Eismas

2021.11.14 12:44

Energija, kuri anksčiau buvo švaistoma: kaip ji gali padidinti elektromobilio įveikiamą atstumą?

LRT.lt2021.11.14 12:44

Kol viso pasaulio keliuose ir gatvėse karaliavo automobiliai su vidaus degimo varikliais, juos stabdant išskiriama energija buvo tiesiog švaistoma veltui. Tačiau pasirodžius hibridiniams automobiliams ir elektromobiliams juose imta montuoti įranga, kaupianti stabdymo metu sukurtą energiją ir grąžinanti ją į ratus, taip padedant įveikti didesnį atstumą. Nors iš pirmo žvilgsnio tokios sistemos atrodo sudėtingai, tačiau jas prisijaukinti vairuotojams – ne problema, skelbiama „Velocita“ pranešime žiniasklaidai.

Papildomas energijos šaltinis

Siekiant kuo labiau sumažinti automobilių poveikį aplinkai, šalia vidaus degimo variklių vis dažniau įdiegiamos įvairios elektrinės jėgos sistemos. Ir nesvarbu, ar tai būtų dalinis, ar tradicinis, ar iš tinklo įkraunamas hibridas arba vien tik elektra varomas automobilis, visiems jiems reikalinga elektros energija.

Siekiant tokius automobilius ja aprūpinti arba padidinti be papildomos įkrovos įveikiamą atstumą, buvo sukurtos regeneracijos sistemos, kurios stabdymo metu išskiriamą energiją konvertuoja į elektros energiją, vėliau panaudojamą kitoms elektromobilio reikmėms: varikliui ar pagalbinėms sistemoms maitinti.

Įvairūs gamintojai naudoja skirtingas energijos regeneracijos sistemas. Pavyzdžiui, „Hyundai“ elektromobiliuose vairuotojai gali keisti regeneracijos intensyvumą pasirinktinai. Daugelyje hibridinių modelių regeneracija aktyvi vienu, nekintamu režimu ir ją galima tik norimu metu įjungti arba išjungti. O „Peugeot“ elektromobiliuose energijos regeneracija veikia priklausomai nuo važiavimo režimo.

Pavyzdžiui, pasirinkus „Eco“ režimą energija tausojama ribojant pavaros galingumą, o regeneracija veikia efektyviausiu režimu ir automobilis, vos atleidus akseleratoriaus pedalą, stabdomas ganėtinai intensyviai. Jei pasirenkamas „Sport“ režimas, regeneracija veikia ne taip aštriai, automobilis važiuoja dinamiškiau.

Taip pat vairuotojai gali savarankiškai pasirinkti, ar nori intensyvesnio ar saikingesnio regeneracijos sistemos veikimo. Tokiu būdu automobilis geriau pritaikomas savininko važiavimo charakteriui arba dažniausioms aplinkybėms – pavyzdžiui, kelionėms po miestą.

Automobilį valdo vienu pedalu

Automobilių žinovas, „Auto Bild Lietuva“ redaktorius Vitoldas Milius yra išbandęs daugybę automobilių ir elektromobilių, kurie naudoja skirtingas regeneracijos sistemas, ir pastebi, kad kai kurios gali būti efektyvesnės už kitas, bet tuo pačiu reikalaujančios ir didesnių vairuotojų įgūdžių.

„Man labiausiai patinka kelių regeneracijos lygių sistemos, dažniausiai valdomos svirtelėmis už vairo. Kai su elektriniu „Hyundai Kona“ pasiekiau rekordą, viena įkrova įveikęs 710 kilometrų, būtent tai man ir padėjo pasiekti tokį rezultatą. Tokios sistemos privalumas yra tai, kad gali efektyviau išnaudoti stabdymo jėgą derindamasis prie aplinkybių, bet tam važiuojant reikia dirbti, todėl šis sprendimas patiks tikrai ne visiems vairuotojams.

Paprastesnės sistemos turi tik vieną lygį, kuris dažniausiai žymimas raide „B“ ir vairuotojams jomis naudotis paprasčiau. Pavyzdžiui, gan intuityviai ir efektyviai veikia „Peugeot“ automobilių regeneracijos sistemos, o vairuotojams tuomet iš tikrųjų nereikia jokių specifinių įgūdžių ir ypatingai stengtis“, – palygina V. Milius.

Regeneracijos sistemos, ypač elektromobiliuose, veikia ganėtinai intensyviai, todėl automobilį stabdo su didele jėga vos atleidus akseleratorių. Dėl šios priežasties įsijungia ir stabdžių žibintai, kad į stipriai lėtėjantį automobilį tinkamai sureaguotų kiti vairuotojai. Važiuojant tokiu režimu galima sėkmingai sustoti prieš sankryžą net nepaspaudus stabdžių pedalo.

Vienas pirmųjų modelių pasiūlęs galimybę automobilio akceleraciją ir stabdymą valdyti vienu pedalu buvo antrosios kartos „Nissan Leaf“. Tokią galimybę siūlo ir tik elektra varomi kompaktiškasis „Peugeot e-208“ bei didesnio pravažumo miesto SUV „e-2008“.

„Norint tokiu būdu efektyviai išnaudoti regeneraciją, reikia gerai apskaičiuoti, kada atleisti akseleratorių, nes jei tai padarysi per anksti ir sustosi per greitai, liks didelis tarpas ir reikės akseleratorių vėl paspausti, o tai reiškia, kad sukaupta energija čia pat bus panaudota.

Jei reikia papildomai spausti stabdį, vėl gi, stabdymo jėga bus per didelė ir ne visa ji bus panaudota energijai gauti. Iš esmės, įgudus, tikrai nesunku naudotis vieno pedalo sistema, o viskas priklauso nuo vairuotojo pojūčių, tinkamo aplinkos įvertinimo ir patirties“, – pasakoja V. Milius.

Mažina stabdžių dėvėjimąsi

Aktyvavus intensyvesnį regeneracijos veikimo režimą galima ne tik sukaupti papildomos elektros energijos ir taip įveikti didesnį atstumą iki kito įkrovimo, bet ir prailginti pagrindinės stabdžių sistemos tarnavimo laiką, o tai reiškia mažesnes automobilio eksploatavimo išlaidas.

„Intensyvi regeneracija sumažina stabdžių sistemos dėvėjimąsi, be to, esu pastebėjęs ir dar vieną privalumą. Važiuojant kalnų keliais, kai reikia leistis stačiomis nuokalnėmis, automobilio stabdžiai iš esmės turi veikti nuolatos, jie dažnai perkaista, gali kilti ir pavojingų situacijų.

O važiuojant su elektromobiliu, jį stabdo regeneracijos sistema ir tai daro pakankamai stipriai, todėl galima ne tik padidinti elektros energijos atsargas, bet praktiškai neįmanoma perkaitinti stabdžių“, – pastebi automobilių žinovas.

Sparčiai įsibėgėjanti automobilių elektrifikacija skatina gamintojus kurti efektyvumą gerinančias sistemas ir ieškoti sprendimų, kaip išnaudoti tai, kas anksčiau dažniausiai buvo išvaistoma. Nepaisant sudėtingų technologijų diegimo, gamintojai jas suderina taip, kad vairuotojams naudojimas būtų intuityvus ir nesudėtingas, o geriausi šio principo pavyzdžiai – elektriniai automobiliai.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt