Eismas

2019.03.07 20:33

Iš automobilio ant motociklo be papildomų kursų: palaikančių daugėja, bet specialistai skeptiški

LRT RADIJO laida „10-12”, LRT.lt2019.03.07 20:33

Apie 8000 žmonių internete jau pasirašė peticiją, kuria siūloma, kad B vairavimo kategoriją turintiems vairuotojams būtų leidžiama važinėti ir motociklu, kurio variklio darbinis tūris būtų ne didesnis nei 125 kubinių centimetrų. LRT RADIJO laida „10-12“ domisi, kodėl atsirado tokia iniciatyva ir kokią įtaką tokio siūlymo įgyvendinimas turėtų eismo saugumui Lietuvos keliuose.

Viena iš šios peticijos iniciatorių Evelina Liutkevič sako, kad poreikis sukurti peticiją atsirado iš asmeninės patirties, kai norėdama gauti teisę vairuoti A1 kategoriją atitinkančius motociklus, ji susidūrė su tam tikrais nepatogumais.

„Tam, kad išsilaikyčiau A1 kategorijos teises, užtrukau beveik visą vasarą, o laikyti egzaminą teko važiuoti į kitą miestą, jei nenorėjau laukti eilėje“, – LRT RADIJO laidai „10-12“ teigia E. Liutkevič.

Pašnekovės teigimu, problema yra ir tai, jog A1 kategorijos kursų kainos yra tokios pačios, kaip ir mokantis A kategoriją, o maža to, savaitgaliais vairavimo mokyklos nedirba ir, norint lankyti kursus, reikia ieškoti laiko po darbo, todėl kartais viską suderinti labai sudėtinga.

E. Liutkevič teigimu, visi šie nepatogumai lemia tai, jog jei žmogus šiltuoju metų laiku į darbą nori važiuoti motociklu, jis susiduria su dideliais ribojimais ir nepatogumais. Įvedus pataisą, kuri leistų vairuoti A1 kategorijos motociklą turint B kategorijos vairuotojo pažymėjimą, peticijos iniciatorės manymu, sumažėtų eismo spūstis ir oro tarša.

Gali nukentėti eismo saugumas

Valstybinės įmonės „Regitra“ generalinio direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas teigia, kad ši iniciatyva nėra vertinama nei neigiamai, nei teigiamai. Tačiau jis atkreipia dėmesį, kad padidintos galimybės vairuoti motociklą vairuotojams, kurie neturi įgūdžių, gali atsiliepti eismo saugumui.

„Pirma, siūlytume šį pasiūlymą vertinti iš tos perspektyvos, kad labiausiai mums rūpi saugus eismas ir jaunų žmonių gebėjimai saugiai valdyti transporto priemones. Todėl reikėtų įvertinti iš tokio pasiūlymo kylančias rizikas.

Tikrai nesakome prieš tokiam siūlymui, tačiau yra tam tikros rizikos. Saugaus eismo kontekste, Lietuva siekia įgyvendinti „Viziją 0“, kurios tikslas – nei vienos žūties šalies keliuose. Tokį tikslą kelia ir Europos Sąjunga. Todėl manome, kad tokio siūlymo įgyvendinimas tikriausiai nepadėtų siekti šio tikslo“, – mano  S. Šuminas.

Tiesa, specialistas atkreipia dėmesį, kad šiuo metu B kategoriją turintys vairuotojai, be papildomo egzamino, gali vairuoti mopedus, kurių variklio darbinis tūris ne didesnis nei 49 kubiniai centimetrai, o jų greitis ne didesnis nei 45 km/val, bet jei norima sėsti prie truputį galingesnio mopedo vairo, dabartiniai ribojimai iš tikrųjų trukdo, nes norint tai padaryti, reikia laikyti papildomą egzaminą.

Visgi E. Liutkevič sako, jog eismo saugumui didesnę neigiamą įtaką daro būtent tai, kad mopedų greitis yra ribojamas, todėl važiuoti tokiu pačiu, kokiu juda visas srautas, dažnai yra neįmanoma.

„Tokie apribojimai riboja galimybes žmonėms rinktis lengvesnes, mažesnes ir mažiau taršias transporto priemones vietoje automobilio, nes važiavimas 45 km/val. greičiu sukuria daugiau problemų eisme, nei važiavimas su srautu.

Daugelis mopedų, panaikinus ribotuvus, gali pasiekti ir 70 ar 80 km/val. greitį. Todėl galbūt geriau viską tiesiog įteisinti“, – tikina E. Liutkevič.

Pašnekovė dėmesį atkreipia ir į tai, jog pagal peticijoje teikiamą siūlymą, teisė vairuoti A1 kategorijos motociklą būtų suteikta tik tiems, kurie turi didesnį nei dviejų metų B kategorijos vairavimo stažą.

„Paauglys, kuriam yra 15 metų, išlaikęs tik teorijos egzaminą, gauna AM kategorijos pažymėjimą ir be jokios praktikos jau gali važiuoti į gatves. Todėl klausimas, kuo prastesnis yra tas vairuotojas, kuris jau turi patirties, ir nori vairuoti truputį galingesnį motociklą“, – argumentuoja E. Liutkevič.

Be to, viena iš peticijos autorių tikina, jog pagal vienos draudimo bendrovės duomenis, praėjusiais metais eismo įvykiai, kuriuose dalyvavo motociklus vairavę vairuotojai, nesudarė nė vieno procento visų šios draudimo bendrovės fiksuotų eismo įvykių, todėl, pašnekovės manymu, sakyti, jog vairuoti motociklą yra ypač nesaugu, neteisinga.

Visgi S. Šuminas įsitikinęs, kad vienos draudimo įmonės pateikiami skaičiai yra viena, o visai kas kita yra saugumo ekspertų išvados, kuriose teigiama, jog rizika patekti į eismo įvykį yra dešimt kartų didesnė vairuojant bet kokią dviratę transporto priemonę.

A1 kategorija nepaklausi

Abejonių dėl didelio vairuotojų poreikio turėti galimybę vairuoti A1 kategorijos motociklą, S. Šuminui kelia ir dėl to, jog vyresnių žmonių poreikis laikyti šios kategorijos egzaminus yra minimalus.

„Praėjusiais metais A1 kategorijos egzaminus išlaikė 341 šešiolikmetis. Peticijoje siūloma, kad motociklu važinėti galėtų ne pradedantieji, bet jau patirties turintys vairuotojai, tai yra tie, kurių stažas dveji metai ir daugiau.

Jei vertinti paklausą per amžiaus prizmę, tai praėjusiais metais A1 kategorijos egzaminus amžiaus grupėje nuo 19 iki 23 metų išlaikė vos septyni vairuotojai“, – LRT RADIJO laidoje „10-12“ tikina S. Šuminas.

Specialistas patikina, kad „Regitra“ tikrai nėra nusistačiusi prieš tokį siūlymą, juo labiau, kad jį įgyvendinus vairuotojams nereikėtų keisti nei dabar turimų vairuotojų pažymėjimų, nei tai pareikalautų kitokių didelių investicijų.

Visgi, S. Šuminas sako, kad dauguma peticiją pasirašiusių asmenų tikriausiai nesinaudotų galimybe sėsti prie A1 kategoriją atitinkančio motociklo vairo, o jei iš dabar pasirašiusių 8 tūkst. asmenų tokia galimybe pasinaudotų bent 5 proc., tai būtų labai geras pasiekimas.

Parengė Vytenis Kudarauskas

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt.