Eismas

2021.05.05 17:29

Nepraėjus nė savaitei, lietuviai ruošiasi kovoti už naujos automobilių registravimo sistemos atšaukimą: tam sukūrė ir peticiją

Eglė Girdenytė, LRT.lt2021.05.05 17:29

Nepraėjus nė savaitei nuo naujos automobilių registravimo sistemos veikimo pradžios, tiek pirkėjai, tiek pardavėjai ėmė piktintis ne tik savininko deklaravimo kodais (SDK) bet ir nauja tvarka, pagal kurią pirkėjas privalo pirmas kreiptis į „Regitrą“ ir pranešti apie įsigytą transporto priemonę. Pardavėjai teigia, kad tai neužtikrina jų teisių, mat, anot jų, naujasis automobilio savininkas gali nedeklaruoti įsigijimo ir pardavėjui pridaryti bėdų. Būtent dėl šios priežasties lietuviai jau suskubo reikalauti naują tvarką atšaukti, o tam sukūrė ir peticiją.

Nors SDK kodas perkant ir parduodant automobilį tapo reikalingas tik nuo praėjusio šeštadienio, gegužės 1 d., jau trečiadienį lietuviai peticijos.lt portale sukūrė peticiją, kuria sieks, kad nauja automobilių registravimo tvarka būtų atšaukta.

Peticijos autorius dokumento apraše neslėpė pasipiktinimo ir nurodė, kodėl, jo manymu, nauja sistema ateityje turėtų būti nenaudojama. Autorius aiškino, kad nauja sistema sukelia daug problemų, bei teigė, kad nesaugumo jausmą sukelia pakeista tvarka, kai kreiptis į „Regitrą“ pirmas turi nebe pardavėjas, o automobilio pirkėjas. Peticijos kūrėjas svarstė, kas būtų, jei automobilį įsigytų nusikaltėlis ir jis transporto priemonės įsigijimo nedeklaruotų, o su ja užsiimtų nusikalstama veikla.

„Nusipirks automobilį už 300 eurų, panaudos savo reikmėm, jį numes, o vėliau pardavėjas turės kentėti, aiškintis ir bėgioti į komisariatus. O jei aš pamesiu sutartį, juk visko gali būti gyvenime, kokie tuomet bus įrodymai?“ – mintimis dalijosi peticijos autorius.

Per pirmas dvi valandas šią peticiją pasirašė 381 žmogus.

Automobilio įsigijimą galima deklaruoti tą pačią akimirką

„Regitros“ atstovė spaudai Emilija Bardauskienė patvirtino, kad nuo šiol transporto priemonių savininkų pasikeitimas ir registracija yra du atskiri procesai. Pirmas į „Regitrą“ turi kreiptis pirkėjas, jis deklaruoja transporto priemonės įgijimą. Paskui pardavėjas patvirtina perleidimą ir tik tuomet pirkėjas gali kreiptis dėl registracijos. Vis dėlto specialistė atkreipia dėmesį, kad deklaruoti sandorį kiek įmanoma greičiau yra suinteresuotos abi pusės.

„Pirkėjas suinteresuotas, kad nuosavybė būtų deklaruota jo vardu, o pardavėjas – kad jam netektų atsakomybė už kito asmens padarytus nusižengimus. Klientams rekomenduojame apsaugoti savo interesus iš anksto. Pavyzdžiui: galutinai atsiskaityti už automobilį ar atiduoti jo raktelius pirkėjui tik abiem pusėms deklaravus nuosavybės pasikeitimą“, – sako E. Bardauskienė.

Ilgina darbo laiką

Anot pašnekovės, nauja sistema pradėjo veikti gegužės 1 d. po pietų. Nuo to laiko ji yra pasiekiama, tačiau būna sutrikimų. Šio ryto duomenimis, iš viso nuo naujovių įsigaliojimo dienos naujų SDK kodų sugeneruota apie 5,6 tūkst., didžioji dalis jų – internetu. Ji taip pat primena, kad gegužės 1 d. dar apie 2 mln. kodų buvo sugeneruota automatiškai šalyje jau registruotoms transporto priemonėms.

„Tai bene didžiausias pokytis transporto priemonių registracijos srityje per pastaruosius 30 metų, iš esmės keičiasi beveik visi procesai. Deja, tam tikrų nesklandumų neišvengta. Komanda aktyviai dirba, kad pašalintų trikdžius, todėl tikimės, kad esminiai sutrikimai bus pašalinti artimiausiomis dienomis. Kitų, rečiau pasitaikančių trikdžių šalinimas, panašu, gali užtrukti ilgiau.

Nuoširdžiai atsiprašome klientų, susidūrusių su nepatogumais. Taip pat norime pasinaudoti proga ir pakviesti klientus, kad pildydami deklaracijas internetu jie būtų atidūs ir duomenis (pavyzdžiui, transporto priemonės VIN numerį) suvestų kuo tiksliau, nes tai gali būti viena iš priežasčių, kodėl SDK negalės būti suteikiamas sklandžiai.

Jei klientams šiuo metu nėra būtinos transporto priemonių registracijos paslaugos, rekomenduojame jas atidėti vėlesniam laikui. Pavyzdžiui, jei turite neregistruotą transporto priemonę, kuriai reikia gauti SDK, primename, kad Jums taikomas pereinamasis laikotarpis ir dėl kodo galite kreiptis iki liepos 31 d.“, – aiškina „Regitros“ atstovė.

E. Bardauskienė taip pat informavo, kad dėl įsigaliojusių naujovių pastebimas išaugęs konsultacijų poreikis, o dėl to nuo gegužės mėnesio yra ilginamas informacijos centro darbo laikas. Nuo šiol klientams konsultacijos bus teikiamos pirmadieniais–ketvirtadieniais nuo 8.00 iki 18.00 val.

Sistema buvo planuota jau kurį laiką

Vidaus reikalų ministerijos Strateginės komunikacijos skyriaus vedėjas Mindaugas Bajarūnas teigia, kad buvo žinoma, jog pokyčiai mokesčių administravimo ir kontrolės srityje natūraliai gali sukelti tam tikrų visuomenės grupių nuogąstavimą ar nepasitenkinimą. Vis dėlto jis pabrėžia, kad šiuo atveju Savininko deklaravimo kodas visų pirma skirtas apsaugoti galutinį vartotoją automobilių prekyboje.

M. Bajarūnas teigia, kad automobilių registravimo sistema planuota jau kurį laiką, o jos pagrindinis tikslas – sumažinti šešėlinės automobilių prekybos mastą šalyje. Jis pažymėjo, kad 2018–2020 m. atliekant kontrolės veiksmus prekybos automobiliais sektoriuje buvo nustatyta apie 4,8 mln. eurų papildomai mokėtinų mokesčių.

„Labai dažnai naudotų transporto priemonių pirkėjas, norėdamas mažiau mokėti už įsigyjamą transporto priemonę, sutinka transporto priemonės pirkimo–pardavimo sutartyje nurodyti ne tikrąjį automobilio pardavėją, o pirminį, užsienyje buvusį, o kai kuriais atvejais netgi neegzistuojantį automobilio savininką. Atitinkamai tikrieji transporto priemonių pardavėjai (perpardavinėtojai) yra nefiksuojami jokiuose dokumentuose ir lieka šešėlyje nuslėpdami tikrąsias gautas pajamas, nuo jų nesumokami gyventojų pajamų ir pridėtinės vertės mokesčiai.

Remiantis Analizės, modeliavimo ir rizikos valdymo kompetencijų centro ir Kauno technologijos universiteto atliktu 2018 metų Lietuvos PVM atotrūkio vertinimu, automobilių prekybos srityje PVM atotrūkis siekė 38 mln. eurų. Latvijos, kuri yra įdiegusi privalomą automobilių registravimo sistemą, patirtis rodo, jog per pirmuosius metus šiame sektoriuje sumokėtų mokesčių suma išaugo 27,2 mln. eurų“, – komentuoja M. Bajarūnas.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt.