Eismas

2019.03.12 22:50

Vairuotojų profsąjunga: Aplinkos ministerija keliuose nori pradėti skundikų mūšį

Žygintas Abromaitis, Jūratė Anilionytė, LRT TV naujienų tarnyba, LRT.lt2019.03.12 22:50

Iš Aplinkos ministerijos – dar daugiau priemonių, kaip kovoti su automobilių tarša. Siūloma, kad patys vairuotojai, pamatę netvarkingą automobilį, praneštų apie tokį atvejį per specialią sistemą. Kaip aiškina Aplinkos ministerija, šitaip naudos išpeštų visi – ir patys vairuotojai, ir gyventojai. Vis dėlto ministerija tiksliai nežino, kas tikrintų automobilius ir kokios būtų nuobaudos. O vairuotojų interesus ginantieji pabrėžia, kad keliuose prasidėtų savotiškas skundikų mūšis.

Vairuotojų interesus ginantis Mindaugas Krugžda, išgirdęs Aplinkos ministerijos užmačią, kad vairuotojai patys praneštų apie kelyje pastebėtus taršius automobilius, įžvelgia ne vieną tokios politikos ydą. Esą tai, kad automobilis senas, nereiškia, kad jis yra techniškai netvarkingas, o ir skundais neatmetama būtų galima piktnaudžiauti.

„Ankstokas butu iššūkis – daug labai senų automobilių pas mus. Žmonės negali įsigyti naujo automobilio, kad galėtų švariai ir ekologiškai važiuoti. Kova už ekologiją yra reikalinga, bet ne žmonių sąskaita gal“, – nuogąstavo Vairuotojų profsąjungos pirmininko pavaduotojas M. Krugžda.

Aplinkos ministerija aiškina, kad šitaip būtų ugdomi vairuotojai. Esą jie, pamatę smarkiai kelyje dūmijantį automobilį, galėtų apie jį pranešti. Tokiu atveju techniškai netvarkingo automobilio vairuotojas privalėtų spręsti problemas. Pasak ministerijos atstovo, sėkmingai panašią sistemą naudoja Didžioji Britanija ir Jungtinės Amerikos Valstijos.

„Tai būtų tam tikras priminimas automobilio savininkui, kad galėtų vis dėlto kažkaip pasitvarkyti arba artimiausiu metu apsilankyti techninės priežiūros centruose“, – kalbėjo Taršos prevencijos politikos grupės vadovas Vitalijus Auglys.

Autoplius.lt plėtros vadovas Matas Buzelis skaičiuoja, kad per pirmus šių metų mėnesius Lietuvoje naujų automobilių įsigyta dešimtadaliu daugiau nei per tą patį laikotarpį pernai. Tačiau vidutinis šalies automobilių parko amžius vis dar siekia 15 metų.

„Galėtume pasiūlyti policininkams galimybę sustabdyti automobilį už tai, kad jis dūmija, ir tiesiog pasiūlyti nuvažiuoti per 10 dienų pasitikrinti dūmingumą. To nepadarius būtų prarandama techninė apžiūra. Viskas. Nebūtų jokios skundimų politikos“, – sakė M. Buzelis.

Abejones dėl Aplinkos ministerijos užmačių reiškia susisiekimo ministerija – esą automobilio savininkas būtų privalomai kviečiamas į patikrą vien remiantis skundais. Kas užtikrintų kontrolę ir tai, kad vairuotojai atvyktų tikrintis, Aplinkos ministerija sako neturinti atsakymo. Naująją sistemą, žadama, būtų galima išbandyti iš pradžių nedidelėje teritorijoje, o po to ir visoje Lietuvoje.

„Turėtume tą sistemą įsivaizduoti ne kaip skundų registravimą, kažkokią piktybiškų skundėjų sistemą ar panašiai. Bet iš tiesų turėtume įsivaizduoti, kaip aktyvių piliečių, kurie irgi dalyvauja eisme, sistemą, kurie irgi į tai atsakingai žiūri“, – kalbėjo V. Auglys.

Aplinkos ministerija pagal klimato kaitos programą ketina skirti 30 mln. eurų išmokoms atsisakiusiems taršių automobilių. Finansinė paskata numatoma tiems, kurie ryžtųsi senesnius nei standarto „Euro 5“ techniškai netvarkingus automobilius atiduoti į sąvartynus.

Ekspertų skaičiavimais, maždaug 500 eurų subsidija galėtų pasinaudoti vos 5 proc. visų vairuojančiųjų Lietuvoje. O lengvata, perkant naują automobilį už vidutinę 21 tūkst. eurų sumą, vargiai būtų juntama.

Panorama