Eismas

2021.10.03 13:47

9 pavojai vairuojant rudenį: kaip tokiomis sąlygomis išlikti saugiems?

LRT.lt2021.10.03 13:47

Rudenį vairuotojai neretai praranda budrumą, tačiau šis metų laikas slepia tam tikrų pavojų, į kuriuos būtinai reikėtų atkreipti dėmesį.

Atėjus rudeniui, pats metas jungti aukštesnę saugaus vairavimo pavarą. Esame įpratę įsivaizduoti rudenį kaip gražų, vairuotojams palankų metą, tačiau taip toli gražu nėra. Ruduo slepia savų pavojų, kurie gali baigtis sužeidimais ar apgadintu automobiliu, jei sėdę prie vairo nebūsime pakankamai atidūs.

Štai devyni dalykai, į kuriuos rudenį ypač pravartu atkreipti dėmesį.

1. Vaikai

Galbūt esate pratę prie suintensyvėjusio eismo, vaikams grįžus į mokyklą. Bet galbūt patys vaikai, ar nauji, ką tik vairuotojo pažymėjimą įgiję vairuotojai, prie to neįpratę.

Taigi būkite atidūs šalia mokyklų ir atkreipkite dėmesį ne tik į per gatvę einančius vaikus, bet ir į nepatyrusius juos atvežusius ar pasiimančius vairuotojus.

Taip pat nederėtų pamiršti, kad artėdamas prie sustojusios transporto priemonės su vaikų vežimo skiriamaisiais ženklais ir įjungta avarine šviesos signalizacija, ar prie sustojusio mokyklinio autobuso su įjungtomis įspėjamosiomis mirksinčiomis oranžinėmis šviesomis, vairuotojas privalo sulėtinti greitį, o prireikus – sustoti ir praleisti vaikus bei juos lydintį asmenį.

2. Tamsa

„Pasibaigus vasaros laikui, daugelis žmonių yra priversti ilgiau vairuoti tamsiu paros metu, – perspėja Nacionalinė saugos taryba. – Tamsoje gali išsikreipti gylio suvokimas ir spalvų skyrimas, sutrikti periferinis matymas, o iš priešpriešos atvažiuojančios transporto priemonės priekiniai žibintai gali laikinai apakinti vairuotoją.“

Remiantis šios organizacijos duomenimis, nors tik 25 proc. viso vairavimo laiko vairuojame naktį, šiuo paros metu įvyksta net 50 proc. visų tragiškai pasibaigusių eismo įvykių.

Saugumo tarybos teigimu, penkiasdešimtmečiui vairuotojui gali prireikti dvigubai daugiau šviesos, kad jis matytų taip pat aiškiai kaip trisdešimtmetis. O Amerikos optometrijos asociacijos duomenimis, sulaukus šešiasdešimties ir daugiau metų, mums kur kas sunkiau įžiūrėti kelio ženklus, įvertinti greitį ir atstumą, daugiau nepatogumų kelia priešpriešinių transporto priemonių akinimas.

3. Laukiniai gyvūnai

Saugaus eismo instituto teigimu, susidūrimo su laukiniu gyvūnu – briedžiu, stirna, ar smulkesniais – lape ar kiškiu. Gyvūnų teisių gynėjų grupės PETA teigimu, per savo vairavimo karjerą su laikiniu gyvūnu susiduria maždaug 1 iš 100 vairuotojų.

4. Nukritę lapai

Pučiant vėjui kelio danga pasidengia nukritusiais lapais. Dėl kelkraštyje sušluotų lapų krūvų vairuotojai neretai stato automobilius toliau nuo krašto, lapams užkimšus kanalizaciją, gali susidaryti balos, po jais gali nesimatyti duobių ir važiuojamosios kelio dalies ženklinimo, o lyjant lietui, lapais nuklota kelio danga gali tapti slidi.

Taip yra todėl, kad šlapi lapai ant kelio paviršiaus sukuria plėvelę, kuri yra slidi nepriklausomai nuo to, kokios naujos ar geros yra automobilio padangos. Todėl visais atvejais labai svarbu pasirūpinti, kad palaikytumėte saugų atstumą, jūsų stabdymo kelias nebūtų per ilgas ir neįslystumėte į priešais važiuojančios transporto priemonės galą.

5. Padangos

Ant drėgnos dangos kur kas veiksmingesnės pakankamą protektorių turinčios padangos, tačiau net ir sausu oru tokiomis padangomis „apautas“ automobilis geriau stabdo ir yra lengviau valdomas.

Sklandžiai ir saugiai riedėti padeda ir tinkamas oro slėgis padangose. Be to, kas mėnesį, nepriklausomai nuo oro sąlygų, slėgis padangose sumažėja 0,07 kg/kub. cm.

Rudenį atvėsus orui, šis procesas paspartėja. Kaskart temperatūrai nukritus 10 laipsnių, slėgio mažėjimo tempas padangose padvigubėja.

Rekomenduojama reguliariai tikrinti oro slėgį padangose patikimu, automobilių prekių parduotuvėje įsigytu matuokliu. Informaciją apie konkrečiam automobiliui tinkamą oro slėgį padangose rasite ant vairuotojo durelių slenksčio arba degalų bako dangtelio vidinės pusės, taip pat automobilio žinyne.

Ant pačios padangos šoninės sienelės užrašytas slėgis yra maksimalus, o ne rekomenduojamas, nors atsitiktinai jis gali sutapti su jūsų automobiliui rekomenduojamu slėgiu.

6. Drėgna kelio danga

Pavojingos yra ir didelės balos, nes priekiniai ratai gali prarasti sukibimą, dėl ko automobilis tampa nevaldomas. Tai vadinama akvaplaningu.

Tačiau dar prieš susidarant baloms, lietus gali susimaišyti su dulkėmis, purvu ir alyva, kurie dengia daugelį kelių, ir danga gali tapti slidi. Tai ypač aktualu po ilgesnių sausros periodų.

Rekomenduojama sulėtinti greitį. Jei kelyje, kuriuo važiuojate, eismas intensyvus, stenkitės pataikyti į priešais važiuojančios transporto priemonės provėžas, kuriose danga yra sausiausia.

7. Akinantis spindesys

Rudenėjant akinantys saulės atspindžiai intensyvėja. Atrodo, lyg turėtų būti atvirkščiai, tačiau viskas logiška, nes saulė pasislenka arčiau horizonto. Tokiu būdu ji šviečia tiesiai į akis, dažniau žemu kampu atsispindi nuo pastatų, kitų automobilių ir langų.

Turėkite po ranka akinius nuo saulės. Vairuodami naktį, nežiūrėkite tiesiai į priešprieša važiuojančių transporto priemonių žibintus.

Ir pasirūpinkite, kad priekinis stiklas visuomet būtų švarus, nes purvo dėmės gali sustiprinti akinamą šviesos poveikį.

8. Rūkas ir šalna

Šie žiemos pranašai neretai problemų kelia jau rudenį.

Gaivinančiais ir vėsiais rudens rytais gali susidaryti rūkas, bloginantis matomumą ir iškreipiantis atstumo suvokimą. Būtent tokiomis akimirkomis ir turėtumėte naudoti rūko žibintus, kuriuos turi daugelis automobilių. Jie pažeme skleidžia platų šviesos pluoštą, padedantį pastebėti ne tik kelkraščius, bet ir laukinius gyvūnus. Nenaudokite jų vietoje įprastų priekinių žibintų, o junkite kartu su artimųjų šviesų žibintais.

Nejunkite tolimųjų šviesų žibintų, nes tik pabloginsite matomumą – ryški šviesa atsispindės nuo rūko ir švies jums tiesiai į akis.

Kai temperatūra nukrinta tiek, kad drėgmė tam tikrose kalio atkarpose virsta ledu, sulėtinkite greitį. Ypač atidūs būkite ant tiltų ir viadukų.

9. Patirties stoka

Retai važinėjate šaltuoju metų laiku ar sutemus, todėl manote, kad šie patarimai skirti ne jums?

Neskubėkite, nes juk būna kartais, kad esate priversti sėsti prie vairo ir jums neįprastomis oro sąlygomis.

O kai taip nutinka, pajuntate, kad atsidūrėte už savo stichijos ribų, kad trūksta patirties. Tai reiškia, kad čia išvardinti rudens keliami iššūkiai jums yra dar aktualesni, nes kur kas rečiau su jais susiduriate ir stokojate įgūdžių juos įveikti.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt