Eismas

2021.05.14 19:52

Šiltasis sezonas su elektromobiliu: ką verta žinoti vairuotojui?

LRT.lt2021.05.14 19:52

Elektromobiliai neteršia aplinkos, užtikrina aukščiausią komfortą ir įspūdingą dinamiką, tačiau verčia vartotojus keisti įpročius. Infrastruktūra sparčiai plečiasi, bet jos dar trūksta, todėl planuojant keliones reikia gerai žinoti, kur pakeliui galima papildyti energijos atsargas. Kita vertus, elektromobiliai gerokai patobulėjo, tad vasarą nebetenka baimintis įjungti kondicionierių ir prakaituoti, skelbiama „Velocita“ pranešime žiniasklaidai.

Šiltuoju sezonu dėl oro temperatūros stipriai nemažėja elektros pavaros efektyvumas, tačiau išryškėja du svarbūs naujos kartos automobilių eksploatacijos aspektai.

Nuo balandžio 1 dienos automagistralėse leidžiamas 130 km/val. greitis gundo, bet vairuojant elektromobilį patartina būti pavyzdingam eismo dalyviui ir šiek tiek sulėtinti. Gamintojai įspėja, kad važiuojant 130 km/val. greičiu įveikiamas atstumas gali būti dvigubai trumpesnis nei pagal WLTP bandymų ciklą nustatytas rodiklis. Pavyzdžiui, „Peugeot e-208“ atveju tai reikštų, kad vietoje maksimalaus 350 kilometrų atstumo viena įkrova gali nepavykti nuvažiuoti ir 200 kilometrų. Tai – kiekvieno elektromobilio, nuo „Tesla“ iki „Volkswagen“, niuansas.

Kitas svarbus aspektas – norint maksimaliai tausoti baterijos atsargas galima iš anksto nustatyti salono temperatūrą. Tarkime, kai kuriuose elektriniuose modeliuose tai galima padaryti programėle nuotoliniu būdu. Geriausia – kol automobilis dar prijungtas prie tinklo, tuomet salonas bus vėdinamas imant energiją iš elektros tinklo, o ne baterijos. „Tesla“ savininkai tuo gali naudotis jau dabar, o kai kurie kiti gamintojai dar užsiima tokio funkcionalumo tobulinimu.

Be to, taupant energiją ir saugant sveikatą temperatūra salone ir lauke turėtų skirtis tik 6–8 laipsniais.

Pereinant prireikia kantrybės

Elektromobilių prekybos startuolio „eDOW“ pardavimo vadovas Rokas Abloževičius pažymi, kad naudojantis automobiliu su elektros pavara reikia šiek tiek kantrybės, bent jau iš pradžių. Lietuvoje įkrovimo infrastruktūra dar tebeplėtojama, todėl keliones tenka planuoti atidžiau nei su vidaus degimo variklį turinčia transporto priemone.

„Degalinės stovi ant kiekvieno kampo, o stotelių tiek daug nėra ir greitai, manau, nebus. Todėl pasirinkdamas elektromobilį vartotojas savaime turi šiek tiek pakeisti gyvenimo būdą. Kitaip naujuoju pasirinkimu bus labai nepatenkintas“, – komentavo rinkos ekspertas.

Greitis, pastebi rinkos ekspertas, smarkiai lemia kiekvienos transporto priemonės energijos sąnaudas, nepaisant pavaros tipo.

„Važiuojant 90 km/val. vidutinės benzininio automobilio degalų sąnaudos gali būti apie 6 l/100 km, bet paspaudus iki 140 km/val. šis rodiklis gali pakilti ir iki 10 l. Lygiai tas pat galioja ir vairuojant elektromobilį: spaudžiant akceleratorių baterija tuštės greitai, o neskubant ir laikantis gamintojo rekomendacijų – gerokai lėčiau“, – konstatuoja R. Abloževičius.

Tinkamas greitis – pagal eismo sąlygas

Anot pašnekovo, tai anaiptol nereiškia, kad magistralėje važiuojant elektromobiliu teks slinkti sunkiasvorio tempu. „Tesla“ modeliais, kurių baterijos yra didelės talpos, galima važiuoti su srautu, vairuojant „Peugeot“ teks stebėti energijos atsargas, tačiau galima ir paspausti, o štai su „Nissan Leaf“ reikės būti kantresniam.

„Nors negalima pasakyti, kad vienas elektromobilis niekam tikęs, o kitas – tinka viskam. Technologijos vystosi itin sparčiai ir tie modeliai, kurie dabar nuvažiuoja mažiausiai, pasikeitus kartai jau tampa pranašesni už konkurentus“, – komentuoja specialistas.

110 km/val. dažnai minima racionalaus greičio magistralėje riba, anot R. Abloževičiaus, yra tik orientacinis rodiklis. Nukritus temperatūrai, pakilus stipriam vėjui arba lyjant energijos sąnaudos gali juntamai išaugti, todėl greitį atitinkamai tektų koreguoti.

„Labiau lemia ne sezonas ar elektromobilis, o vairuotojo įpročiai. Atsakingas ir gerų įgūdžių vairuotojas iš elektromobilio išspaus gerokai daugiau nei mėgstantis dinamišką važiavimą ir linkęs dažnai viršyti greitį“, – pastebi žinovas.

Primena degalų sąnaudų skaičiavimus

Jis patvirtina, kad kondicionierius turi įtakos net ir „Tesla“ elektromobilių nuvažiuojamam atstumui, tačiau ji gerokai mažesnė nei vairuojant, pavyzdžiui, „Nissan Leaf“. R. Abloževičius priduria, kad dėl salono vėdinimo vasarą jaudintis neverta, net jei baterija yra mažesnės talpos, nes energijos sąnaudų dedamoji ne taip juntama, kaip pirmųjų serijinių modelių.

„Kondicionierius neišsiurbia energijos beprotišku tempu. Taip, tai buvo pirmųjų elektromobilių problema, įjungus aušinimą nuvažiuojamas atstumas sutrumpėdavo dvigubai, tas pats pasakytina ir dėl greičio. Tačiau šiuolaikiniai elektromobiliai jau visai kitokie, pavyzdžiui, „Peugeot e-208“ yra pranašesnis už visus segmento pirmtakus. Tokius šių transporto priemonių pokyčius įrodė ir elektromobilių varžybos, kuriose žurnalistai Vitoldas Milius ir Aidas Bubinas šiuo automobiliu 300 km įveikė greičiau nei varžovai. Tuomet žurnalistai nurodė, kad vidutinės energijos sąnaudos buvo 13,6 kWh/100 km, o tai – beveik identiškas rezultatas WLTP –13,3 kW“, – aiškina rinkos ekspertas.

Dabartiniai vartotojų nuogąstavimai dėl komforto įrangos poveikio nuvažiuojamam elektromobilio atstumui, pastebi R. Abloževičius, primena lietuvių svarstymus, kiek galima sutaupyti degalų neįjungus šilto oro pūtimo, kai atsirado pirmieji vakarietiški automobiliai.

„Tuomet argumentas buvo degalų sąnaudos, tačiau dabar niekas apie tai jau nebekalba. Panašiai bus ir dėl elektromobilių, praeis dar 5 ar 10 metų ir tokio klausimo niekam nebekils“, – įsitikinęs pašnekovas.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt.