captcha

Jūsų klausimas priimtas

Prekybos centrai linkę pakentėti, kol pirkėjai išmoks stovėti eilėse

Ką daryti, jei prie kasos, skirtos aptarnauti tėvus su vaikais, rikiuojasi ir apsiperkantys be jų, o ten, kur reikėtų susimokėti už kelias prekes, – nešini pilnais krepšeliais? Prekybininkai pripažįsta nuolaidžiaujantys tokiems „neapdairiems“ pirkėjams ir viliasi juos išauklėti be pykčių.
 
BFL nuotr.
BFL nuotr.

Ką daryti, jei prie kasos, skirtos aptarnauti tėvus su vaikais, rikiuojasi ir apsiperkantys be jų, o ten, kur reikėtų susimokėti už kelias prekes, – nešini pilnais krepšeliais? Prekybininkai pripažįsta nuolaidžiaujantys tokiems „neapdairiems“ pirkėjams ir viliasi juos išauklėti be pykčių.

Didieji prekybos centrai jau ne pirmus metus pratina pirkėjus prie naujovių, todėl specialios kasos, skirtos tėvams su vaikais, besilaukiančioms moterims, įsigyjantiems nedaug prekių ar norintiems susimokėti savarankiškai, regis, neturėtų nieko stebinti.

Tačiau naujoves noriai priima ne visi. Štai kodėl vis dar tenka aiškinti, kad tėvelių su vaikučiais kasoje pirmiausia aptarnaujami būtent šie pirkėjai, o jei rikiuojiesi prie nedaug perkantiems skirtos greitojo apsipirkimo kasos – būk malonus ir susiskaičiuok, kiek prekių turi pirkinių krepšelyje.

Kai pirkėjas akivaizdžiai nepaiso užrašų ant kasų ir veržiasi susimokėti kur papuola, jis dažniausiai sudrausminamas sugėdinant. Arba būna nustumtas į eilės galą, mat kasininkas prioriteto tvarka aptarnauja tuos, kuriems skirta viena ar kita kasa.

Prekybininkai sako, kad įvesti griežtesnių priemonių nėra reikalo, mat ugdant pirkėjų sąmoningumą labiausiai pasiteisina kantrybė.

Gimimo liudijimo neprašo

Prekybos centruose daugelį pirkėjų vilioja kasos, skirtos tėvams su vaikais ar besilaukiančioms moterims. Priežastis – čia eilė būna trumpiausia.

Tačiau šiai pirkėjų grupei skirta kasa neretai tampa kivirčų priežastimi – kiti apsiperkantieji nenori užleisti tų, kurie turėtų būti aptarnaujami pirmiausia.

„Jei kiti pirkėjai stovi eilėje ir nekreipia dėmesio į tėvus su vaikais ar besilaukiančias moteris, reikėtų pasakyti kasininkui – jis aptarnaus klientus prioriteto principu“, – teigė prekybos tinklo „Maxima“ atstovė ryšiams su visuomene Olga Malaškevičienė.

Pasak jos, kad pavyktų išvengti nesusipratimų, didžiausiuose prekybos centruose šios kasos išskirtinai skirtos tėveliams su vaikais ir besilaukiančioms mamytėms, tad kiti pirkėjai tiesiog neaptarnaujami.

Tiesa, neretai tėvai taip įpranta naudotis šia privilegija, kad nekreipia dėmesio, jog specialioje kasoje pirmenybė teikiama tik tiems, kurie apsiperka su ne vyresniais kaip 3 metų vaikais. „Maximos“ atstovė pripažįsta, kad dažnai nuolaidžiaujama tokiems pirkėjams: „Kasininkas neprašo pateikti gimimo liudijimo ir aptarnauja tėvus su vyresniais nei 3 metų vaikais ar daugiavaikes šeimas“.

Nuolaidžiauja pirkėjams

Pirkėjai nevengia piktnaudžiauti ir mokėdami express kasoje, prie kurios, priklausomai nuo prekybos tinklo, derėtų rikiuotis pirkinių krepšelyje turint nuo 5 iki 7 prekių.

Susiskaičiuoti pirkinius linkę ne visi pirkėjai. Pasak prekybininkų, anksčiau tokius „neapdairius“ klientus pereiti prie kitos kasos paragindavo kasininkai, o dabar iniciatyvos imasi ir kiti pirkėjai.

Visgi pratinant pirkėjus prie express kasų vengiama imtis griežtesnių priemonių.

„Jeigu kasininkas mato, kad klientas prie kasos atsiveža didelį pirkinių vežimėlį, jis tikrai bus įspėtas, kad jam reikėtų mokėti kitoje kasoje. Tačiau, jei pustuščiame krepšelyje bus kiek daugiau nei 7 prekės, pirkėjas bus aptarnautas“, – kalbėjo prekybos tinklo „Maxima“ atstovė ryšiams su visuomene O. Malaškevičienė.

Pirkėjams nuolaidžiaujama ir „Rimi“ prekybos centruose. Pasak šio tinklo atstovės Ramintos Stanaitytės-Česnulienės, bet koks noras ar bandymas įdiegti griežtą tvarką prekybos centre sulaukia daugiau pasipiktinimo, pasipriešinimo nei padėkų ar progreso. Todėl jei greitojo apsipirkimo kasoje vietoj leidžiamų 5 prekių pirkėjas iškraus 7 – jis tikrai nebus išprašytas.

Apsiprasti reikia laiko

Gal vertėtų imtis griežtesnių priemonių, pavyzdžiui, neaptarnauti pirkėjų, stovinčiųjų ne toje kasoje?

Prekybininkų patirtis rodo priešingai – prie naujovių pirkėjus reikia pratinti ne griežta tvarka ar draudimais, o duoti laiko apsiprasti.

„Prisiminkime, kaip pradėjome rakinti pirkinių vežimėlius – pirkėjai skundėsi dieną naktį. Teko išdalinti daug komentarų, jog tai daroma dėl jų pačių patogumo, erdvesnių aikštelių, neapibraižiotų automobilių ir t.t. Dabar tai įprastas dalykas“, – pasakojo „Rimi“ atstovė R. Stanaitytė-Česnulienė.

Pasak jos, mažiau pasipiktinimo, tačiau daugiau nustebimo teko stebėti pirkėjų veiduose, kai kasose pradėjo dirbti žmonės su klausos negalia. Praėjus keletui metų neįgalieji kasose jau nieko nestebina.

Prekybos tinklo „Maxima“ atstovė ryšiams su visuomene O. Malaškevičienė pastebi, kad didmiesčių gyventojai greičiau įpranta prie naujovių. Tokiu pavyzdžiu gali būti prie prekybos centrų įrengtos Šeimos vietos, skirtos statyti automobilius atvykusiems apsipirkti su šeima.

„Mes nesiimame jokių sankcijų, jeigu tas vietas užima automobiliai žmonių, atvykusių be šeimos. Tačiau pastebime, kad didmiesčiuose šios vietos yra paliekamos tiems, kam jos ir skirtos, o mažesniuose miesteliuose taip elgiamasi rečiau“, – kalbėjo O. Malaškevičienė.

Populiarėja savitarnos technologijos

Nors Lietuvoje pirkėjams reikia nemažai laiko įprasti prie naujovių, ateityje prekybos centruose jų tik daugės – įsitikinęs „ISM Executive School” Strateginio valdymo modulio vadovas Benas Adomavičius.

Pavyzdžiui, Lietuvoje dar ne taip seniai atsirado express ir savitarnos kasos, tuo tarpu užsienio šalyse tai yra įprastas apsipirkimo būdas.

Pasak B. Adomavičiaus, įvairiose šalyse, įskaitant ir Lietuvą, iki 10 ir mažiau prekių įsigyjantys pirkėjai sudaro didžiąją klientų dalį, todėl nuolat didėja poreikis įrengti daugiau express ir savitarnos kasų, taip išskirstant pirkėjų srautą ir užtikrinant spartesnį jų aptarnavimą.

Pavyzdžiui, Didžiojoje Britanijoje savitarnos kasos įrengtos visuose pagrindiniuose prekybos tinkluose, jose prekybininkai susirenka 40–60 proc. visų gaunamų pajamų. Pastaruoju metu šios kasos vis dažniau atsiranda ir mažose parduotuvėse.

Šįmet Jungtinėse Amerikos Valstijose atliktas tyrimas parodė, kad esant galimybei 56 proc. pirkėjų naudoja savitarnos kasas. 2011 metais apklausus pirkėjus Prancūzijoje, Vokietijoje, Italijoje ir Didžiojoje Britanijoje paaiškėjo, kad net 77 proc. pirkėjų norėtų daugiau savitarnos technologijų (nuo savitarnos kasų iki mobilių aplikacijų ir kioskų parduotuvėse).

Naujovių tik daugės

„Žiūrint iš mažmenininkų pozicijų, savitarnos kasos sumažina eiles ir padidina kasų efektyvumą. Vienas iš 2012 metais atliktų mažmenininkų tyrimų parodė, kad beveik pusei jų (48 proc.) kasų pralaidumas padidėjo nuo 20 iki 39 proc. Įvertinus, kad kasų darbuotojai yra viena iš didesnių sąnaudų dalių, toks efektyvumo didinimas leidžia mažmenininkams ženkliai pagerinti aptarnavimą, nedidinant darbuotojų skaičiaus“, – vardijo B. Adomavičius.

Pasak jo, šįmet užsienio šalyse pradėtos diegti naujo tipo – transformuojamos – savitarnos kasos. Prekybos tinklas ASDA tokias kasas naudoja greta savitarnos ir tradicinių kasų: esant didesniam pirkėjų srautui, kasa transformuojama į „tradicinę“ ir prie jos dirba kasininkas, ne piko metu – kasa veikia savitarnos režimu.

„Artimiausiu metu mūsų laukia dar daugiau naujovių mažmeninėje prekyboje. Tai RFID arba radijo dažnių atpažinimo technologijos naudojimas, kuri ilgainiui gali pakeisti brūkšninius kodus ant prekių, galimybė užsisakyti prekes internetu, o atsiimti parduotuvėje, tiesiogiai išreikšti nuomonę apie parduotuvės prekių asortimentą ir t.t. Tad galime tikėtis, kad po penkių metų parduotuvės atrodys ženkliai kitaip nei šiandien“, – perspektyvomis dalijosi B.  Adomavičius.

Komentarai

Spausdami siųsti mygtuką sutinkate su Taisyklėmis ir atsakomybe

Ekonomika

 

Susiję įrašai

 
Visi įrašai
Kraunasi ...
 
GrojaraštisIrašaiKeisti
Kraunasi ...
  
VartotojasPašalinti
Kraunasi ...