captcha

Jūsų klausimas priimtas

Premjeras: grūdų derlius labai didelis, tačiau vagonų jiems išvežti tikrai atrasime

Grūdų derliui siekiant rekordinių aukštumų – 4 mln. tonų, Vyriausybė priėmė rekomendacinio pobūdžio sprendimą, kad visos su grūdų pervežimu susijusios įmonės ir institucijos pačios susitartų dėl jų išgabenimo laiku. 
ELTA nuotr.
ELTA nuotr.

Grūdų derliui siekiant rekordinių aukštumų – 4 mln. tonų, Vyriausybė priėmė rekomendacinio pobūdžio sprendimą, kad visos su grūdų pervežimu susijusios įmonės ir institucijos pačios susitartų dėl jų išgabenimo laiku.

Premjeras Andrius Kubilius džiaugiasi gausiu grūdų derliumi, o galimybių juos išvežti stoką vadina malonia problema. Ministro Pirmininko teigimu, grūdų gabenimo tvarka išliks tokia pati: jie bus vežami vagonuose geležinkeliais iki Klaipėdos valstybinio jūrų uosto, o iš ten – plukdomi iki galutinio tikslo.

„Pirmas dalykas, ką turime padaryti, tai pasidžiaugti, kad grūdų derlius yra tikrai didelis, o jei iš to kyla problemos, kaip juos išvežti, tai jau yra malonios problemos“, – trečiadienį po Vyriausybės pasitarimo sakė A. Kubilius.

Susisiekimo viceministras Arūnas Štaras pritarė Ministrui Pirmininkui, jog tai – maloni problema, tačiau pastebėjo, jog ji nebuvo planuota.

„Visos įmonės, kurios yra susijusios su grūdų išvežimu, turės susėsti ir susitarti, nors tikėjosi, kad Vyriausybė priims vienokį ar kitokį sprendimą“, – pažymėjo jis.

Žemės ūkio ministro Kazio Starkevičiaus teigimu, pagrindinis Vyriausybės tikslas – grūdus pervežti Lietuvos geležinkeliais, nes tai esą pigiausia transporto rūšis, tačiau ji nepriėmė privalomojo pobūdžio sprendimo.

„Vyriausybė priėmė rekomendacinį sprendimą, kad grūdų importuotojai, „Lietuvos geležinkeliai“, Susisiekimo ir Žemės ūkio ministerijos ieškotų palankiausių formų užtikrinti grūdų išvežimą laiku“, – teigė jis.

Teisingumo ministras Remigijus Šimašius džiaugėsi Vyriausybės sutikimu priimti tik rekomendacinio pobūdžio sprendimą, esą priešingu atveju būtų grįžtama į planinės ekonomikos laikus.

„Džiaugiuosi, kad Vyriausybė įsiklausė į sveiko proto balsą ir negrįžo prie planinių laikų, bet išleido rekomendaciją visiems sėstis, šnekėtis ir tartis, kad visi savo tikslus patenkintų ir nacionaliniai interesai būtų patenkinti. Labai džiaugiuosi, kad nebuvo padalinta tokių nurodymų ar rekomendacijų, kurios pastatytų į labai keblią padėtį ar vienos, ar kitos valstybės valdomos įmonės atstovus, kurie verstų priimti nebūtinai įmonei naudingus sprendimus“, – trečiadienį sakė jis.

R. Šimašius pažymėjo, jog Vyriausybė nėra ta institucija, kuri žino detales, kokia įmonė yra sudariusi sutartis su ekspeditoriais, kokios yra tų sutarčių nutraukimo sąlygos ir ar jas verta nutraukti.

„Vyriausybė neįsikišo, neatėjo ir nepasakė – tu padaryk tą ir aną. Vyriausybė pasakė, kad visi turi dirbti savo darbą, kad būtų pasiekti tikslai, kuriuos turi visi Lietuvos žmonės“, – pabrėžė jis.

ELTA primena, kad dalį grūdų derliaus – apie 2,5 mln. tonų – planuojama eksportuoti.

Tokios prognozės buvo išsakytos birželio 28 d. Žemės ūkio ministerijoje sušauktame pasitarime, kuriame dalyvavo ministerijos, Grūdų perdirbėjų asociacijos, eksportuotojų, Susisiekimo ministerijos ir AB „Lietuvos geležinkeliai“ vadovai ir specialistai.

Susitikime išsakytos mintys, kad dėl planuojamo derliaus labai svarbu užtikrinti savalaikį ir reikiamą krovininių pervežimo vagonų kiekį grūdų eksportuotojams. Išaugus derliaus kiekiui, sklandus jo išvežimas eksportui kaip galima greičiau šiemet ypač svarbus ir dėl talpyklų trūkumo.

Šias metais AB „Lietuvos geležinkeliai“ ketina savo dispozicijoje turimus vagonus išnuomoti aukcionus laimėjusiems operatoriams. Tuo tikslu eksportuotojai, kaip vieni iš rinkos dalyvių, turės teikti paraiškas ir dalyvauti aukcionuose. Eksportuotojų teigimu, tokioms permainoms jie nebuvo pasiruošę.

Eksportuotojai baiminasi, kad, konkursus laimėjus tarpininkams, gali gerokai pabrangti nuomos tarifai. Eksportuotojų skaičiavimais, tokiu būdu nuomos tarifai pabrangtų 10–15 Lt vienai grūdų tonai. Visa ši našta esą gultų ant Lietuvos grūdų augintojų pečių, jiems nesumokant atitinkamos sumos už parduotą produkciją.

Be to, laiku negaudami vagonų, eksportuotojai neišvengiamai neįvykdytų sutartinių įsipareigojimų užsienio partneriams, taip pat patirtų nuostolių ir dėl to, kad dalis produktų sugestų.

Buvo sutarta, jog artimiausiu metu Vyriausybės nutarimu bus patvirtinta tvarka, pagal kurią grūdų eksportuotojai teiks paraiškas reikiamam vagonų kiekiui, o „Lietuvos geležinkeliai“ užtikrins tinkamą grūdų pristatymą į Klaipėdos uostą, tačiau liepos 4 d. ji priėmė tik rekomendacinio pobūdžio sprendimą.

Šaltinis www.elta.lt

Komentarai

Spausdami siųsti mygtuką sutinkate su Taisyklėmis ir atsakomybe

Ekonomika

 

Susiję įrašai

 
Visi įrašai
Kraunasi ...
 
GrojaraštisIrašaiKeisti
Kraunasi ...
  
VartotojasPašalinti
Kraunasi ...