Eismas

2018.12.15 00:13

Žibintų patikros akcijos rezultatai: daugiau nei pusė automobilių turi trūkumų

LRT.lt2018.12.15 00:13

Lapkričio 29–30 dienomis Lietuvos techninės apžiūros įmonės bei asociacija „Transeksta“ visus norinčius pakvietė nemokamai pasitikrinti automobilių žibintų būklę. Proga išsklaidyti abejones dėl šviesos technikos pasinaudojo beveik pusketvirto šimto ratuočių savininkų. Šios akcijos metu pagalbos sureguliuojant šviesos srautą prireikė didesnei pusei apsilankiusių įvairiuose TA centruose, rašoma pranešime žiniasklaidai.  

„Tiesą sakant, truputį abejoju ar pastarosios akcijos rezultatai tiksliai atspindi realią padėtį. Bent jau į mūsų stotį daugiausia užsuko vyresnio amžiaus automobilininkai, kurie ir šiaip savo mašinomis rūpinasi kiek tik leidžia išgalės. T. y. akcijos metu iš esmės bendravome bene su pareigingiausia vairuotojų gildijos dalimi.

Su tų žmonių, kuriems trūksta techninių žinių, kurie neturi laiko ar lėšų net paprasčiausiems remonto darbams, rūpesčių kur kas daugiau“, – samprotavo bendrovės „Tauragės TAC“ direktorius Stanislovas Daukšas.     

Iš tiesų, perdegusios lemputės pakeitimas tikrai nėra raketų mokslas, todėl su šia užduotimi didžioji dalis susitvarko be problemų. Tačiau plika akimi pastebėti netinkamą žibintų sureguliavimą iš tiesų sunkiau.

Ypač, kai šviesos srautas „nuslysta“ žemyn arba atvirkščiai – pradeda dairytis „Dievui į langus“ ne per vieną dieną, o kinta palaipsniui.

Tokiais atvejais žmonės nejučia susitaiko su faktu, kad jo automobilio žibintai prastai apšviečia kelią ar kad atvažiuojantieji iš priekio retsykiais „be reikalo“ signalizuoja savo ilgosiomis šviesomis. 

Pastarosios problemos ir buvo dažniausiai fiksuojamos dvi dienas trukusios akcijos metu: iš 329 patikrintų automobilių tik 165-iems TA stočių kontrolieriai neturėjo jokių pastabų. 130 atvejų žibintai švietė arba pernelyg aukštai, arba pernelyg žemai. 

„Priežasčių, dėl kurių šviesos srautas „nusimuša“ gali būti ne viena, pvz., neteisingai įstatytos lemputės, susidėvėjusios pakabos detalės, „sėdusios“ spyruoklės, klaidos reguliuojant žibintų aukštį arba automatinio reguliavimo mechanizmų gedimai.

Kai kuriais atvejais pasiekti tinkamo rezultato nepavyksta dėl apgadintų žibintų tvirtinimo detalių“, – vardija techninės ekspertizės įmonės „Transporto studijos“ direktoriaus pavaduotojas Ramūnas Vėlavičius.  

Kad reali situacija yra liūdnesnė, patvirtina ankstesniais metais rengtos analogiškos patikros akcijos keliuose.

Antai 2010-aisiais prieš šv. Velykas per savaitę buvo patikrinta 4930 šalies gatvėmis ir keliais zujančių transporto priemonių „sveikata“ ir tik 428 arba 8,7 proc. iš jų būklė buvo nepriekaištinga.

Apšvietimo ir šviesos signalizacijos įtaisų defektų tąkart turėjo 34 proc. lengvųjų automobilių ir sunkvežimių

Šį rudenį per beveik dvi savaites vykusią kampaniją „Nustebink žiemą!“ buvo patikrinti 449 automobiliai, iš kurių net trys ketvirtadaliai automobilių turėjo blogai šviečiančius žibintus – dalis buvo tokie blogi, kad juos būtina keisti.

Vos 119 automobilių arba tik ketvirtadalis buvo su tinkamai sureguliuotais žibintais.

Taip pat beveik kas penktam automobiliui (87) nustatyta, kad reikia poliruoti žibintų gaubtus, 39-iems juos būtina keisti – žibintai turėjo išdegusius reflektorius, sugedusius reguliavimo mechanizmus, buvo skirti automobiliams, važinėjantiems šalyse su eismu kairiąja kelio puse. 

Norintiems savarankiškai pasitikrinti ar jų automobiliai neakina kitų eismo dalyvių, apytikslį vertinimą galima atlikti ir namų sąlygomis.

Tam reikėtų pastatyti automobilį 10 metrų atstumu prieš vertikalią sieną, pamatuoti aukštį nuo kelio paviršiaus iki žibintų centro ir tokiame pat aukštyje pasižymėti liniją ant sienos. „Sveikų“ žibintų siunčiama horizontali linija turėtų būti maždaug 10 cm žemiau. 

Svarbu atsiminti, kad tik tinkamai veikiantys žibintai  leidžia tiksliai ir adekvačiai vertinti situaciją kelyje bei išvengti avarinių situacijų.