captcha

Jūsų klausimas priimtas

Pradedančių vairuotojų laukia akibrokštas

Jau po mėnesio net keli tūkstančiai vairuotojų ne dėl savo kaltės gali netekti teisės sėsti prie automobilio vairo. Taip atsitiks, jei šį mėnesį Seimas pramiegos ir nesuskubs pakeisti praktinio vairavimo mokymų reikalaujančios įstatymo nuostatos.
BFL nuotr.
BFL nuotr.

Jau po mėnesio net keli tūkstančiai vairuotojų ne dėl savo kaltės gali netekti teisės sėsti prie automobilio vairo. Taip atsitiks, jei šį mėnesį Seimas pramiegos ir nesuskubs pakeisti praktinio vairavimo mokymų reikalaujančios įstatymo nuostatos.

Pagal dabar galiojantį Saugaus eismo automobilių keliais įstatymą, 2 metus galiojantį vairuotojo pažymėjimą turintys pradedantys vairuotojai nuo sausio mėnesio turėtų pasikeisti į nuolatinį 10 metų galiojantį pažymėjimą, baigę papildomus vairuotojų mokymus.

Pagal įstatymą, šie mokymai turi vykti tik praktinio vairuotojų mokymo centruose. O jų iki šiol Lietuvoje nėra.

Naujo pažymėjimo negaus

Kas mėnesį pradedantiems vairuotojams išduodama apie 3 tūkstančius dvejus metus galiojančių pažymėjimų.

Tad „Regitra” nesunkiai suskaičiavo, kad per kitų metų sausio–kovo mėnesius vairuotojo pažymėjimų pasikeisti negalės beveik 9 tūkst. vairuotojų.

Pradedantiems vairuotojams privalomi papildomi vairavimo mokymai atsirado 2007 metais priimtoje įstatymo redakcijoje. Buvo numatyta, kad ši nuostata įsigalios 2011 metų pavasarį.

Vėliau šis terminas buvo atidėtas iki šių metų pradžios. Kai praėjusių metų pabaigoje tapo aišku, kad numatomų praktinio vairavimo mokymo centrų dar nėra, privalomas reikalavimas pradedantiems vairuotojams dar kartą buvo atidėtas iki 2013 metų sausio mėnesio.

Tačiau iki šiol nėra nustatyta nei papildomo mokymo tvarka, nei įsteigta praktinio vairavimo centrų, nei apskaičiuota, kiek kainuotų juos įrengti.

Nuo ES žaibų dangstėsi įstatymu

Kai Europos Sąjunga atkreipė dėmesį į Lietuvoje fiksuojamą didelį ir nemažėjantį avaringumą ir keliuose žūstančių žmonių skaičių, kai net buvo pasigirdę užuominų, kad nesumažinus avaringumo gali būti sumažinta Lietuvos transporto sektoriui skiriama parama, tada ir buvo nuspręsta įvesti privalomus papildomus pradedančių vairuotojų mokymus.

Pavyzdžiui, Austrijoje įrengus tokius centrus pradedančių vairuotojų sukeltų avarijų skaičius gerokai sumažėjo. Tiesa, ten privalomas vairuotojų mokymas atsirado tik įkūrus centrus, o vieną centrą įrengti kainavo apie 50 mln. litų.

Šių mokymų esmė – pradedančius vairuotojus praktiškai supažindinti su keliuose įvairiomis oro sąlygomis pasitaikančiomis ekstremaliomis situacijomis ir išmokyti, kaip jų išvengti.

Išgąsdino kaina

Lietuvoje atrodė, kad šioje srityje bus galima nuversti kalnus – mat tuo metu šalyje buvo ekonominis pakilimas.

Tad ketinta steigti 4 praktinio vairavimo mokymo centrus ir net buvo vykdomi konkursai, kas juos galėtų įrengti.

Tačiau užklupęs sunkmetis visus gerus norus nubraukė. Mokymo centrai liko pamiršti.

Susisiekimo ministerijos atstovas Martynas Čerkauskas teigė, kad įrengti brangiai kainuojančius centrus valstybė buvo nepajėgi, o leisti juos statyti privačioms bendrovėms pabūgta.

„Pagal įstatymą mokymai būtų privalomi, o šios paslaugos kainos nebūtume pajėgę reguliuoti, nes privatus kapitalas siektų kuo greičiau susigrąžinti investicijas”, – aiškino M. Čerkauskas.

Pavyzdžiui, Austrijoje 2–3 etapų mokymas kainuoja apie 700 litų. Susisiekimo ministerijos apskaičiavimais, Lietuvoje vieną dieną trunkantys praktinio vairavimo kursai kainuotų ne mažiau kaip tūkstantį litų.

Tarkim, privačiuose centruose niekas negalėtų uždrausti už šią paslaugą imti ir 2 tūkst. litų.

Siūlė švelnesnę pataisą

Matydama, kad praktinio vairuotojų mokymo centrų Lietuvoje greitai neatsiras, Susisiekimo ministerija dar 2011 metų birželio pabaigoje Seimui pateikė įstatymo pataisą.

Pagal ją tokių papildomų mokymų būtų reikalaujama tik iš vairuotojų, kurie automobilius vairavo neblaivūs, ir iš pradedančių vairuotojų, kuriems per pirmuosius dvejus metus buvo atimti vairuotojo pažymėjimai už šiurkščius Kelių eismo taisyklių pažeidimus.

Svarbiausia pataisos esmė – tokius mokymus buvo siūloma leisti organizuoti ir Darbo rinkos mokymo centrams, ir vairavimo mokykloms.

Supaprastintuose kursuose, kurių kaina apie 100–150 litų, numatyta vairuotojus mokyti tiktai ekstremalaus vairavimo teorijos ir rengti juos psichologiškai sudėtingoms situacijoms keliuose.

Su nerimu laukia sausio

Šio įstatymo pakeitimo projektas iki šios dienos įstrigęs Seimo teisės ir teisėtvarkos komitete.

Užuot priėmęs šią problemą galėjusį išspręsti ministerijos siūlomą pakeitimą, Seimas praėjusių metų pabaigoje privalomų papildomų mokymų terminą atidėjo dar metams.

Tačiau dabar apie privalomų mokymų termino nukėlimą niekas nekalba.

„Mūsų žiniomis, toks projektas Seime net nėra parengtas.

Atrodo, kad kitomis problemomis užsiėmusiems politikams tai nerūpi, o įstatymo pakeitimą privalantys svarstyti Seimo komitetai tik pradedami formuoti”, – dėl pradedančių vairuotojų likimo nuogąstavo M. Čerkauskas.

Bauginanti statistika

Kas dešimta avarija – dėl pradedančio vairuotojo kaltės.

Dėl 2 metų vairavimo stažo neturinčių vairuotojų kaltės 2006 metais įvyko 504 eismo įvykiai, kuriuose nukentėjo žmonės. Jų metu 40 žmonių žuvo, 730 buvo sužeista.

2007 metais buvo užregistruota 530 įskaitinių avarijų, 35 žuvę, 761 sužeistas.

2008 m. – 480 įskaitinių avarijų, 26 žuvę, 649 sužeisti.

2009 m. – 346 įskaitinės avarijos, 28 žuvę, 426 sužeisti.

2010 m. – 389 įskaitinės avarijos, 24 žuvę, 542 sužeisti.

Praėjusiais metais užregistruota 371 įskaitinė avarija (11,2 proc. bendro įskaitinių avarijų skaičiaus), 27 žuvę, 545 sužeisti.

 Papildomas būdas siurbti pinigus

Laima Kazlauskienė, pradedanti vairuotoja iš Palangos:

„Dvejus metus galiojantį vairuotojo pažymėjimą privalėsiu pasikeisti kitų metų balandžio mėnesį.

Mano nuomone, tokie privalomi mokymai tėra dar vienas būdas iš vairuotojų ištraukti nemažus pinigus, o pačių mokymų nauda abejotina. Visko, ko reikia, mane išmokė vairavimo mokykloje. Jau teko važinėti žiemą, slidžiais kaimų vieškeliais ir per vairavimo pamokas įgytų žinių man užteko.

Juk ekstremalaus vairavimo įgūdžius galima patikrinti ir laikant vairavimo egzaminus. „Regitros“ egzaminų aikštelėse imituoti slidžią kelio dangą milijonų nekainuotų.

Kita vertus, kokios naudos duos praktinio vairavimo mokymai, kurie truks tik vieną dieną? Juo labiau jei įrengtuose mokymo centruose už šią dieną teks pakloti tūkstantį litų.“

Komentarai

Spausdami siųsti mygtuką sutinkate su Taisyklėmis ir atsakomybe

Ekonomika

 

Susiję įrašai

 
Visi įrašai
Kraunasi ...
 
GrojaraštisIrašaiKeisti
Kraunasi ...
  
VartotojasPašalinti
Kraunasi ...
Close