Eismas

2018.11.30 11:54

V. Kudarauskas. Paaiškinkite man, prašau, ko nori dviratininkai? (komentaras)

2018.11.30 11:54

Visai neseniai Seimo peticijų komisija svarstė dviratininkų pateiktą pasiūlymą keisti Saugaus eismo automobilių keliais įstatymą (SEAKĮ) ir Kelių eismo taisykles (KET). Šioje peticijoje siūloma, kad dienos metu dviratininkams nebūtų privaloma dėvėti šviesą atspindinčias liemenes ar važiuoti su įjungtais žibintais. Taip pat prašoma leisti važiuoti per nereguliuojamas pėsčiųjų perėjas nenulipus nuo dviračio. Pasiūlymai – gerai. Juk gyvename laisvoje, demokratinėje valstybėje. Tačiau, na, niekaip nesuprantu, kodėl dviratininkai nori sumažinti savo saugumą? 

Sau iškėliau klausimą, į kurį atsakymo taip ir nesuradau – kodėl dviratininkai nori būti mažiau matomi kelyje? 

Patikinu: nors dažniausiai esu automobilio vairuotojas, nejaučiu jokios priešpriešos dviratininkams. Netgi labai gerbiu tuos, kurie jais važinėja, bei džiaugiuosi, kad dviratininkų daugėja. Labai viliuosi, kad ir pats vėl sėsiu ant dviračio, kaip vaikystėje ar paauglystėje, kai dviratis, galima sakyti, buvo mano gyvenimas. Dabar esu apsileidęs, bet noriu ir reikia. Ir grįšiu. Tačiau memuarams apie mane, kaip dviratininką, galima rasti kitą laiką ir vietą.

O dabar apie dviratininkus, kurie nori, kad būtų „geriau“. Peticijos iniciatorius Marius Kučinskas pateikė kelis argumentus, kodėl dienos metu šviesą atspindinčios liemenės ir žibintai nereikalingi. 

Dėl tikslumo noriu pasakyti, kad dviratininkams šiuo metu leidžiama rinktis – važiuodami keliu arba gatve, kur nėra dviračių tako, dienos metu jie gali dėvėti šviesą atspindinčią liemenę arba važiuoti su įjungtais žibintais – baltu priekyje ir raudonu gale. Tačiau dviratininkams tai netinka ir jie mano, kad tokios priemonės nereikalingos.

Tekstas neredaguotas.

„Argumentas Nr. 2 Dienos metu pigūs dviračių žibintai saugumo neprideda. Dienos metu važiuojant gatve, dviratininkai dažniausiai naudoja pigus žibintus, o ne liemenes. Pigūs žibintai nėra iš vis pastebimi. Tad važiuojant automobiliu neįmanoma pasakyti dviratininkas yra įsijungęs žibintus ar ne. Kokio ryškumo turi būti žibintai iš nėra apibrėžta.“

Aš, kaip automobilio vairuotojas, patikėkite manimi, galiu pasakyti, ar dviratininko žibintai įjungti, ar ne. Ir iš labai toli. Ypač, jei žibintas turi mirksėjimo funkciją. Ir su kaina tai nesusiję. Labiau reikėtų atkreipti dėmesį į tai, kur žibintai turėtų būti pritvirtinti, kad būtų gerai matomi. Bet kokiu atveju – net ir menkiausias šviesos šaltinis yra geriau nei jokio. Tą pasakys bet kuris vairuotojas ir ne vairuotojas. 

„Argumentas Nr. 3 Tokių reikalavimų dienos metu nėra niekur pasaulyje. Manau, Lietuva neturi kompetencijų diktuoti pasaulines tendencijas.“

Jei nėra niekur pasaulyje, tai nereiškia, kad nereikia ir mums. Priešingai, reikia džiaugtis, kad esame pirmieji, kurie atkreipė dėmesį į tokią problemą ir rado protingus sprendimo būdus jai spręsti. Apskritai, nustatyti Lietuvos kompetencijų ribas – drąsu, bet nebūtinai protinga. Be to, galbūt kitur pasaulyje tokių reikalavimų nėra, nes dviratininkai pakankamai supratingi ir atitinkamai pasirūpina savo saugumu ne dėl to, kad to reikalauja įstatymai, o dėl to, kad taip liepia sveikas protas. Maža to, ne visos šalys turi ir tiek tamsos, kiek yra Lietuvoje rudenį ir žiemą.

BNS nuotr.

„Argumentas Nr. 4 Su liemene važiuoti nepatogu. Vasarą karšta, o žibintai greitai nusėda. Dviratininkai dažnai važiuoja su kuprine, kuri uždengia visą liemenę iš galo. Todėl net ir dėvėdamas liemenę dviratininkas nėra gerai matomas. Šie reikalavimai daro dviratį nepatrauklia transporto priemone. Žmonės persėda į automobilius, didėja tarša, kamščiai gatvėse.“

Taip, su ta plonyte vėjo plaikstoma ir kiaurai perpučiama liemene vasarą labai karšta... O gal karšta dėl to, kad po ja dėvima netinkamai pasirinkta kita apranga? Galų gale, yra specialių aprangų dviratininkams, kurios turi integruotus atšvaitus. Be to, jei tikrai labai karšta su liemene, juk galima įsijungti žibintus.

Oi, palaukite, kokius dar žibintus? Juk jie greitai nusėda (tikriausiai kalbama apie žibintų elementus, ne, bet...) Galiu pasidalinti savo patirtimi su „greitai“ nusėdančiais žibintų elementais. 

Turiu dviratį. Ant jo, kaip ir priklauso, sumontuoti du žibintai – priekyje baltas, gale raudonas. Dar turiu trejų metų sūnų, kuriam labai patinka tuos žibintus įjungti. Kartą jis juo įjungia. Pamaniau, kad reikėtų išjungti, bet visgi palikau būtent su tuo noru, kad patikrinčiau, kiek laiko jie švies. Spėkite, kiek laiko jie nepertraukiamai švietė, kol išsikrovė elementai? Dieną? Savaitę? Na gerai, mėnesį? Ne. Daugiau nei pusę metų. Ir prisiekiu, tai nėra patys brangiausi žibintai ir juose nebuvo įdėti ilgą veikimo laiką užtikrinantys elementai. Tai kaip ten su tais „greitai nusėdančiais žibintais“?

Ir tikrai ne liemenė ar žibintas dviratį paverčia nepatrauklia transporto priemone. Labiau tai susiję su bloga infrastruktūra. Arba blogomis oro sąlygomis. 

Dėl kuprinės, kuri uždengia liemenę. O jeigu ant kuprinės užsisegtumėte atšvaitą? Ar tai gali būti nepatogu, nes atšvaitas per sunkus? 

Taip pat peticijos iniciatorius atliko ir kelias apklausas. Viena jų siekė nustatyti, ar įvedus reikalavimus dienos metu dėvėti šviesą atspindinčią liemenę arba įjungti žibintus, tai paskatino daugiau važinėti dviračiu.

Apklausoje dalyvavo 188 respondentai, iš kurių 122 pasisakė, kad: „Nuo 2014 m. gatvėm stengiuosi nevažinėti. Važiuoju šaligatviais, nes reikia liemenės ar žibintų, o jų neturiu/su liemene važiuoti nepatogu“

Kitoje apklausoje buvo kreipiamasi į dviratininkus, kurie apskritai yra važinėję gatve. Klausimas, ar tokie dviratininkai važiuodami dienos metu apskritai dėvi šviesą atspindinčias liemenes arba įjungia žibintus.

Šioje apklausoje dalyvavo 363 respondentai, iš kurių 234 pasisakė, kad: „Dieną gatvėje važiuoju be įjungtų žibintų ir be liemenės“

Atsižvelgiant į tai, peticijos ir apklausos iniciatorius M. Kučinskas pateikė savo išvadas. 

„Argumentas Nr. 5 Dviratininkų apklausa, rodanti, kad įstatymas neveikia. Jei policija negali sukontroliuoti ir įstatymo faktiškai niekas nesilaiko, tai reiškia kažkas blogai su įstatymu. Dviratininkai iki šiol, pažeisdami KET, gatvėse važinėja be žibintų ir be liemenių. Policijos kontrolė per 4 metus nepadėjo“

BNS nuotr.

Ir kitas argumentas.

„Argumentas Nr. 6 Apklausa apie dviratininkų įpročius. Apklausa, kad akivaizdžiai parodo, kad šių perteklinių reikalavimų beveik niekas nesilaiko.“

Deja, bet peržvelgus atliktos apklausos rezultatus, man peršasi visai kitokios išvados, nei nori pateikti jų autorius. Apgailestaujant tenka konstatuoti, kad dauguma apklausoje dalyvavusių respondentų nesirūpina savo saugumu ir nesupranta, kad važiuodami dviračiu bendro naudojimo keliais ar gatvėmis, jie yra padidintos rizikos grupėje, o tai, kad dviratininkai nesilaiko įstatymų ir KET, yra jų savimonės problema. 

Tokie argumentai, kad liemenė nepatogu, žibintų elementai greitai išsikrauna ir kiti panašūs, neturi visiškai jokios logikos ir sąsajų su eismo saugumu. Bet to, jie gali būti sutraiškomi paprastu klausimu dviratininkams – o ar patogu būti nepastebėtiems? Ar patogu būti sužalotiems? O kaip automobilių vairuotojai, manote, jiems patogu jūsų nematyti arba pamatyti per vėlai? 

Žinoma, pakeitimų iniciatoriai gali atsakyti, kad kalbama tik apie dienos metą, kai šviesu. Bet net ir dieną lyja lietus, būna rūkas ar kitos sąlygos, kurios blogina matomumą. Negi tokiomis sąlygomis nenorite būti matomi? O kaip ruduo, žiema, ankstyvas pavasaris? Suvedęs visus taškus niekaip, net ir labai norėdamas, nerandu logikos pateiktuose pasiūlymuose. 

Iš dviratininkų ir šios transporto priemonės mėgėjų norėtųsi sulaukti ne bandymų atsikratyti veiksmingomis priemonėmis, bet raginimų jomis naudotis ir rūpintis savo saugumu. Keista, kad taip garsiai kalbantys apie tai, jog eisme jie turi būti matomi ir gerbiami, prašo dalykų, kurie priešingai, tik pablogintų situaciją, kuri ir taip, deja, nėra pati geriausia.

P.s. Nenoriu būti apšauktas šališku ar tokiu, kuris kažką ištraukė iš konteksto, todėl paspaudę čia, galite susipažinti ir patys įvertinti su M. Kučinsko pasiūlymus.

Vytenis Kudarauskas yra LRT.lt „Eismo“ rubrikos žurnalistas.

Draudžiama publikuoti šį komentarą bet kurioje žiniasklaidos priemonėje, išskyrus LRT.lt, be raštiško autoriaus ir redakcijos sutikimo.