Eismas

2021.10.25 17:33

Šimašiaus gatvių vizija piktina rekonstrukcijų rangovus ir tuština miesto biudžetą – vien augalams skirta 470 tūkst. eurų

Joana Lapėnienė, LRT TELEVIZIJOS laida „Savaitė“, LRT.lt2021.10.25 17:33

Vilniaus meras Remigijus Šimašius savo Facebook`o paskyroje šią savaitę rašė, kad daugiau medžių gatvėse ir mažiau eismo juostų mažina eismo spūstis. Anot mero, automobilių fanai turėtų džiaugtis kiekvienu nauju medžiu, kiekvienu dviratininku, paspirtukininku – bet kuo išlipusiu iš automobilio, todėl šiuo keliu ir bus einama.

„Palyginkite Minską ir jo kariniams paradams pritaikytas gatves net pačiame centre su Amsterdamu, kurio centre alėjomis apjuostos gatvės – kur jaukiau? Mums priimtinesnė Vakarų kryptis ir mentalitetas, o ne posovietinė beprasmiška gigantomanija, todėl ir siauriname gatvių važiuojamąją dalį iki tokio pločio, kokio užtenka saugiai vairuoti 50 km/val. greičiu arba 30 km/val., jeigu tai ramaus eismo gatvė, esanti arčiausiai gyvenamosios aplinkos“, – tikino Remigijus Šimašius.

Ramaus eismo gatvės koncepcija, kai susiaurintoje važiuojamojo kelio dalyje greitis turėtų siekti vos 30 km per val., įdiegta Naugarduko gatvėje. Šių metų sausį pristatyta viso Naujamiesčio koncepcija.

„Mes prieš kokius 2 metus darėme miesto užsakymu urbanistinę analizę su urbanistinėm išvadom, kas ir koks galėtų būti Naujamiestis“, – kalbėjo „Do Architects“ steigiančioji partnerė Gilma Teodora Gilytė.

Dabar jau G. Gylytės sutuoktiniu tapęs R. Šimašius anuo kartu gyrė „Do Architects“ parengtą Naujamiesčio koncepciją, tikino, kad pertvarkius bus atsisakyta sovietinės gigantomanijos.

„Kalbant apie Naujininkus, trūksta žalumos, ne visos teritorijos tinkamai išnaudotos, kai kur kiemai per dideli ir ne šeimininkiški kai kuriais atvejais, gatvės akivaizdžiai per plačios ir čia vienas iš atsakymų, kodėl Rytų Europoje laksto kaip išprotėję“, – aiškino Vilniaus meras.

Naugarduko gatvėje iš tiesų prisodinta krūmų ir medžių, bet pėstieji ir automobilininkai pyksta, kad dėl užstatytų automobilių tampa sunku įsitikinti, ar važiuoti saugu, paspirtukininkai vis tiek dažnai laksto šaligatviais, o ne jiems skirtomis dviratininkų juosta. Šiemet šioje gatvėje per eismo įvykius nukentėjo trys pėstieji, vienas žuvo.

Vienos iš didžiausių Lietuvoje kelių ir inžinerinių tinklų tiesimo bendrovės „Fegda“ vadovas Arvydas Gribulis rodo nuotraukas, kurios iliustruoja kaip buvo susiaurinti įvažiavimai, vedantys į pramonės įmones.

„Čia yra pramoninis rajonas ir pas mus, ir pas kaimynus yra asfalto, betono gamyklos. Čia važiuoja sunkiasvoris transportas, kuris nesugeba per tokį plotį išsisukti, nekliudydamas eismo, gatvės konstrukcijos, bordiurų, įvažiuot į teritorijas“, – kalbėjo A. Gribulis.

Savaitė. Naujojo Seimo metai: nudegę naujokai, nuotolinio darbo nesėkmė ir nepakilęs pasitikėjimas parlamentu

Sunkiasvorės varto kelio atitvarus, kelininkai jau kelis kartus remontavo dar nebaigtą įvažiavimą, įmonių vadovai bandė įtikinti miesto valdžią keisti projektą.

„Mes bandėm, matot ką padarė – susiaurino ir uždėjo betonines trinkeles. Aš tikrai garantuoju, kad vykstant tokiam intensyvumui to transporto, pavasarį jų mes nerasim“, – kalbėjo UAB „Fegda“ valdybos pirmininkas A. Gribulis.

Architektas Valerijus Starkovskis Kalinausko gatvėje suprojektavo ne vieną apdovanojimą pelniusį „Embassy house“ pastatą ir šalia jo esantį skverą. Čia įsikūrusios keturios ambasados. Tačiau vieną dieną V. Starkovskis pamatė mėlynai sužymėtas juostas – gatvių pertvarkytojai sumanė skverą išdraskyti, nutiesti dviračių taką, kurį pats architektas buvo siūlęs įrengti šalia skvero.

„Objektas buvo įrengtas privačiomis lėšomis ir perduotas miestui valdyti. Tai norėtųsi šiek tiek jautresnio dėmesio, kažkokio suvokimo ir supratimo, kad vieni architektai stengiasi dėl idėjos, kiti architektai – vardan kitos idėjos, ant viršaus norėtų išgriauti ir sunaikint tą“, – teigė projektavimo biuro „Performa“ architektas V. Starkovskis.

Meras R. Šimašius mitu vadina kalbas, kad įrengus papildomą automobilių juostą Konstitucijos prospekte sumažėtų spūsčių, dėl to dabar nenaudojamoje asfalto juostoje nuspręsta prisodinti medžių ir krūmų. Anot arboristikos specialisto Algio Davenio, į asfaltą sukištų augalų laukia liūdnas likimas. Nepadės ir įrengti aptvarai.

„Augalai savo evoliucijos eigoje nėra prisitaikę prie tokių žiaurių, drastiškų kankinimų. Tie aptvarai yra labai simboliniai. Kuo mašina greičiau važiuoja, tuo didesni yra aerozoliniai sūkuriai“, – kalbėjo A. Davenis.

Šiemet pertvarkoma ne viena Vilniaus gatvė, keičiami šilumos tinklai, o atkuriant asfaltą siaurinama važiuojamoji dalis. Buvęs Vilniaus meras Artūras Zuokas sako išsiaiškinęs, kad šie darbai atliekami be projekto, neskelbiant konkurso, pakišami po „einamojo remonto“ sąvoka, juos dažniausiai pavedama atlikti savivaldybės įmonei „Grinda“.

„Visi šitie darbai daromi nerengiant jokio techninio projekto, ar supaprastinta tvarka techninio projekto, o braižant schemas. Nes kai braižai schemas, su niekuo derintis nereikia. Kai darai projektą, tu turi suderinti su institucijomis. Jeigu yra techninis projektas, viskas yra labai aišku: autorius, atsakingas asmuo, inžinierius, derinimo procedūra. Pagal tai skaičiuojama pagaliau ir sąmata“, – aiškino buvęs Vilniaus meras A. Zuokas.

Vilniaus savivaldybė raštu atsakė, kad projektai rengiami tik ten, kur reikalingi pagal darbų sudėtingumą – keičiant šilumos tinklą ir kitas komunikacijas. Paprastesni darbai vykdomi pagal schemas, aprašus, kurie rengiami kartu su „Susisiekimo paslaugomis“ bei „Vilniaus viešuoju transportu“. Ten, kur darbams nereikalingos net ir schemos, aprašai, ar projektai, darbai tiesiog atliekami laikantis Statybų techninio reglamento.

Savivaldybės valdininkai negalėjo atsakyti kokia bendra miesto gatvių rekonstrukcijos darbų vertė. Vien tik želdinių sodinimas šį rudenį miestui atsieis 470 000 eurų.

LRT TELEVIZIJOS laida „Savaitė“ turi vidinį savivaldybės valdininkų susirašinėjimą dėl darbų rangovų skundų. Gatvių rekonstrukciją atliekantys kelininkai piktinasi, kad jiems pateikiamos schemos, kurios neatitinka tikrovės, nes jas rengiant naudojamos senos topografinės nuotraukos. Brėžiniuose dažnai neatsižvelgiama į esamus inžinerinius tinklus, net ESO elektros atramas.

Laiško autorius praneša, kad dėl šių priežasčių rangovas atsisako vykdyti darbus. Anot laidos šaltinių, nuo kitų metų kai kurie savivaldybės Eismo organizavimo ir Infrastruktūros skyrių specialistai atsisako dirbti be projektų pagal nubraižytas schemas. Savivaldybės administracijos direktorė Lina Koriznienė šią informaciją nei patvirtino, nei paneigė.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt