Eismas

2018.07.17 14:37

Elektrinis paspirtukas yra dviratis ar mopedas?

Elektrinis paspirtukas yra ne tik puiki transporto priemonė važinėti mieste, bet ir padidinto pavojaus šaltinis eisme. Šių transporto priemonių vairuotojai turėtų būti itin atidūs ir saugoti save visomis įmanomomis priemonėmis, teigia LRT TELEVIZIJOS laidos „Labas rytas, Lietuva“ studijos svečiai – Lietuvos kelių policijos tarnybos viršininkas Vytautas Grašys ir žurnalistas, saugaus eismo ekspertas Renaldas Gabartas.

Elektrinių paspirtukų populiarumas vis labiau verčia diskutuoti, kokiai transporto rūšiai juos priskirti – dviračiams ar mopedams. Taip pat jie kelia ir kitų rūpesčių eismo saugumo prasme.

„Šiuo metu išgyvename elektrinių paspirtukų bumą. Jie yra beprotiškai populiarūs ir tuo pačiu pakankamai naujas reiškinys, todėl dabar vyksta diskusija, ar juos reikėtų priskirti prie dviračių ar prie mopedų.

Tačiau dabar apie juos kalbame dėl to, kad jie tampa pakankamai didele problema. Jie greiti, važiuoja be garso, ne itin gerai pastebimi. Kai jie važiuoja dviračių ar pėsčiųjų takais, į juos sureaguoti yra ganėtinai sunku“, – pastebi R. Gabartas.

Jo teigimu, tokių transporto priemonių vairuotojai turėtų būti itin atidūs ir ypač rūpintis savo saugumu. Nors iš pirmo žvilgsnio elektrinis paspirtukas atrodo kaip nekaltas žaislas, tačiau dalyvaudamas eisme su kitomis transporto priemonės tampa ir padidintos rizikos šaltiniu.

„Kartais nelaimė nutinka visiškai nekaltoje vietoje. Pavyzdžiui, nukrenta dviratininkas ir po to jis keliauja pas medikus su rimtomis traumomis. Todėl elektrinių paspirtukų vairuotojams šalmas, manau, yra būtinybė daugeliu atvejų.

Ryški, šviesą atspindinti liemenė taip pat būtinybė. Turėtų būti ir žibintai, nes toks eismo dalyvis turi būti ryškus ir matomas“, – LRT TELEVIZIJOS laidai „Labas rytas, Lietuva“ teigia R. Gabartas.

Šiemet – trys žuvę dviratininkai

Lietuvos kelių policijos tarnybos viršininkas V. Grašys sako, kad policija neskuba bausti paspirtukų vairuotojų, tačiau ragina juos eisme elgtis ypač atsakingai ir pasirūpinti savo saugumu. 

„Didžiausia nuobauda yra ne ta, kurią skiria policija, bet žmogaus gyvybė ir sveikata. Deja, tenka apgailestauti, nes šiemet keliuose žuvo trys dviratininkai. Turime sužalotų ir paspirtukų vairuotojų. Tai rodo, kad dalyvavimas eisme nėra pakankamai atsakingas.

Kai naudojame transporto priemonę, kuriai gamintojas nesumontavo nei posūkio signalų, nei šviesų, faktiškai esame nematomi, ir yra pati didžiausia rizika nukentėti“, – pabrėžia V. Grašys.

Dviratės transporto priemonės skirstomos į atitinkamas kategorijas, atsižvelgiant į jų galingumą ir maksimalų greitį. Nuo to priklauso, kokios saugumo priemonės jų vairuotojams yra privalomos. 

Pavyzdžiui galingesnių dviračių transporto priemonių vairuotojams šalmas yra privalomas, o, pavyzdžiui, dviratininkams tik rekomenduojamas. Todėl šiuo metu ypač populiarią – elektrinių paspirtukų nuomos paslaugą – teikiantys asmenys imasi gudrybių.

„Teko girdėti, kad jų galingumas yra sumažinamas dirbtinai, kad ta transporto priemonė neperžengtų dviračio statuso ir su ja eisme būtų galima dalyvauti palengvintomis sąlygomis. 

Kurortinėse zonose tokias pramogas pamėgę vaikai, ir jiems tikrai sunku suvokti, kad vairuodamas tą galingesnę transporto priemonę jis kelia realų pavojų. Turėtų keistis tėvų požiūris, jie turi įsitikinti, kad tai bus saugu“, – LRT TELEVIZIJOS laidoje „Labas rytas, Lietuva“ kalbėjo V. Grašys.

Bet kokiu atveju, atsakomybė dėl savo ir kitų eismo dalyvių saugumo yra tokios transporto priemonės vairuotojo reikalas, tačiau, kaip pažymi V. Grašys, elektrinių paspirtukų nuomotojai turėtų savo klientams pasiūlyti užsidėti šalmą.

R. Gabartas akcentuoja, kad prieš priimant sprendimą įsigyti nuosavą elektrinį paspirtuką, reikėtų gerai apsvarstyti, kokiu tikslu jis bus naudojamas – ar tik taip žaislas, ar su juo ruošiamasi dalyvauti eisme, kaip su rimta transporto priemone.

Visą pokalbį galite pamatyti LRT TELEVIZIJOS laidos „Labas rytas, Lietuva“ vaizdo įraše.

Parengė Vytenis Kudarauskas