Eismas

2021.12.04 21:28

Apie taršos mokesčio išlygą senjorams: „jei sportinio automobilio savininkė yra 80-metė močiutė, kils daug klausimų“

Milda Vilikanskytė, Vesta Tizenhauzienė, Nerijus Gulbinas, Dainius Ožalas, LRT TV naujienų tarnyba2021.12.04 21:28

Planuojamo taršos mokesčio projekte numatyta išlygų, kas bent kurį laiką mokės mažiau. Vieni iš tokių – senjorai. Regitros duomenimis, šiuo metu 64-erių ir vyresni gyventojai valdo per 220 tūkstančių lengvųjų automobilių. Opozicija sako – įvedus taršos mokestį šis skaičius gali gerokai išaugti, nes nuolaidomis senjorams bandys pasinaudoti ir jų artimieji. Aplinkos ministerija sako – bandyti apeiti tvarką įmanoma, bet ne taip lengva.

Panevėžietis Stasys sako žiemą į garažą einantis dažniausiai tik sniego nukasti ar prie automobilio pasikrapštyti. O ir orams atšilus važiuoja tik į sodą ar apsipirkti. Sako, nei amžius, nei gaunama pensija neleidžia daug keliauti. Vis dėlto, nors 17 metų senumo dyzelinį automobilį senjoras vairuoja retai, už jį, kaip taršų, nuo 2023-iųjų turės mokėti reguliariai.

„Na, žinot, tie, kurie gauna už prezidentą daugiau pinigų, – ten 10, 13, 15 tūkstančių, tai jiems tai juokas, na, o mums tai… Jeigu kalba apie kelis šimtus? Niekas nesako, reikia mokėti, reikia, bet tik ne šimtais tam pensininkui. Na, iš kur jis gali mokėti tokius pinigus?“, – kalbėjo vairuotojas Stasys Čeponis.

Taršos mokestį planuojantys valdantieji sako, kad senjorams už taršų automobilį bent ketverius metus reikės mokėti tik pusę sumos. Opozicija įsitikinusi, kad tokia išlyga pasitarnaus toli gražu ne tik senjorams.

„Manau, kad tikrai atsiras nemaža dalis asmenų, kurie tiesiog, kaip jūs paminėjote, perrašys savo transporto priemones tėvams, seneliams, giminaičiams ir panašiai“, – kalbėjo Seimo Aplinkos apsaugos komiteto narė Ligita Girskienė.

Aplinkos ministerija pripažįsta, kompensacijų mechanizmas gali tapti landa sukčiaujantiems, bet viskas esą ne taip paprasta. Kaip vienas saugiklių numatyta sąlyga, kad mokestis kompensuojamas tik vienam senjoro vardu registruotam automobiliui. Kitas saugiklis turėtų būti draudimas.

„Kad dalyvautum eisme, tau būtina jį apsidrausti. Ir jeigu kalbame apie pavyzdį sportinio automobilio, kurio savininkė yra 80-metė močiutė, tai, manau, draudimui sukels labai daug klausimų, koks yra rizikos profilis tokio automobilio ir kiek toks draudimas gali kainuoti“, – aiškino aplinkos viceministrė Gintarė Krušnienė.

Opozicijos nuomone, kaip taršos mokestis geriausiai veiktų akcizų kurui didinimas. Esą kuo daugiau važiuosi, tuo brangiau tai kainuos. Kad kelionių kaina yra pagrindinis rodiklis, mano ir laikinasis „Regitros“ vadovas. Tai, pasak jo, ir lems paskatas atsisakyti ar ne taršaus automobilio.

„Kiek jūs pilatės degalų per mėnesį – 4 kartus? Jeigu sąnaudos – 3 litrai, tai skaičiuojat, kiek jūs sutaupot dėl to, kad vairuojat taršų. Koks yra mokestis? Jeigu jūs teigiamą rezultatą pasiekiat, tai turbūt jūs nekeičiat automobilio“, – aiškino
laikinasis „Regitros“ vadovas Saulius Šuminas.

Taršos mokesčio kompensacijos taip pat numatomos socialiai remtiniems asmenims, neįgalų vaiką auginantiems ar artimąjį su negalia prižiūrintiems asmenims bei patiems neįgaliesiems.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt