Eismas

2021.10.28 10:31

Keičiu padangas: kaip žinoti, kuris autoservisas jomis pasirūpins tinkamai?

LRT.lt2021.10.28 10:31

Netrukus įsibėgės padangų keitimo sezonas ir vairuotojai užplūs transporto priemonių techninio aptarnavimo ir remonto paslaugų centrus. Kaip žinoti, kuris autoservisas atsakingai tvarko atliekas, jų nedegina ir nešalina miškuose bei kitose atokesnėse vietose?

Daugiausia padangų atliekų, kaip ir kitų automobilių detalių, susidaro transporto priemonių techninio aptarnavimo ir remonto paslaugų įmonėse (autoservisuose). Ir, nors tie patys reikalavimai galioja jau daug metų, vis dar pasitaiko atvejų, kai padangas keičiantys autoservisai atsisako priimti senas padangas iš gyventojų arba už tai pareikalauja papildomai sumokėti.

„Teisės aktai draudžia autoservisams atiduoti netinkamas eksploatavimui padangas jų naudotojui, todėl keičiant padangas senosios turi būti priimamos nemokamai. Autoservisams privalu priimti iš gyventojo tiek senų padangų, kiek jų keičia ir pasirūpinti, kad netinkamos naudojimui padangos būtų tinkamai sutvarkytos (perdirbtos)“, – teigia Gamintojų ir importuotojų asociacijos vadovė Asta Pakštaitė-Marcinkienė.

Vis tik realybėje vis dar apstu autoservisų, kurie tinkamai nepasirūpina senomis padangomis ir kitomis automobilių atliekomis. Nelegalūs autoservisai nedeklaruoja pajamų ir netvarko neigiamą rinkos vertę turinčių atliekų. Už tokių atliekų, kaip padangos, automobilių plastikas, stiklas, naudota alyva, kilimėliai, sėdynės ir kitas, pridavimą atliekų tvarkytojams tenka sumokėti. Kadangi tai kainuoja, neretai bevertės atliekos sudeginamos arba patenka į miškus, pakeles ar kitas nuošalesnes vietas ir teršia aplinką.

„Kiekvienas besilankantis autoservise pirmiausia turėtų atkreipti dėmesį, ar autoservisas rūšiuoja automobilių atliekas ir, ar jos nesimėto bet kur. Pavyzdžiui, tepalams, filtrams ir kitoms atliekoms rūšiuoti privaloma turėti specialias talpas. Jei tokių akivaizdžių dalykų nėra, turime pavojaus signalą, kad toks autoservisas vargiai tinkamai pasirūpina visomis atliekomis“, – sako A. Pakštaitė-Marcinkienė

Įstatymai numato, kad visi Lietuvoje veikiantys autoservisai turėtų apskaityti susidariusias atliekas Vieningoje gaminių, pakuočių ir atliekų apskaitos informacinėje sistemoje (GPAIS). Realybėje tą daro mažiausiai šešis kartus mažiau autoservisų, nei gaunančiųjų pajamas iš transporto priemonių techninio aptarnavimo ir remonto paslaugų veiklos.

Valstybinės mokesčių inspekcijos duomenis, 2020 metais apie 15,6 tūkst. asmenų (2019-aisiais – apie 10,5 tūkst. asmenų), kurie turėjo įsigiję verslo liudijimą, registravę individualią veiklą pagal pažymą ir įmonių, nurodžiusių transporto priemonių techninės priežiūros ir remonto veiklą kaip pagrindinę, deklaravo gavę iš šios veiklos pajamų. Aplinkos apsaugos agentūra skelbia, kad šių metų rugsėjo viduryje GPAIS buvo registravęsi apie 2,4 tūkst. juridinių ir fizinių asmenų, vykdžiusių automobilių techninės priežiūros ir remonto veiklą ir tvarkę atliekas.

„Visiems, kurie nori būti daugiau ar mažiau tikri dėl to, kad paslaugas teikiantis autoservisas tinkamai pasirūpina atliekomis, galėtų pasitikrinti, ar jis teikia duomenis apie atliekas GPAIS. Tą padaryti galima pasitelkus gyventojams skirtą internetinę svetainę www.atliekos.lt“, – pataria Gamintojų ir importuotojų asociacijos vadovė.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt