Eismas

2018.10.20 16:56

Akcijos rezultatai rodo, kad lietuviai rūpinasi automobiliais labiau nei latviai

LRT RADIJO laida „10-12”, LRT.lt2018.10.20 16:56

Nors žiema dar tik atkeliauja, savo automobiliais geriau iš anksto pasirūpinti dar prieš šaltąjį sezoną. Kad vairuotojams būtų lengviau, jau antrą kartą Lietuvoje organizuojama akcija „Nustebink žiemą“, kurios metu automobiliai tikrinami nemokamai.

Apie tai, ką automobilyje būtina pasitikrinti prieš žiemą, LRT RADIJO laidoje „10–12“ kalbėjo Vilniaus Gedimino technikos universiteto Automobilių transporto katedros docentas Saulius Nagurnas ir akcijos „Nustebink žiemą“ atstovas Jurgis Paplaitis.

Praėjusiais metais akcija vyko tik Vilniuje, tačiau pastebėjus didelį vairuotojų susidomėjimą ir norą savo automobilius pasitikrinti nemokamai, akcija bus vykdoma ir Kaune, Klaipėdoje bei Šiauliuose. J. Paplaitis papasakojo, kokius automobilio komponentus akcijos metu tikrina specialistai.

„Pirmiausia dėmesys atkreipiamas į padangas. Taip pat tikrinami automobilių žibintai, kaip veikia akumuliatoriaus krovimo sistema, patikrinamas akumuliatoriaus įkrovimo lygis“, – sako J. Paplaitis.

Praėjus pirmosioms dviem akcijos dienoms, S. Nagurnas pastebi, kad palyginti su praėjusiais metais, tendencijos nesikeičia. 

„Daugiausia pastebima, kad netinkamai sureguliuoti automobilių žibintai. Tai vienas dažniausiai užfiksuojamų trūkumų ir techninių apžiūrų centruose. Maždaug 70 proc. pas mus į akciją atvykusių automobilių žibintai šviečia arba per aukštai, arba per žemai.

Kitas dažniausiai pastebimas trūkumas – nepilnai įkrautas akumuliatorius. Tai itin aktualu žiemą, kai vairuotojai važiuoja įjungę daugelį elektroninių automobilio prietaisų, todėl akumuliatoriai dar labiau nusės“, – pagrindinius patikrinimų metu pastebimus trūkumus įvardija S. Nagurnas

Specialistas pataria, kad norint tokių problemų išvengti, tikslingiausia būtų kreiptis į automobilių servisus, kurie turi specialią įrangą, su kuria gali patikrinti akumuliatoriaus įkrovos lygį, jei reikia – jį papildomai ir įkrauti.

Taip pat daugelis servisų turi žibintų tikrinimo ir reguliavimo įrangą, todėl nuvykus ten galima pasirūpinti ir jais. Paprastai eiliniai vairuotojai tokių galimybių neturi.

J. Paplaitis pabrėžė, kad tvarkingai ir teisingai šviečiantys žibintai yra visų eismo dalyvių interesas. 

„Tai yra būtinas dalykas, nes taip išreiškiamas požiūris į kitus eismo dalyvius. Važinėti su netvarkingais ir kitus akinančiais žibintais yra tikrai nesaugu“, – LRT RADIJO laidoje „10–12“ akcentuoja J. Paplaitis.

Lietuviai automobiliais rūpinasi labiau nei latviai

Akcijos „Nustebink žiemą“ iniciatorė yra Latvijos įmonė, kurios atstovė, kalbėdama su J. Paplaičiu, pabrėžė, jog lietuviai rūpinasi savo automobiliais ir skiria jiems kur kas daugiau dėmesio nei latviai. 

„Latvijoje į šią akciją atvažiuoja dvigubai mažiau vairuotojų. Tai parodo, kad Lietuvos vairuotojai tikrai rūpinasi savo automobiliai ir nori važinėti su tvarkingomis transporto priemonėmis. Ši tendencija labai džiugina, ypač prieš žiemos sezoną, kai iššūkių yra kur kas daugiau nei vasarą“, – teigia J. Paplaitis.

S. Nagurnas pastebėjo, kad nemažai į akciją atvykstančių vairuotojų čia atkeliauja su tvarkingais automobiliais. Kaip pastebi pašnekovas, tokie vairuotojai gali būti neišmanantys automobilio sandaros ar veikimo, tačiau jiems rūpi, kad transporto priemonė būtų tvarkinga.

Priminimas apie žiemines padangas 

S. Nagurnas priminė, kad jau artėja metas, kai visi automobiliai turės važinėti su žieminėmis padangomis. 

„Žieminių padangos protektoriaus gylis negali būti mažesnis nei trys milimetrai, tačiau tai yra mažai. Nors tai leidžia Kelių eismo taisyklės, bet tai nerekomenduotina. Net ir likus keturiems milimetrams jau teigčiau, kad yra riba.

Naujos žieminės padangos protektoriaus gylis yra apie 8–9 milimetrus. Tai užtikrina kur kas geresnį sukibimą“, – pasakoja S. Nagurnas.

Savo ruožtu J. Paplaitis atkreipė dėmesį į tai, kad ant kai kurių automobilių atvykusių į nemokamą patikrinimą buvo sumontuotos žieminės padangos. Tačiau tai buvo ne pasiruošimas žiemai, o tiesiog su šiomis padangomis vairuotojai važinėjo ir vasarą.

„Kai kurie vairuotojai net nesuprato, kodėl neturėtų ir šiltuoju metu važinėti su žieminėmis padangomis. O atsakymas labai elementarus: kadangi žiemą yra žemesnė temperatūra, tai ir žieminių padangų gumos mišinys yra kur kas minkštesnis.

Žiemą tokia padanga standėja prie labai žemos temperatūros, o vasarą tokia guma ne tik kur kas greičiau dyla, bet ir jų savybės tampa kur kas blogesnės“, – papildo J. Paplaitis.

Ekspertas pridūrė ir tai, kad, jo manymu, mažiausias saugus protektoriaus gylis yra penki milimetrai. Kadangi dažniausiai važiuojama kai kelio danga yra šlapia arba padengta suplūktu sniegu, per daug nudilusios padangos nebesugeba užtikrinti sukibimo, o tai daro tiesioginę įtaką ne tik stabdymui, bet ir kontrolei vairu.

Visą pokalbį apie tai, kaip tinkamai paruošti automobilį žiemai, galite išgirsti LRT RADIJO laidos „10–12“ garso įraše. 

Parengė Vytenis Kudarauskas