Europos Komisija (EK) raginama įpareigoti automobilių techninės apžiūros metu visose ES šalyse tikrinti į aplinką išmetamo azoto oksido kiekį.
Trečiadienį Europos Parlamento (EP) priimtoje rezoliucijoje dėl oro taršos europarlamentarai siūlo nedelsiant imtis ES lygmens priemonių kietųjų dalelių koncentracijai ore mažinti ir nustatyti griežtesnes jų ribines vertes, remiantis Pasaulio sveikatos organizacijos rekomendacijomis.
Savo ruožtu europarlamentarai taip pat siūlo skatinti elektra varomas transporto priemones ir taikyti joms mokesčių lengvatas, taip pat renkant kelių mokesčius atsižvelgti į automobilių taršą.
Kaip skelbia EP, jis teigiamai vertina automobilių eismo ribojimą miesto centruose bei skatinimą naudotis dviračiais bei viešuoju transportu. Parlamentas taip pat skatina mažinti taršą miestuose per žaliuosius viešuosius pirkimus, o valdžios institucijoms rinktis netaršias transporto priemones ar dalijimosi platformas.
Už šią EP rezoliuciją balsavo 446 EP nariai, prieš buvo 146, o susilaikė 79.
ELTA primena, priemonės dėl taršos mažinimo tikslų numatomos šalių narių planuose. Šių metų kovo 1-ąją Aplinkos ministerija Vyriausybei svarstyti pateikė atnaujintą Taršos mažinimo plano projektą. Jame kai kuriuos ankstesniame variante numatytus draudimus pakeitė skatinamosios priemonės.
Atnaujintame projekte, AM teigimu, daug dėmesio skirta finansinio skatinimo priemonėms, kurių didelė dalis orientuota į gyventojus. Viena jų – sukurti skatinimo mechanizmą, kad seną automobilį pridavusieji fiziniai asmenys atsiskaitytų už viešojo transporto paslaugas arba įsigytų mažiau taršų automobilį.
Nacionalinio oro taršos mažinimo planas turi būti patvirtintas ir pateiktas Europos Komisijai iki balandžio 1 d. Jis turės būti peržiūrimas ne rečiau kaip kas ketverius metus ir galės būti koreguojamas ar pildomas, pagal poreikį įtraukiant papildomų priemonių oro taršai mažinti.
Kaip trečiadienį sakė Aplinkos ministerijos (AM) specialistas Vitalijus Auglys, vairuotojams, kurie atsisakys senų automobilių ir vietoje jų įsigys mažiau taršius arba pasirinks viešąjį transportą, ketinama mokėti kelių šimtų eurų kompensacijas, ir tai turėtų padėti spręsti taršos mažinimo problemą Lietuvoje.
Vis dėlto, kokie automobiliai bus laikomi taršiais, AM kol kas neįvardija. Žinoma, kad šiuo metu taršiausiais yra laikomi tie, kurių anglies dioksido tarša būtų ne didesnė nei 120 g vienam kilometrui, tačiau konkretūs kriterijai dar nėra aiškūs.
„Dėl taršos, C02, detalių dar nesame paskelbę. Jeigu rinka tvarkysis natūraliai, taip, kad bus naudinga pasinaudoti finansine paskata, logiška, kad savininkai, kurie turi automobilius, senesnius nei 14 metų, turėtų jų atsikratyti“, – „LRT radijo“ laidoje „Ryto garsai“ kalbėjo V. Auglys.
Pasak specialisto, AM tam numato 30 milijonų eurų.