Eismas

2018.07.18 12:35

K. Kupšys: galime vadintis automobilių kraštu, bet pamatysime, kad esame laužynas

ELTA2018.07.18 12:35

Nesant automobilių mokesčio lietuviai gali vadinti save automobilių kraštu, tačiau tai nereiškia, kad vieną dieną nepamatysime, kad esame virtę laužynu, sako Lietuvos vartotojų organizacijų aljanso (LVOA) tarybos narys Kęstutis Kupšys.

Pristatydamas Didžiosios Britanijos konsultacinės bendrovės „Element Energy“ atliktą bendrosios automobilio eksploatacijos kainos studiją, K. Kupšys sakė, kad ypatinga Lietuvos savybė yra tai, kad skaičiuojant automobilių valdymo kaštus Lietuva neturi jokių mokesčių.

„Ypatinga savybė, kai skaičiuojame automobilių valdymo kaštus, kad Lietuva neturi jokių mokesčių. Tai stebina daugelį europiečių kolegų. (...) mes galime džiaugtis, kad esame automobilių kraštas, bet po kurio laiko atsibusime ir pamatysime, kad esame laužynas“, – trečiadienį žurnalistams sakė K. Kupšys.

Jis lygino Lietuvos situaciją su Slovėnija, kuri, anot jo, panaši į Lietuvą tiek teritorija, tiek gyventojų skaičiumi.

„Pirmą kartą Slovėnijoje savininkas sumoka mokesčius, kurie skaičiuojami atitinkamai nuo įsigijimo kainos. Reikia atkreipti dėmesį, kad dyzelis yra su didesniais procentais nei benzinas, hibridas ar elektra. Jie taiko švelnias mokestines priemones“, – sakė K. Kupšys.

Kalbėdamas apie automobilių mokestį, K. Kupšys neatmetė, kad dėl to gali kilti arši diskusija.

„Žinau, kad gali prasidėti arši diskusija, kad, pavyzdžiui, turimas mažas automobilis, bet taršus, nes nesutvarkytas. Arba galingas automobilis, bet jis naujas, sutvarkytas ir teigiama, kad išmes mažiau taršos nei tas mažas ir nesutvarkytas. Tačiau galima pasiekti, kad žmonės pirktų automobilį, kurį gali sau leisti, atsižvelgdami į mokesčius, kuriuos turės mokėti“, – kalbėjo K. Kupšys.

Jo teigimu, tikslinga būtų nustatyti ambicingesnius CO2 lygio mažinimo reikalavimus – pavyzdžiui, numatyti, kad iki 2025–2030 metų jis mažėtų iki 30–45 proc.

Taip pat, anot K. Kupšio, reikėtų gamintojams ne tik teikti paramą, jei jie gamina švarius automobilius, bet įvesti reikalavimą, kuris įpareigotų juos tai daryti.

„Reikia bausti, jei jie neatitinka to reikalavimo. Neteikti skatinimo yra viena medalio pusė, o pajusti sankcijas – visai kas kita“, – kalbėjo K. Kupšys.

Anot jo, taip pat nereikia apsiriboti vien laboratorijose atliekamais testais.

„Reikia atlikti realius, keliuose atliekamus testus. Oksidai yra nuodas, tad neturėtume leistis gamintojo apgaudinėjami, jei realybėje yra visai kitaip“, – akcentavo LVOA tarybos narys.

ELTA primena, kad planuojama taikyti didesnį registracijos mokestį naujai perkamiems taršiems automobiliams.

Naujoji tvarka galėtų įsigalioti nuo kitų metų, tačiau konkrečios detalės dar nėra aiškios, mat Aplinkos ministerija atlieka vertinimą, kokie automobiliai turėtų būti apmokestinti.