Naujausi duomenys rodo, kad itin taršūs nauji dyzeliniai automobiliai Jungtinėje Karalystėje parduodami drauge su itin švariais dyzeliniais automobiliais ir pirkėjai susiduria su nepavydėtina situacija, kurią ekspertai vadina „košmaru“.
„Emissions Analytics“ atlikti testai kelyje parodė, kad nauji „Mercedes-Benz CLS“, „Seat Arona“ ir „Citroen DS 7“ modeliai kelyje sukuria nedidelę aplinkos taršą. Kalbant skaičiais, iki 75 % mažesnę nei yra oficiali ES riba.
Tačiau kiti 2017 ir 2018 metais pasirodę nauji dyzeliniai automobiliai ir praėję bazinius laboratorinius testus išskyria gausybę azoto oksido. Tarp šių automobilių yra „Nissan X-Trail“, „Ford Kuga“ ir „Dacia Duster„.“ X-Trail“ testai parodė, kad šis automobilis daugiau kaip 15 kartų viršija laboratorijos nustatytą oficialią ribą.
Pasak Nick‘o Molden‘o, „Emissions Analytics“ generalinio direktoriaus, dar niekada nebuvo fiksuojamas toks skirtumas tarp mažiausiai ir daugiausiai teršiančių automobilių. 10 % automobilių teršia 32 kartus labiau nei 10 % automobilių, pasižyminčių geriausiais rodikliais.
„Tai košmaras automobilių pirkėjams ir miesto valdžios institucijoms. Tai didesnė loterija nei kada nors buvo ankščiau“, – sakė Nick‘as.
Dyzelgeito skandalas prasidėjo dar 2015 metais, kai tapo aišku, kad „Volkswagen“ nuslėpė tikruosius laboratorinius išmetamųjų teršalų bandymų rezultatus.
Naujieji ES aktai, įskaitant labiau tikroviškus bandymus keliuose, dar tik palaipsniui tampa realybe. Nick‘as teigė, kad būtent dėl šios priežasties vis dar yra parduodami tiek švarūs, tiek ir nešvarūs nauji automobilių modeliai.
Per pastaruosius metus JK dyzelinių automobilių pardavimai sumažėjo ir Nick‘as teigia, kad nesugebėjimas uždrausti nešvarių automobilių pardavimus yra to priežastis.
„Paradoksalu yra tai, kad nesugebėjimas uždrausti nešvarių dyzelinių automobilių pirkėjus veda prie to, kad jie nepirks visų dyzelinių automobilių – tiek nešvarių, tiek ir švarių.“
Dyzeliniai automobiliai išmeta gerokai mažesnius anglies dioksido kiekius nei benzininiai automobiliai ir tai gali apriboti transporto išmetamų teršalų kiekį.
Švaresni dyzeliniai automobilių modeliai rodo, kad azoto dioksido kiekį galima veiksmingai kontroliuoti, tačiau Nick‘as teigia, kad tuo pačiu metu parduodami švarūs ir nešvarūs dyzeliniai automobiliai prives prie to, kad visi dyzeliniai automobiliai bus išvaryti iš miestų centrų.
Tuo tarpu automobilių pramonės grupės SMMT generalinis direktorius Mike‘as Hawes‘as sakė, kad nauji automobiliai, kurie išlaiko naujausius testus, yra mažai taršūs ir dar niekada nebuvo tokie švarūs.
„Dėl didelių gamintojų investicijų, kiekviena transporto priemonės karta yra labiau pažengusi nei prieš tai buvusioji“, – teigė jis.
„Visi nauji automobilių modeliai, kuriais yra dabar prekiaujama, atitinka griežčiausius ir tiksliausiai pasaulyje išmatuotus išmetamųjų teršalų rodiklius.“
„Nissan“ atstovas, kurie taip pat gamina ir populiarų „Leaf“ elektromobilį, teigė, kad gamintojas imasi visų priemonių griežtesnių standartų įgyvendinimui.
„Visos „Nissan“ transporto priemonės visiškai atitinka dabartinius įstatymus dėl teršalų išmetimų. Mes palaikome griežtesnius standartus, kurie bus įgyvendinti vėliau šiais metais, ir mes imamės visų technologinių priemonių, kad juos atitiktume.“
Paul‘as Marozzo iš Greenpeace teigė, kad „daugelis naujų dyzelinių automobilių vis dar išmeta ribas viršyjantį dujų kiekį.
Net jei būtų galima išvalyti dyzeliną, tai būtų pinigų švaistymas, nes mums reikia kuo greičiau pereiti prie elektra varomų transporto priemonių ir taip išsaugoti mūsų klimatą.“
Oficiali ES azoto oksidų riba yra 60 mg/km, nors automobilių gamintojai šią ribą iki 2019 metų gali viršyti daugiau nei dvigubai.
„Emissions Analytics“ naudojo bandymų įrangą realiomis sąlygomis – kelyje, ir nustatė labai mažas „Mercedes Benz CLS“ (15 mg/km), „Seat Arona“ (16 mg/km) ir „Citroen DS 7“ (20 mg/km) azoto oksidų emisijas.
„Tačiau Nissan X-Trail“ (913 mg/km), „Ford Kuga“ (543 mg/km) ir „Dacia Duster“ (495 mg/km) teršė nepalyginamai daugiau.
„Nepakanka žinoti, kad egzistuoja švarūs dyzeliniai automobiliai, reikia žinoti, kurie modeliai ir kurių metų patenka į šią kategoriją“, – sakė Nick‘as Molden‘as.
Tad pasitikrinti automobilių taršos lygį galima nemokamoje „Equa Index“ interneto svetainėje, kurioje pateikiami „Emissions Analytics“ duomenys.