda, kad žmogus serga miego apnėja – tai knarkimas“, – taip sako medikas. Tačiau yra ir kitų požymių, kurie gali perspėti, kad sergate apnėja.

Kiti dažniausiai pasitaikantys miego apnėjos požymiai:

– atsibundate nepailsėję, dieną sunku išlikti budriems,

– atsibundate skaudančia galva,

– atsibundate vidury nakties ir atrodo, kad springstate,

– atsibundate suprakaitavę,

– nubudę jaučiate sausumą burnoje, jums peršti ryklę.

Norėdami išsigydyti apnėją, daug žmonių kreipiasi į chirurgus, tačiau A. Unikauskas pirmiausia siūlo išbandyti kur kas paprastesnius būdus, kurie tikrai gali padėti.

Peržiūrėkite savo mitybą

Tai pirmas dalykas, kurį reikėtų padaryti. Anot daktaro, sergant miego apnėja labai svarbu vengti pieno ir jo produktų, net ledų ar sūrio, nes jie sukelia sinusų patinimą ar net uždegimą. Tad nuo šių produktų situacija gali dar labiau pablogėti.

Įsitikinkite, ar tikrai toleruojate glitimą

Jei esate alergiškas maistui, pavyzdžiui, glitimui, kad palengvintumėte apnėjos požymius, venkite grūdinių kultūrų produktų: duonos, makaronų, sausainių. A. Unikauskas pažymi, jog apnėja gali paaštrėti ir sezono metu, jeigu sergate sezonine alergija.

Mažinkite suvartojamą cukraus kiekį

Cukrus skatina uždegiminį gleivinių pabrinkimą – atsisakius cukraus palaipsniui kraujyje mažės insulino kiekis, o tai sumažins paburkimą.

Vartokite obuolių actą

Jei vartosite obuolių actą, tai padės šiek tiek sumažinti organizmo pH ir kūnas geriau panaudos deguonį. „Dar viena apnėjos priežasčių gali būti refliuksas Obuolių actas padeda tai suvaldyti“, – priduria profesorius.

Naudokite levandų ir pipirmėčių eterinius aliejus

Šie aliejai palengvins kvėpavimą, padės oro srautui lengviau aptekti į kvėpavimo takus, sumažins paburkimą.

Padėti gali ir augalai miegamajame

Pasak A. Unikausko, tai dar vienas dalykas, kuris gali padėti. „Jie padidina deguonies lygį ir gerokai palengvina kvėpavimą“, – kalba jis.

Gydytojas primena, kad kokybiškas ir gilus miegas yra viena svarbiausių sveiko gyvenimo sąlygų – būtent dėl to būtina leisti savo organizmui išsimiegoti, pasirūpinti, kad miego sąlygos būtų tinkamos ir kad ramiam miegui niekas netrukdytų.

Plačiau – laidos įraše.

Parengė Indrė Česnauskaitė.

Klauskite daktaro. Miego apnėja: kokios jos priežastys ir kaip kovoti? Kartūs maisto produktai – geresnis virškinimas ir žarnyno apsauga!

 

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt.