Eismas

2018.12.14 14:30

Naujas ET sprendimas – nežinomybė naujų automobilių gamintojams ir pirkėjams

LRT TELEVIZIJOS laida „Laba diena, Lietuva“, LRT TELEVIZIJOS laida „Labas rytas, Lietuva“, LRT.lt2018.12.14 14:30

Europos Komisija (EK) 2016-aisiais buvo leidusi automobiliams aplinką teršti šiek tiek daugiau ir tai įvyko iš karto po vadinamojo „Dyzelgeito“ skandalo. Buvo manoma, kad tokio sprendimo priėmimui įtaką darė automobilių gamintojų lobistai. Visgi toks sprendimas netenkino Madrido, Paryžiaus ir Briuselio miestų valdžių, todėl jie kreipėsi į Europos Sąjungos bendrąjį teismą kuris paskelbė, kad EK sprendimas buvo neteisėtas.

„2016-aisis priimtą reglamentą, kuriuo buvo tikrinami nauji į gamybą išleidžiami automobiliai, būtent tą dalį, kuri numato azoto oksidų išmetimus EK yra įpareigota pakeisti“, – paaiškina Julija Petrošiūtė, LRT TELEVIZIJOS, Naujienų tarnybos, užsienio naujienų redaktorė. 

EK yra įpareigota pakeitimus parengti per ateinantį vienerių metų laikotarpį, o maksimalus teršalų išmetimo kiekis turėtų būti sumažintas trečdaliu, palyginti su tuo, kas automobilių gamintojams leidžiama šiuo metu.

Be to, Madrido, Paryžiaus ir Briuselio miestai atkreipė dėmesį ir į tai, kad iki šiol galiojęs EK sprendimas pakenkė šių miestų gyventojų teisę į švarų orą ir aplinką.

„Paryžius į teismą kreipėsi prašydamas kompensuoti simbolinę vieno euro žalą už tai, kad buvo stipriai pakenkta miesto įvaizdžiui“, – priduria J. Petrošiūtė.

Į tokius sprendimus visada jautriai reaguoja ir automobilių gamintojai, tačiau, bent jau kol kas, jie dar nepasisakė, kokia jų pozicija dėl šio Europos Sąjungos bendrojo teismo sprendimo.

„Tokie sprendimai, be abejonės, daro įtaką jų verslui. Per ateinančius metus EK turės sugriežtinti taršos reikalavimus, o tai reiškia, kad į automobilius reikės diegti naujas priemones, kurios mažina taršą.

Galutiniame rezultate tai reiškia didesnius kaštu gamintojams ir aukštesnes automobilių kainas pirkėjams“, – svarsto J. Petrošiūtė.

Ji pastebi ir tai, kad dabartinis neapibrėžtumas kelia daug klausimų vartotojams. Pavyzdžiui, šiuo metu keli Europos miestai jau riboja aukštesniam taršos lygiui priklausančių automobilių eismą.

Tačiau problema ta, kad nežinant, kokie ribojimai gali būti paskelbti ateityje, kol kas būtų labai neatsargu priimti sprendimą pirkti naują automobilį, nes netrukus gali paaiškėti, kad galimybės su juo išvažiuoti į gatves gali būti stipriai apribotos.

Nuo 2019-ųjų metu sausio 1-osios tokių ribojimų Europoje bus dar daugiau.

Plačiau apie šį Europos Teismo sprendimą galite sužinoti LRT TELEVIZIJOS laidos „Laba diena, Lietuva“ vaizdo įraše.

Parengė Vytenis Kudarauskas