captcha

Jūsų klausimas priimtas

Ar skendusiems automobiliams Lietuva taps tik laikina stotele?

Nesiliaujančios liūtys Europai pridarė milijardinių nuostolių, į kuriuos įskaičiuoti ir skenduoliais vadinami automobiliai. Dalis jų patekę į auksarankių rankas bus reanimuoti antram gyvenimui. Specialistai ramina, kad Lietuva pomirtinio gyvenimo vieta gali tapti tik retam iš jų.
Reuters/Scanpix nuotr.
Reuters/Scanpix nuotr.

Nesiliaujančios liūtys Europai pridarė milijardinių nuostolių, į kuriuos įskaičiuoti ir skenduoliais vadinami automobiliai. Dalis jų patekę į auksarankių rankas bus reanimuoti antram gyvenimui. Specialistai ramina, kad Lietuva pomirtinio gyvenimo vieta gali tapti tik retam iš jų.

Pirkėjai baiminasi

JAV ar Europą kaskart nuplovus rimtesniam potvyniui, lietuvius automobilių pirkėjus ima persekioti skenduoliais pramintų automobilių šmėklos. Įtarimų ima kelti visi tokioms mašinoms būdingi požymiai: šiek tiek mažesnės kaina, apsiblausę žibintai, drėgmė po kilimėliais, požymiai bagažinėje.

„Viską įmanoma suremontuoti, tačiau, mano manymu, nuo skendusių mašinų reikia bėgti kuo toliau“, – patarė lengvųjų automobilių serviso „Autokurtas“ vadovas Lionginas Garnys.

Vandenyje permirkusius automobilius kamuoja elektronikos problemos, juose greičiau atsiranda korozijos židinių. Skendę automobiliai greičiau dėvisi, nes į jų agregatus gali būti prilindę dumblo ir smėlio. Dar daugiau problemų atsiranda, jei mašina mirko sūriame vandenyje.

Skenduolius įmanoma renovuoti, bet tai kainuoja daug laiko ir pinigų. Todėl automobilį šią vasarą pirkti planuojantys vairuotojai ima nerimauti, kaip atpažinti iš apsemtų Europos regionų galinčius pradėti plūsti skenduolius. Automobilių prekybos ir remonto specialistai ramina, kad į Lietuvą pateks tik mažytė jų dalis, o ir čia šios mašinos greičiausiai užsibus neilgai.

„Per 20 darbo metų pamenu ne vieną didelį potvynį, bet nė po vieno iš jų turgaus automobiliai skenduoliai neužplūdo“, – tikino Kauno automobilių turgų valdančios bendrovės „Varanas“ direktorius Valentinas Naujanis.

Tiki vokiečių sąžiningumu

Anksčiau lietuviai automobilių pirkėjai labiausiai būdavo gąsdinami JAV uraganų aukomis tapusiais skenduoliais. Dabartiniai perspėjimai skamba grėsmingiau, nes liūtys semia vieną didžiausią naudotų automobilių tiekėją Lietuvai – Vokietiją. Vis dėlto V. Naujanis nemano, kad vertėtų būgštauti dėl permirkusių automobilių bangos.

„Jei potvynis būtų Prancūzijoje, gal ir galima būtų to tikėtis. Pas vokiečius yra tam tikra tvarka. Jie į tokius dalykus žiūri sąžiningiau, todėl labai tikėtina, kad labai daug mašinų ten bus tiesiog utilizuota“, – spėjo V. Naujanis.

Automobilių iš JAV pirkėjai internete gali nesunkiai pasitikrinti, kokių negandų mašina patyrė prieš palikdamas valstijas. V. Naujanis neatmeta tikimybės, kad Vokietijoje, pasibaigus potvyniui, bus sudaryti viešai prieinami sąrašai, į kuriuos bus įtraukti visi skenduoliai.

„Tai yra aktualu patiems vokiečiams. Skendusius automobilius gali nupirkti ne tik lietuviai, bet ir Vokietijoje gyvenantys turkai, kurie aptvarkytą skenduolį parduos tam pačiam vokiečiui“, – pasakojo V. Naujanis.

Reanimuoja tik prabangius

„Automobiliai skenduoliai Lietuvos dar neturėjo pasiekti, nes praėjo pernelyg mažai laiko. Išregistravimo, pardavimo, pervežimo procedūros užtrunka, todėl pirmosios skendusios mašinos Lietuvą greičiausiai pasieks po kelių savaičių“, – aiškino iš Vakarų šalių parvežamus automobilius remontuojantis ir Lietuvoje parduodantis Saulius Ramanauskas.

„Vokietijoje vasarą visų reikalų tvarkymas sulėtėja, o tokias mašinas ir remontuoti ilgai reikia. Todėl skenduolių be vasaros pabaigos turguje tikrai neturėtume pamatyti“, – svarstė V. Naujanis.

V. Naujanis ramino, kad didžioji dalis pirkėjų dėl Lietuvą galinčių pasiekti permirkusių mašinų neturėtų sukti galvos, nes remontuoti apsimoka tik pačias vertingiausias, kurių kaina siekia bent 25–30 tūkst. litų ar daugiau.

„Reikia galvoje turėti daug elementų: skendusio automobilio populiarumą, jo pagaminimo metus, vertę, planuojamą pardavimo kainą, dalių kainas. Tik viską įvertinus paaiškėja, ar tokią mašiną verta tvarkyti“, – aiškino skenduolio reanimavimo procese dalyvavęs mechanikas Dainius (redakcijai pašnekovo pavardė žinoma).

Problemos išlenda vėliau

„Vienas mano klientas turi nuostabios komplektacijos mersedesą, bet jis pas mane apsilanko dukart per mėnesį dėl elektrinės mašinos dalies problemų, nes ji buvo apsemta vandens. Ir tai yra sena mašina, kuri nėra prifarširuota elektronikos“, – pasakojo L. Garnys.

Naujos ir brangios mašinos nuo vandens nukenčia labiau, nes jose daugiau elektronikos. Blogiausia tai, kad vandens padaryta žala ima matytis ne iš karto, o po kelių mėnesių ar dar vėliau, kai skenduolis jau būna parduotas naujam savininkui.

„Viskas buvo išardyta ir išdžiovinta. Regis, padarėme, ką galėjome, tačiau ir šiuo metu vis užsidega kokia nors kontrolinė lemputė. Niekam nepatarčiau pirkti skendusio automobilio, nebent būtų pakeisti visi laidai“, – patarė prieš šešerius metus savąjį „Lexus LS 430“ į milžinišką balą įvairavęs Mindaugas Eigmonas.

Kauniečio „Lexus“ vandenyje prastovėjo gal tik valandą, o ir apsemti tebuvo kilimėliai, tad ar įmanoma visiškai sutvarkyti keletą dienų po vandeniu stovėjusią mašiną?

„Tie, kurie tvarkingai daro, viską padaro iki galo: pakeičia visą elektrinę dalį, išima kilimus, išplauna. Žinau atvejų, kai skendusią mašiną remontavo parduoti, tačiau po to pasiliko sau. Vadinasi, padaro gerai“, – svarstė Dainius.

Lietuva – tarpinė stotelė

Manoma, kad potvynis Vokietijoje turės daugiau įtakos ne lietuviams automobilių pirkėjams, o mašinų remonto meistrams. Daugeliui skenduolių Lietuva taps tik laikina stotele, kurioje auksarankiai reanimuos skendusią techniką ir ją pasiųs antram gyvenimui į Rytus. Ten gyvenantys pirkėjai yra labiausiai linkę rizikuoti ir griebia prabangią, bet bent kiek pigesnę mašiną. Spėjama, kad kone penktadalis Rusijoje parduodamų nenaujų automobilių galėjo būti apsemti bent iki šoninių veidrodėlių.

Per Lietuvą keliauja ir kitas skenduolių maršrutas – iš JAV. Pas mus sutvarkytos amerikietiškos mašinos parduodamos ne tik į Rytus, bet ir į Vakarus.

Be to, skenduoliai Lietuvoje ne tik prikeliami, bet ir tampa donorais – parduodami detalėmis.

„Nepamirškite, kad mados Europoje keičiasi. Pasiturinčiam lietuviui dar reikia prabangaus automobilio, o vis daugiau vokiečių persėda į mažesnius, neprabangius automobilius, kurių niekas po potvynio tikrai neremontuos. Tokių mašinų daugiausia ir paskendo. Jų dalys atsidurs įvairiose Europos šalyse“, – kalbėjo L. Garnys.

Paskandinti mašiną galima ir Kaune

Lietaus vandens nulemtiems nuostoliams patirti nereikia nei subtropinių liūčių, nei uraganų. Vadinamąjį variklio hidrosmūgį nesunkiai galima patirti ir Lietuvoje.

Bene daugiausia automobilių vienu metu Kaune ir Kauno rajone nuo vandens nukentėjo prieš kelerius metus, kai per pavasario potvynį išsiliejo Neris, tačiau daugiausia automobilių per metus nukenčia nuo vadinamojo hidrosmūgio.

„Per liūtį pervažiavau per, atrodytų, negilią balą Kaunakiemio gatve. Vanduo pateko į variklį, kažkas pradėjo jame daužytis. Gal nuostoliai ir būtų mažesni, jei iškart būčiau išjungęs variklį, tačiau tada dar neturėjau tokios patirties“, – prisiminė prieš šešerius metus į pernelyg gilią balą savąjį „Lexus LS 430“ įvairavęs Mindaugas Eigmonas.

Į veikiančio variklio cilindrus patekęs vanduo deformavo viršutinę variklio dalį, sulaužė švaistiklius ir pagrindinį veleną. Tokį išbandymą patyrusių variklių dažnai net nebeapsimoka remontuoti.

„Pasisekė pigiai surasti kitą variklį, todėl pasivažinėjimo po balą kaina neviršijo 8 tūkst. litų. Nuo to laiko atsargiai apvažiuoju ne ir mažiausias balas“, – šyptelėjo M.Eigmonas.

Hidrosmūgio padarytų nuostolių suma labai dažnai peržengia 4–6 tūkst. litų ribą. Neretai nukenčia ne tik variklis. Jei automobilis draustas kasko draudimu, daugelis draudimo bendrovių kompensuoja visą per hidrosmūgį patirtą žalą. Yra išimčių: kai kurios bendrovės to nedaro, kai kurios yra nustačiusios maksimalios sumos ribas.

Specialistai pataria į gilias balas nevažiuoti, o jei tai būtina – važiuoti, kol vanduo nesiekia mašinos slenksčių. Važiuoti reikia kuo lėčiau.

***

Į ką atkreipti dėmesį

Savo darbą išmanančių meistrų suremontuotas skenduolis gali nesukelti įtarimų net ir automobilių žinovams. Mažiau nagingi ar investicijų pagailėję mechanikai gali palikti pėdsakų, kurie rodo, kad jūsų nusižiūrėtas automobilis gali būti skenduolis.

Dėmės. Vanduo ir dumblas salone palieka sunkiai išvalomas dėmes. Jų vertėtų paieškoti ir ant žibintų veidrodinių paviršių.

Rūdys. Jų reikia ieškoti sunkiau prieinamose vietose bagažinėje, po įvairiomis gumomis, salone, pavyzdžiui, ant sėdynės varžtų.

Kvapas. Jį iš permirkusio automobilio panaikinti gana sunku.

Gedimai. Būtina atkreipti dėmesį, į elektroninės dalies darbą, pažiūrėti, ar veikia lemputės, radijas ar nepakeistas prietaisų skydelis.

Dokumentai. Jei įmanoma, reikia patikrinti, kur registruota ar paskutinį kartą remontuota transporto priemonė. Gali paaiškėti, kad ji atkeliavo būtent iš potvynio nualinto regiono.


 

Komentarai

Spausdami siųsti mygtuką sutinkate su Taisyklėmis ir atsakomybe

Ekonomika

 

Susiję įrašai

 
Visi įrašai
Kraunasi ...
 
GrojaraštisIrašaiKeisti
Kraunasi ...
  
VartotojasPašalinti
Kraunasi ...