Eismas

2022.01.15 14:04

Vien šios detalės išėmimas gali kainuoti triženklę sumą, o purkštukų remontą uždelsus grėsmė kyla varikliui

LRT TELEVIZIJOS laida „Keliai. Mašinos. Žmonės“, LRT.lt2022.01.15 14:04

Lengvai užsivedantis variklis – kiekvieno vairuotojo džiaugsmas, bet jeigu jis ima dirbti garsiau ir labiau dūmija, gali būti sugedę purkštukai. Tai yra vienas nemaloniausių gedimų dyzelinių automobilių savininkams, nes remontas gali kainuoti 1000 eurų ir daugiau. Specialistai sako, kad pastebėti purkštukų gedimą nelengva, ypač naujesniuose automobiliuose. Visgi pavėlavus purkštukus atnaujinti, galima sugadinti variklį ir patirti dar didesnių nuostolių.

Kas yra purkštukas ir kam jis reikalingas – tokie klausimai gali kilti dažnam apie automobilį mažiau išmanančiam vairuotojui. Paprastai kalbant, tai yra detalė, be kurios variklis nedirbtų, purkštukai reguliuoja, kad degalai patektų į variklį. Bene dažniausiai pasitaikantis dyzelinų automobilių degalų tiekimo sistemos gedimas – sudilę arba užsikimšę purkštukai. Netvarkinga detalė neįpurškia reikiamo degalų kiekio į variklio cilindrą, automobilį užvesti tampa sunkiau, padidėja degalų sąnaudos, o pastebėti bėdą nelengva.

„Tie atvejai, kai jau akivaizdžiai gali pajausti, tarkime, nedirbant cilindrui kažkuriam, kai spaudžiant gazą, varikliui veikiant esant apkrovai, gali atsirasti kalenimas, barškėjimas“, – LRT TELEVIZIJOS laidai „Keliai. Mašinos. Žmonės“ sakė autoserviso vadovas Tomas Mareckas.

Uždelsus remontuoti purkštukus, grėsmė kyla ir varikliui: specialistai paaiškina, kaip problemą atpažinti laiku

Purkštukus remontuojantys specialistai tvirtina, kad tam, jog ši detalė negestų, svarbūs trys dalykai – švarūs degalai, tinkamos tepimo savybės ir vanduo. Visuose sudegintuose degaluose lieka ir maža dalis vandens. Kaip nuo to apsisaugoti? Bėdų išvengti ar jas nutolinti galima tinkamai eksploatuojant transporto priemonę.

„Ta dalis, kuri būna dažniausiai bake, yra kondensuoto pavidalo ir faktiškai kenkia labiausiai. Detalės tepasi išskirtinai deglais, o vanduo tai eliminuoja. Ir jeigu tik vanduo patenka į degalų sistemą, praktiškai jis gadina viską, nes esant dideliam slėgiui bet koks vanduo su degalais pjauna kaip lazeris“, – sakė bendrovės „Vilniaus skuba“ padalinio vadovas Vaidotas Talačka, patariantis eksploatuojant automobilį tai daryti apypilniu baku, nes taip sėkmingiau pavyks išvengti kondensacijos.

Įvairios detalės kartu su degalais gali pasiekti purkštuką, sukelti jo vožtuvo eroziją. Tada purkštukas tampa nesandarus, daugiau dūmija, variklio garsas tampa neįprastas, jis pats gali ir sugesti.

„Žmonės pradeda skųstis, kad blogai užsiveda, dūmina, netolygiai dirba, tada kreipiasi į servisą. Pirma priežastis gali būti kilometražas – jeigu daug nuvažiuota, sudilimas natūralus“, – aiškino Edmundas Samulionis, autoserviso meistras-priėmėjas.

Daugelis purkštukų yra remontuojami. Jeigu dyzelinis variklis yra šešių cilindrų su šešiais purkštukais, kurių kiekvienas kainuoja apie 200 eurų, išlaidos gali susidaryti nemažos. Kainą lemia ir purkštuko mechanizmas. Neretai siekiant sutaupyti rinkoje ieškoma naudotų detalių. Purkštuko kokybė tikrinama specialia įranga, retas automobilių servisas tokią turi, tad dažnai detalės vežamos į specializuotus centrus.

Be to, vairuotojams reikėtų žinoti, kad patikrinus purkštukus yra išduodamas išrašas. Naujas išrašas pateikiamas ir po purkštuko remonto. Tokiu atveju lengviau suprasti, ar pataisyta kokybiškai. Kaip aiškina E. Samulionis, jame pažymėti purkštukų darbo parametrai buvę iki remonto ir po jo, tuomet jie turi atitikti gamyklinius parametrus.

Taip pat įsidėmėtina, kad be savininko sutikimo, autoservise purkštukai negali būti išimami ar ardomi. O ir vien išėmimas nėra pigi paslauga.

„Priklauso nuo mašinos, nes iš vienos galima išimti per valandą, kitai gali reikėti daugiau laiko, o būna situacijų, kai jie neišsiima, reikia kviesti specialią pagalbą, kuri išiminėja purkštukus. Tada kainuoja savininkui vieno purkštuko išėmimas, grubiai, apie 100 eurų“, – laidai sakė T. Mareckas.

Kuomet kainos tokios, automobilio savininkui gali kilti noras pačiam imtis purkštukų išėmimo. Vis dėlto tai – ne žibinto lemputę pakeisti. T. Mareckas to daryti nerekomenduoja, nes net jeigu jie išsiima tvarkingai, vis tiek reikalingi specialūs įrankiai išvalyti lizdus ir pakeisti smulkias detales.

Brangaus purkštuko remonto galima išvengti keičiant degalų filtrą, jis užtikrina, kad nuosėdos nepatektų į variklį. Nėra tiksliai skaičiuojama, kiek ilgai vienokie ar kitokie purkštukai dyzeliniame automobilyje gali tarnauti ar kokį atstumą su jais galima įveikti.

Purkštukus turi ir benzininiai varikliai, bet jų parametrai paprastesni ir gedimų šalinimas paprastas – įstatomas naujas arba padėvėtas purkštukas.

Visas reportažas – LRT TELEVIZIJOS laidos „Keliai. Mašinos. Žmonės“ įraše.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt