Eismas

2021.09.24 17:14

Viešojo transporto darbuotojai prabilo apie darbo sąlygas: jokių pietų, tualeto, šeimos, tik viršvalandžiai ir baudos už pavėluotą minutę

atnaujinta 18.10
Eglė Girdenytė, LRT.lt, BNS2021.09.24 17:14

Prie Vilniaus miesto savivaldybės pusantros savaitės piketuojantys „Vilniaus viešojo transporto“ profesinių sąjungų atstovai tikina, kad prie tokių veiksmų juos privedė vis prastėjančios darbo sąlygos, viršvalandžiai ir nepakankamas darbo užmokestis. Vairuotojai teigia, kad stengiantis užtikrinti sklandų susisiekimą viešuoju transportu neretai nebelieka laiko ne tik pavalgyti, bet ir nueiti į tualetą, o, nukrypus nuo tvarkaraščio, kartais ir baudų išvengti nepavyksta.

Viršvalandžiai ir atskirtis nuo asmeninio gyvenimo

Europos aikštėje piketuojantys darbuotojai pasakojo, kad nebetylėti paskatino jau daugiau nei metus nesprendžiamos problemos. „Vilniaus viešojo transporto“ darbuotojų profesinės sąjungos pirmininkas Algirdas Markevičius nurodė, kad esminiai reikalavimai yra užtikrinti normalias darbo sąlygas, kad vairuotojams netektų dirbti po 9 valandas 6 ar 7 dienas iš eilės, o dieną būtų sudarytos sąlygos turėti pietų pertrauką. Negana to, profsąjungos pirmininkas pabrėžė, kad problemų kyla ir dėl vis trumpinamo maršrutų laiko, dėl to vairuotojai būna priversti nepaisyti Kelių eismo taisyklių ir viršyti leistiną greitį. Pašnekovas nurodė, kad, pavyzdžiui, 2G autobuso vairuotojai nuo Karoliniškių iki Giraitės kartais būna priversti važiuoti ir 80 km/val. greičiu, nes kitu atveju suspėti tiesiog būtų neįmanoma.

„Paskutinį mėnesį mes matome, kad bendrovė vienašališkai priėmė sprendimą ir darbuotojus verčia dirbti po 6 darbo dienas per savaitę, o dėl to vairuotojai jaučia didelį socialinio gyvenimo trūkumą ir atskirtį nuo šeimos. Dėl tokių darbo sąlygų didėja nepasitenkinimas, stresas ir įtampa, nes nei su darbuotojais, nei su profesinėmis sąjungomis dėl šių klausimų nebuvo diskutuota.

Profesinė sąjunga mano, kad tai yra prastas bandymo sutaupyti pavyzdys, tai jau tampa nuostoliais. Profesinė sąjunga dar praeitais metais rugsėjo mėnesį atkreipė bendrovės dėmesį į mažą pradedančiųjų darbuotojų darbo užmokestį ir kvietė naujiems bei antros klasės vairuotojams padidinti darbo užmokestį 5 proc., kad būtų patenkinti bent minimalūs jų lūkesčiai ir jie liktų darbe. Mes matome visišką užsispyrimą ir netgi šių metų birželio mėnesį girdėjome tik tai, kad pinigų nėra“, – aiškino A. Markevičius.

Darbuotojai masiškai paliko darbo vietas

Profsąjungos pirmininkas pabrėžė, kad, pastebėję, kas vyksta, ir sulaukę neigiamų žinių iš bendrovės, kad darbo sąlygos negerės, darbuotojai masiškai ėmė palikti darbo vietą, dėl to šiuo metu, profesinės sąjungos duomenimis, yra fiksuojamas apie 180 vairuotojų trūkumas. Tiesa, profsąjungos pirmininkas taip pat nurodė, kad, siekiant sutaupyti, dalis darbuotojų buvo atleisti.

„Jaučiame didelį socialinio teisingumo trūkumą. Vairuotojams pateikiama, kad pinigų darbo užmokesčiui didinti nėra, tačiau administracijos darbuotojų atlyginimai auga tūkstančiais. Dvigubi standartai darbo užmokesčio srityje privedė prie to, kad vairuotojai pradėjo masiškai atsisakyti darbo šioje bendrovėje, o dėl to likę darbuotojai turi dirbti viršvalandžius“, – sako A. Markevičius.

Profsąjungos pirmininkas nurodė, kad naujai pradėję dirbti vairuotojai į rankas gauna apie 680 eurų, todėl dar prieš metus dėl šio klausimo buvo kreiptasi į bendrovę ir prašoma šiems vairuotojams padidinti darbo užmokestį. Vis dėlto, anot, A. Markevičiaus, toks prašymas išgirstas nebuvo ir po metų susidarė situacija, jog darbuotojų trūkumas įmonei pradėjo nešti nuostolius. Pasiekus tokį tašką darbo užmokestis šiek tiek buvo padidintas 2 ir 3 kategorijos vairuotojams.

Jokių pertraukų ir baudos

Europos aikštėje sutiktas vairuotojas Povilas teigė, kad vairuotojų situacija įmonėje iš tiesų sunki, mat darbo metu nelieka laiko nei pavalgyti, nei į tualetą nueiti, o tie, kas sustoja Santariškėse, net ir turėdami laiko, ieško, kur gamtinius reikalus būtų galima atlikti saugiai, mat čia vairuotojams įrengtuose tualetuose sąlygos kelia nerimą.

„Anksčiau ten tualetų nebuvo, tačiau mes prašėme, aiškinome, kad nėra kur nusilengvinti, todėl juos pastatė. Vis dėlto džiaugėmės neilgai. Tuose tualetuose nėra normalaus oro ištraukimo, todėl kvapas būna toks aitrus, kad nebeįmanoma jais naudotis. Profsąjunga buvo užsakiusi tyrimą, jo rezultatai parodė, kad šiuose tualetuose yra nemaža amoniako koncentracija. Tuomet mes klausėme, kiek toji koncentracija viršija normą, ir gavome atsakymą, kad jokios normos nėra, nes tai tiesiog nuodas, kurio būti negali“, – pasakojo Povilas.

Vairuotojas taip pat nurodė, kad sunkumų kyla ir bandant suspėti pasiekti stoteles pagal sudarytus tvarkaraščius, todėl neretai tenka važiuoti viršijant greitį ir rizikuojant keleivių saugumu, nes kitu atveju stotelės laiku pasiekti nepavyksta, o už nukrypimus nuo tvarkaraščio, net ir už minutę ar dvi, skiriamos baudos, vienos baudos dydis – 50 eurų.

Europos aikštėje sutiktas pašnekovas aiškino, kad susirūpinimą kelia ne tik darbo sąlygos, kai vairuotojams tenka visą dieną dirbti net be pietų pertraukos, tačiau ir darbo užmokestis, mat už dabar gaunamą atlyginimą žmonės dirbti nenori, eina ieškoti geresnių vietų.

„Darbuotojų labai trūksta, tačiau žmonės nenori čia eiti dirbti. Buvo jaunas vaikinas įsidarbinęs, kalbėjo, kad nori kurti šeimą, nori išsikelti vestuves, tačiau žmogus išėjo iš darbo, nes už gaunamą atlyginimą net žiedų vestuvėms neįstengė nusipirkti. Mes daug neprašome, mūsų pagrindinis prašymas yra darbo užmokestį padidinti 10 proc. Pradžioje prašėme 15 proc., tačiau jau nusileidome“, – komentavo Povilas.

Profsąjungos pirmininkas ir piketuojantys jos atstovai aiškino, kad tokių veiksmų nusprendė imtis ir dėl bendrovės „Vilniaus viešasis transportas“ siekio pabloginti 2018 m. sudarytą kolektyvinę sutartį.

„Šiais metais pastebėjome, kad bendrovė bando atsisakyti derėtis dėl kolektyvinės sutarties sąlygų ir deda visas pastangas, kad darbo apmokėjimo sistema būtų išbraukta iš kolektyvinės sutarties. Profesinė sąjunga sako, kad darbo apmokėjimo sistema yra neatsiejama kolektyvinės sutarties dalis. Siekiama, kad šiuo svarbiu klausimu būtų įvestos tik informavimo ir konsultavimo procedūros nesudarant sąlygų abipusiškai susitarti. Svarbu paminėti, kad informavimo ir konsultavimo procedūra neįpareigoja bendrovės atsižvelgti į darbuotojų atstovų nuomonę. Tai reiškia, kad ši darbo apmokėjimo sistema būtų reguliuojama vienašališkais direktoriaus įsakymais“, – sako A. Markevičius.

Susitarimo surasti nepavyko

Profesinės sąjungos pirmininkas nurodė, kad penktadienį 13 val. dar kartą bus bandoma susitarti dėl darbo sąlygų užtikrinimo, tačiau taip pat nurodė, kad jei dėl iškeltų profesinių sąjungų reikalavimų sprendimas surastas nebus, bus skelbiamas streikas.

Kaip nurodė BNS, penktadienio vėlyvą popietę paaiškėjo, jog susitarti nepavyko ir Viešojo transporto darbuotojai antradienį tarsis dėl streiko.

„Darbo ginčų komisija baigė savo darbą. Sprendimas dėl iškeltų profesinės sąjungos reikalavimų nerastas, profesinės sąjungos ginčų komisijos nariai antradienį kviečia profesinės sąjungos tarybą ir teiks klausimą dėl streiko paskelbimo“, – BNS penktadienį sakė Vilniaus viešojo transporto darbuotojų profesinės sąjungos pirmininkas Algirdas Markevičius.

Pasak jo, nepavyko susitarti dėl atlyginimo kėlimo visiems bendrovės darbuotojams 10 procentų ir dėl darbo apmokėjimo sistemos taikymo kolektyvinėje sutartyje.

Profsąjungos atstovas taip pat sako matantis savivaldybės siekius keleivių vežimą mieste atiduoti į privačias rankas.

Norima išlaikyti sovietinius įpročius?

Vilniaus miesto meras Remigijus Šimašius teigė, kad nors dėl pandemijos viešojo transporto pajamos krito, atlyginimus vairuotojai gauna laiku, jie yra didinami. Jis pabrėžė, kad kaip tik neseniai nuspręsta paskirti 1 mln. eurų atlyginimams didinti.

„Transporto priemonės yra naujos ir atnaujinamos, darbo sąlygos yra geros ir atrodo, kad dabar yra tiesiog noras išlaikyti sovietinius įpročius, kada yra neskatinami darbuotojai už gerą darbą, o skatinami tik už stažą. Tai reiškia, kad nauji darbuotojai neateina, ilgesnį laiką dirbantys vairuotojai dėl to priversti dirbti viršvalandžius ir už tuos viršvalandžius gauna tarsi didesnį atlyginimą, bet visa tai yra keleivių ir pačių vairuotojų saugumo sąskaita.

Dabar yra taip, kad ar vairuotojai keleivius veža atsakingai, ar nesaugiai – jie iš esmės uždirba tiek pat, o motyvacinės sistemos profsąjunga pakeisti nesutinka, naujus vairuotojus paskatinti taip pat nesutinka. Mums tokia sistema nepatinka, mes su ja nesutiksime. Šitas piketas yra ne dėl darbo sąlygų, bent jau organizatorių tikslas yra ne darbo sąlygų gerinimas, tik gaila, kad dalis darbuotojų organizatoriais patikėjo.

Sąlygos jau dabar yra gerinamos, ir ne dėl to, kad piketo organizatorius atėjo, o dėl to, kad mes vertiname keleivius, o tam reikia vertinti ir viešojo transporto darbuotojus“, – sakė meras.

Siūlo grįžti į konsultacijas

Vilniaus miesto savivaldybės Administracijos direktoriaus pavaduotoja Danuta Narbut teigė, kad, siekdama susitarti su profsąjungomis, savivaldybė subūrė valdybą, su ja darbuotojų atstovai gali konsultuotis visais klausimais, o kartu ir dėl kolektyvinės sutarties sąlygų.

„Savivaldybė sudarė valdybą, paskyrė žmones, jie dalyvauja konsultacijose, išsako savo poziciją ir atstovauja akcininkui, šiuo atveju – savivaldybei. Kaip tik vakar buvo valdybos posėdis, mes viską aptarėme, labai gaila, kad eilinį kartą, nors tokia galimybė yra, valdybos nario mandatas, skirtas darbuotojų atstovui, neužpildytas profsąjungos, neatsiunčiami jų atstovai, nes manau, kad būtent ten mes turime spręsti visas problemas“, – kalbėjo D. Narbut.

Administracijos direktoriaus pavaduotoja teigė, kad su profsąjungų lyderiais buvo bendraujama ir diskutuojama, tačiau surengtas piketas šioms diskusijoms sutrukdė.

„Tai iš tikrųjų protingi žmonės, tik šį kartą, manau, jie pasirinko netinkamą formą ir ją pasirinko ne laiku, nes derybų komandos buvo sudarytas susitarimas, kad kol nepasibaigs konsultacijos, nebus viešinamas turinys, o šis išėjimas į piketą sutrukdė konsultacijoms, jos buvo nutrauktos.

Labai tikiuosi, kad vis dėlto profsąjungos grįš į konsultacijas ir mes toliau tęsim darbą, tuo labiau kad dėl didelės dalies, maždaug 154 punktų iš 179, jau yra susitarta. Darbas buvo tikrai intensyvus ir manau, kad sėkmingas, liko tikrai nedaug ir dėl tų punktų, dėl kurių dar sutarimo pasiekti nepavyko, verta grįžti būtent į konsultacijas“, – LRT.lt sakė D. Narbut.

Darbo užmokesčio kilimas buvo numatytas

Pašnekovė nurodė, kad konsultacijos vyko dėl naujos kolektyvinės sutarties, joje būtų atnaujinta darbo užmokesčio mokėjimo sistema sudarant sąlygas jį perskaičiuoti bet kuriuo metu. Anot jos, toks pokytis sudarytų sąlygas dažniau peržvelgti darbuotojų gaunamą darbo užmokestį ir, esant galimybei, jį padidinti.

„Mano siekis, ir manau, kad tai turėtų būti visų siekis, kad darbuotojai, vairuotojai gautų orų atlyginimą be viršvalandžių. Kas yra viršvalandžiai? Tai yra nesaugumas, tai yra pavojus keleiviams, o tokiu būdu mes neišlaikome kokybės. Kadangi kolektyvinė sutartis paprastai sudaroma dvejiems metams, tai lanksčiai peržiūrėti apmokėjimo ar didinti atlyginimo toje sutartyje įmonės kartu su valdyba nelabai gali. Bandome atnaujinti apmokėjimą, kad iš tikrųjų lanksčiai ir greičiau reaguotume į gyvenimą ir didintume atlyginimus ne pagal grafiką, o tada, kai, pavyzdžiui, metų pradžioje formuojame biudžetą, tvirtiname pajamas bei išlaidas, o kartu ir apmokėjimą“, – aiškino pašnekovė.

D. Narbut taip pat pabrėžė, kad transporto sektorius per pandemiją išgyvena labai sunkų laikotarpį, dėl to vis sunkiau tampa mokėti didesnius atlyginimus. Tiesa, ji teigė, kad, nepaisant to, tiek pernai, tiek šiais metais atlyginimai yra didinami.

„Mes šito neišsižadame ir visas pastangas dedame į tai, kad kiekvienais metais, kaip ir buvo sutarta, atlyginimai didėtų. Pagrindinis naujos apmokėjimo tvarkos akcentas yra sąžiningumas, naujų vairuotojų pritraukimas bei orus atlyginimas už darbą, o ne už viršvalandžius. Nors anksčiau visada būdavo didinamas atlyginimas, nuo rugsėjo 1 dienos, jei būtų pasiektas susitarimas, apie 50 proc. darbuotojų jau dabar gautų padidėjusį atlyginimą – nuo 50 iki 120 eurų prie dabartinio darbo užmokesčio. Tai pirmas naujos apmokėjimo tvarkos etapas, jis jau buvo numatytas anksčiau, nepaisant to, ar dabar piketas vyksta, ar ne“, – aiškino D. Narbut.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt