Eismas

2021.05.09 21:38

Lietuvoje – naujų automobilių deficitas: dėl trūkumo pardavėjai prognozuoja kainų kilimą

Kristina Jackūnaitė, LRT TV naujienų tarnyba, LRT.lt2021.05.09 21:38

Lietuvoje – naujų automobilių trūkumas. Ištuštėjus prekybos salonų sandėliams kai kurių modelių pirkėjai prašomi laukti nuo trijų mėnesių iki pusmečio. Prekybininkai vardija tris priežastis – dėl pandemijos Europoje ir pasaulyje stojo gamyklos, pasaulį ištiko puslaidininkių lustų trūkumas, o po karantino lietuviai įsigeidė naujų automobilių. Kai kurie pardavėjai sako, kad dėl to nauji automobiliai pabrango 5-10 proc.

Skirtingų markių automobilių pardavėjai pripažįsta – pavasarį ištuštėjo jų sandėliai. Kai kurių modelių daugelyje salonų pirkėjai prašomi laukti iki pusės metų. Pardavėjai sako, kad su tokiu trūkumu susiduria pirmą kartą.

Panorama. Socialdemokratai turi naują lyderį: pirmininko rinkimus laimėjo Vilija Blinkevičiūtė

„Škoda“ importuotojo Lietuvoje marketingo ir komunikacijos vadovas Linas Barščevičius sako, kad dėl pandemijos daug kur Europoje stojo automobilių gamyklos : „Čekija, kurioje gaminami visi mūsų automobiliai, labai smarkiai nukentėjo nuo dviejų pandemijos bangų. Sausio mėnesį buvo labai stipri antroji banga. Kovo vidury – trečioji. Tai po šių dviejų bangų gamykla, dirbanti trimis pamainomis, pradėjo dirbti viena pamaina. Dėl to susidarė gamybos atidėjimai ir eilės.“

„Inchcape Motors“ „Ford“ verslo vadovas Tomas Didžbalis sako, kad Europoje dėl pandemijos buvo uždarytos dvi „Ford“ gamyklos. Skirtingų automobilių gamintojai susiduria su dar viena bendra problema – elektroninių komponentų – puslaidininkinių lustų, kuriuos gamina vos kelios gamyklos pasaulyje, trūkumu.

„Praėjusiais metais dėl pandemijos gamyklos, tiekiančios komponentus negali patiekti didelės dalies elementų. Dėl to gamintojas negali pagaminti automobilio ir pateikti į rinką“, – sako T. Didžbalis.

„Škoda“ importuotojo Lietuvoje marketingo ir komunikacijos vadovas L. Barščevičius sako, kad visuose automobiliuose naudojamų puslaidininkių trūksta ne tik dėl pandemijos: „Taip jau sutapo, kad vieni nukentėjo nuo pandemijos, kiti, pavyzdžiui gamykla Kinijoje, nukentėjo nuo gaisro. O gamykla Jungtinėse Amerikos Valstijose – nuo šalnų ir minusinės temperatūros. Ir vėlgi, dėl susidariusio trūkumo atsirado eilės automobilių gamyboje“.

Skirtingų naujų automobilių pardavėjai sutartinai vardija ir dar vieną priežastį – po karantino atsidarius salonams, į juos plūstelėjo pirkėjai. Lietuvoje balandį registruota apie 4-is tūkst. naujų lengvųjų automobilių, o tai – pustrečio karto daugiau nei pernai balandį.

Kauno „Volkswagen“ centro Lengvųjų automobilių pardavimo vadovas Jonas Kateiva sako, kad keičiasi Lietuvos gyventojų įpročiai: „Žmonės yra atsikandę naudotų automobilių, turgaus, tikrinimo servisuose. Jie nori kokybės, ramybės, garantijų ir patikimumo. Tai – pagrindinės priežastys dėl ko išaugo naujų automobilių pardavimai.“

„Škoda“ pardavimų Lietuvoje atstovas L. Barščevičius atkreipia dėmesį, kad tai buvo netikėta patiems pardavėjams: „Dar praėjusį pavasarį, pirmosios pandemijos bangos metu, pastebėjome, kad kai žmonės neteko galimybės keliauti į užsienį, savo lėšas nukreipė kitomis kryptimis. Iš tikrųjų galime tik pasidžiaugti, kad ta paklausa automobilių nekrito kaip mes tikėjomės ir prognozavom, o išliko tokia pati ir net padidėjo“.

Apie pagausėjusį pirkėjų būrį kalba ir „Inchcape motors“ atstovas T. Didžbalis: „Kai kurie verslai, kurie pandemijos metu buvo pristabdę savo pirkimus, šiandien atsigauna. Ir tie pirkėjai, kurie sakė rudenį – palaukite, mes sugrįšime, kada situacija aiškės, jie grįžta. Bet šalia jų yra ir tie natūralūs pirkėjai, kurie ir šiaip būtų pirkę automobilius. Sudėję šias dvi dedamąsias gaunam tokią aštrią situaciją – paklausa labai didelė, o gamyklos nespėja vykdyti visų užsakymų.“

Portalo „Autoplius.lt“ vadovas Artūras Mizeras sako, kad naujų automobilių salonų sandėliai ištuštėjo ne tik Lietuvoje: „Tas jaučiama visoje Europoje, net pasaulyje. Turėjo įtakos tai, kad gamyba ir tiekimo grandinės pernai buvo šiek tiek apstojusios dėl pandemijos poveikio. Ir dabar, pavasarį, „atšokus“ paklausai, tiek didžiosiose Europos rinkose tiek mažesnėse, gamintojai nespėja pateikti populiaresnių automobilių modelių į rinką“.

Pasak A. Mizero, įtakos turi ir kai kurių Europos šalių politika :„ Europos sąjungoje yra mesta ne mažai priemonių ekonomikos atsigavimui skatinti. Gyventojai skatinami įsigyti mažiau taršias transporto priemones – elektromobilius, įkraunamus hibridus ir panašiai. Tai dėl to jų paklausa dar labiau padidėjo Prancūzijoje, Vokietijoje, Jungtinėje Karalystėje.“

Kai kurie pardavėjai pripažįsta, kad dėl sumažėjusios pasiūlos ir padidėjusios paklausos nauji automobiliai pabrango: „Taip, šiek tiek. Natūralu, kad jeigu pasiūla yra mažesnė nei paklausa, tai produkto kaina kyla. Čia yra ekonomikos dėsnis. Nauji automobiliai pabrango nuo 5 iki 10-ties procentų“, – sako Kauno „Volkswagen“ centro Lengvųjų automobilių pardavimo vadovas J. Kateiva.

Yra populiarių automobilių modelių, kurių šiuo metu sandėliuose neturi nė vienas salonas Lietuvoje. Pardavėjai prognozuoja, kad jų sandėliai visais modeliais vėl prisipildys šių metų pabaigoje.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt.