Eismas

2021.05.10 20:44

Pareigūnų akys nukrypo į paspirtukininkus: dėl neatsakingo elgesio priemonių reikia imtis jau dabar

Eglė Girdenytė, LRT.lt2021.05.10 20:44

Dar prieš kelerius metus elektriniai paspirtukai šalies gyventojams buvo naujovė, o dabar lekiančiųjų šia transporto priemone – apstu. Saugaus eismo ekspertai teigia, kad problemų dėl neatsargaus paspirtukininkų elgesio vis dar yra, o vien tik pramogai paspirtukus naudojantys eismo dalyviai apskritai pamiršta pasirūpinti saugumu.

Neįvertina pavojaus

Lietuvos kelių policijos tarnybos viršininkas Vytautas Grašys pabrėžia, kad kalbant apie automobilių vairuotojus dažniausiai galima pasakyti, kad jie yra drausmingi ir laikosi kelių eismo taisyklių (KET), tačiau net ir praėjus kuriam laikui nuo elektrinių paspirtukų atsiradimo Lietuvoje daugeliu atvejų galima teigti, kad šios transporto priemonės naudotojai nesilaiko KET, o kai kuriose situacijos netgi sukelia realų pavojų tiek sau, tiek kitiems eismo dalyviams.

„Važiuodami šaligatviais, pėsčiųjų, dviračių takais ir kitose vietose staigiai manevruodami, galima sakyti, nardydami ir nepasirinkdami saugaus važiavimo greičio, paspirtukininkai kelia realų pavojų eismo, savo bei kitų eismo dalyvių saugumui“, – sako V. Grašys.

Pašnekovas aiškina, kad didelis pavojus kyla tuomet, kai paspirtukininkai dideliu greičiu važiuoja pro pėsčiuosius, mat pastariesiems staigiai pakeitus judėjimo kryptį važiuojančiajam elektriniu paspirtuku vargu ar pavyktų suvaldyti transporto priemonę ir išvengti susidūrimo.

Negana to, V. Grašys akcentuoja, kad ypač pavojingos situacijos sukuriamos, kai paspirtukininkai nesustoja prieš pėsčiųjų perėją ir ją kerta ne varydamiesi elektrinį paspirtuką, o juo važiuodami.

„Kelių eismo taisyklės nurodo, kad tiek dviratininkas, tiek elektrinio paspirtuko vairuotojas privalo nulipti nuo turimos transporto priemonės ir ją persivaryti, tačiau pastebime, kad šios taisyklės nėra paisoma. Dėl to iš tiesų kyla realus pavojus, nes važiuodamas dideliu greičiu paspirtukininkas tikrai gali būti nepastebėtas ir partrenktas automobilio“, – aiškina Kelių policijos tarnybos viršininkas.

Nesirūpina nei savo, nei vaikų saugumu

Pareigūnas atkreipia dėmesį, kad nerimą kelia ne tik paspirtukininkų elgesys važiuojant šiomis elektrinėmis transporto priemonėmis, bet ir savisaugos instinktų trūkumas, mat retas dėvi saugos šalmą.

„Elektriniu paspirtuku važiuojantis asmuo iki 18 metų privalo dėvėti saugos šalmą, tačiau labai retas vaikas jį iš tiesų dėvi. Tai rodo tėvų neatsakingą požiūrį į vaiko saugumą. Ypač tai matyti kurortiniuose miestuose, kuriuose artėjant vasaros sezonui paspirtukai nuomos punktuose būna iššluoti, o saugos šalmai kone visi lieka pakabinti. Žinoma, vaikai šalmų nereikalauja, tačiau tėvai nepasirūpina, kad jie būtų apsaugoti“, – įžvalgomis dalijasi V. Grašys.

Saugaus eismo ekspertas teigia, kad nepilnamečių vaikų tėvai turėtų ne tik pasirūpinti atžalų saugumu, bet ir rodyti tinkamą pavyzdį. V. Grašys aiškina, kad miestų gatvėse pareigūnai neretai pastebi atvejų, kai visi šeimos nariai, įskaitant ir mažamečius vaikus, elektriniais paspirtukais juda nedėvėdami saugos šalmų, negana to, tėvai nusprendžia ant savo elektrinio paspirtuko pastatyti vaiką ir be jokių apsaugos priemonių vienu įrenginiu judėti kartu.

„Vienu paspirtuku kartu su vaiku važiuojantys tėvai vargu ar suvokia, kad įvykus nelaimei prie skaudžių pasekmių bus prisidėję ir patys“, – sako pareigūnas.

Suvokia kaip pramogą, o ne transporto priemonę

V. Grašys taip pat atkreipia dėmesį, kad pernelyg atmestiną požiūrį į saugumą važiuojant elektriniu paspirtuku lemia ir daugumos žmonių suvokimas, kad tai ne transporto priemonė, o pramoga. Vis dėlto jis pabrėžia, kad net ir pramogaujant svarbu laikytis nustatytų kelių eismo taisyklių, pasirūpinti saugumu.

Tiesa, pašnekovas tikina, kad siekiant padidinti pramogaujančiųjų saugumą svarbus ir nuomos paslaugas teikiančių verslininkų bei savivaldybių vaidmuo. Policija jau planuoja kurortinių miestų savivaldas skatinti daugiau dėmesio skirti nuomotojams, kad šie numatytų taisyklę, jog elektrinį paspirtuką būtų galima išsinuomoti tik kartu su saugos šalmu.

„Praeiti metai buvo pažymėti dviem tragiškomis nelaimėmis, kai važiuodami elektriniais paspirtukais žuvo vyras ir vaikas, todėl, manau, turime ne laukti dar vienos nelaimės, o jau dabar pagalvoti, kaip galėtume jų išvengti“, – akcentuoja Kelių policijos tarnybos viršininkas.

V. Grašys taip pat atkreipia dėmesį, kad nors įskaitinių eismo įvykių, kuriuose dalyvavo paspirtukininkai, nebuvo daug, medikų patirtis praėjusiais metais parodė, jog traumatologijos skyriai dėl asmenų, nukritusių nuo dviračių ar elektrinių paspirtukų, gausos dirbo visu pajėgumu.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt.