Eismas

2021.06.28 18:19

Keleivių elgesys automobiliuose kelia siaubą: ranka numoja ir į saugumą, ir į vairuotojams tenkančią atsakomybę

Eglė Girdenytė, LRT.lt2021.06.28 18:19

Vasara – atostogų metas, tačiau saugaus eismo ekspertai pastebi, kad padaugėja ne tik vykstančių poilsiauti, tačiau ir pernelyg atsipalaidavusių automobiliuose. Tiesa, nors šiltuoju metų laiku vairuotojai nevengia važiuoti greičiau, keleiviai taip pat neišvengia kritinių klaidų, kurios, anot ekspertų, gali kainuoti itin brangiai.

Apie pavojų turėtų įspėti vairuotojas

Vairavimo mokytojas Artūras Pakėnas aiškino, kad keliuose galima pastebėti įvairių keleivių sėdėjimo pozicijų, kurios, kai kuriais atvejais, būna itin pavojingos. Nepaisant to, kad nemažai keleivių, o kartu ir vairuotojų mėgsta važiuoti pro langą iškitę vieną ar abi rankas, keleiviai nepabūgsta pro langą iškišti ir galvos ar kojų.

„Keleiviai vengia paisyti saugumo taisyklių, todėl neretai, ypač sėdintys gale, vis dar neužsisega saugos diržų, o taip rizikuoja ne tik savo, bet ir kitų tame automobilyje važiuojančių saugumu. Vis dėlto, tokiais atvejais, taisykles turėtų prisiminti ir vairuotojai, mat atsakomybė už jo automobilyje važiuojančius žmones pirmiausia tenka jam“, – pabrėžia. A. Pakėnas.

Vairavimo instruktorius atkreipia dėmesį, kad važiuoti iškišus rankas, kojas ar galvą pro langą, pirmiausia keleivis rizikuoja savo saugumu, juk neretai iš po priekyje važiuojančio automobilio ratų pakilę akmenukai įdaužia netgi automobilio stiklą, tad jei tokia situacija susiklostytų tuomet, kai lauke yra žmogaus galva, o akmenukas pataikytų į akį, tikėtina, kad pasekmės būtų itin liūdnos.

„Reikėtų paisyti savo saugumo, tačiau pagrindinis dalykas, kad patys vairuotojai prisimintų, jog šalia važiuojančių saugumas yra jų atsakomybė. Yra ne vienas atvejis, kai po eismo įvykių giminaičiai vieni kitus paduoda į teismą reikalaudami padengti patirtą žalą, nes neva vairuotojas turėjo priminti, kad keleiviai užsisegtų saugos diržus ar sėdėtų ne bet kaip, o kaip pridera“, – sakė vairavimo mokytojas.

Neatsargumo kaina – daugiau sužalojimų

Jam pritaria bei antrina taip pat vairavimo instruktorius Andrius Bonakeris, kuris pabrėžia, kad inžinieriai automobilius ir jų saugumo įrangą kuria taip, kad vietoje sėdintis žmogus patirtų kuo mažiau sužalojimų ar būtų apsaugotas nuo tragiškų įvykių. Vis dėlto važiavimas kojas sukėlus ant prietaisų skydelio ar iškišus jas pro langą, anaiptol nepanašus į numatytą gamintojo.

„Sunku įsivaizduoti, kokius sužalojimus toks žmogus patirtų įvykus eismo įvykiui, kurio metu suveiktų oro saugos pagalvės. Jų paskirtis sušvelninti žmogaus patiriamus smūgius, tačiau tokiu atveju keleivis būtų tik dar labiau sužalotas“, – sakė A. Bonakeris.

Saugaus eismo ekspertas pažymėjo, kad dėl tos pačios priežasties vairuotojai turėtų paistyti taisyklės, kuri nurodo, jog vairuotojo rankos turėtų būti ties 9 ir 15 valandomis, mat laikant vairą ties 12 val., įvykus eismo įvykiui, oro saugos pagalvė smogtų vairuotojui tiesiai į ten esančią ranką. Tiesa, jis teigia, kad važiuojant automobilyje rankos taip pat turėtų būti laikomos taip, kaip pridera, o ne iškištos pro langą.

„Iškišus rankas pro langą kyla pavojus susidurti su kitais objektais – vabzdžiais, paukščiais, akmenimis, kitais eismo dalyviais ar infrastruktūros elementais. Teko girdėti atvejų, kaip langas žmones apsaugojo nuo akmenuko, kuris į automobilį atskriejo iš šalia veikusios žoliapjovės. Tuomet langas suskilo, tačiau viduje buvę žmonės liko sveiki. Belieka įsivaizduoti, kas būtų buvę, jei langas tuo metu būtų buvęs atidarytas“, – aiškino vairavimo mokytojas.

A. Bonakeris taip pat pabrėžė, kad ypač svarbu, jog kiekvienos kelionės metu visi keleiviai būtų prisisegę saugos diržus, mat nelaimės atveju atsakomybė pirmiausia kirstų ant vairuotojo pečių. Tiesa, jis pat atkreipė dėmesį, kad itin atidūs ir atsargūs tiek keleiviai, tiek vairuotojai turėtų būti abiturientai, kurie išleistuvių proga taip pat nevengia labiau atsipalaiduoti.

„Vairuotojas keleivių turėtų reikalauti paisyti Kelių eismo taisyklių, o savo ruožtu keleiviai to turėtų paisyti, o atsižvelgdami į tai – netrukdyti ir neblaškyti vairuotojo“, – sakė A. Bonakeris.

Kelių eismo taisyklių 53 punktas nurodo, kad „keleiviams draudžiama blaškyti vairuotojo dėmesį ir trukdyti jam vairuoti transporto priemonę“.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt