Eismas

2021.04.28 15:07

Po per raudoną bėgusio jaunuolio žūties – kritika pėstiesiems: ar susimąstote, koks pavojus jums gresia?

Eglė Girdenytė, LRT.lt2021.04.28 15:07

Nors neretai kalbant apie saugų eismą kritikos sulaukia automobilių ir kitų transporto priemonių vairuotojai, saugaus eismo ekspertai atkreipia dėmesį, kad ne ką mažesnį pavojų tiek sau, tiek kitiems sukelia ir pėstieji. Keliaujantys pėsčiomis neretai pamiršta vieną svarbiausių Kelių eismo taisyklių punktų – eismo dalyvių elgesys grindžiamas tarpusavio pagarba ir atsargumu. Svarbių taisyklių nežinojimas arba nepaisymas tampa ir nelaimių priežastimis.

Geriau žino teises nei pareigas

Saugaus eismo ekspertai teigia, kad, siekiant užtikrinti pažeidžiamiausių eismo dalyvių saugumą, svarbus yra ne tik vairuotojų, bet ir jų pačių indėlis.

Vairavimo instruktorė Olga Židovlenkova prisimena, kad pavyzdžiu, kaip taisyklių nepaisymas gali tapti tragišku įvykiu, tapo balandžio viduryje sostinėje įvykusi nelaimė. Tada, vairuotojui bandant sankryžą įveikti mirksint žaliai šviesoforo šviesai, žuvo per perėją degant draudžiamam šviesoforo signalui bėgęs 19-metis pėsčiasis.

Saugaus eismo ekspertė pastebi, kad įvykiai, kada nukenčia pėstieji, dažniausiai įvyksta dėl perdėto pasitikėjimo savimi tiek iš sėdinčiųjų prie vairo, tiek iš žingsniuojančių pėsčiomis pusės. Vairavimo instruktorė teigia, kad situacijų, kai nepaisydamas raudonos spalvos šviesoforo signalo pėsčiasis nusprendžia perbėgti pėsčiųjų perėją ar važiuojamąją kelio dalį kirsti apskritai tam nepritaikytoje vietoje, yra labai daug ir nė vienas, nusprendęs pažeisti Kelių eismo taisykles, neįvertina realaus jam kylančio pavojaus.

„Pėstieji dažnai tikisi greitai perbėgti kelią, tačiau nė nesusimąsto, kad taip jie patys kelia pavojų eismo saugumui. Automobilis yra veikiamas fizikos dėsnių, todėl net ir šiek tiek toliau esantis vairuotojas būna priverstas stabdyti, kad prireikus galėtų sustoti laiku“, – sako vairavimo instruktorė.

O. Židovlenkova taip pat atkreipia dėmesį, kad siekiant užtikrinti pėsčiųjų saugumą pirmiausia reikėtų atsižvelgti į bendrą eismo kultūrą, o ją kuria ne vien tik vairuotojai. Anot jos, eismo kultūrai svarbus yra bendradarbiavimas, o ne atskirų grupių bandymas įrodyti turimas teises ar pirmumą.

„Kad ir kiek kritikos būtų skiriama vairuotojams, šie, užsidegus draudžiamam šviesoforo signalui, nebando prasmukti pro sankryžą, o kantriai stovi ir laukia. Pažvelgus į pėsčiuosius, atrodo, kad jiems ši taisyklė negalioja. Žinoma, atėję į vairavimo pamokas, tie patys pėstieji, kurie anksčiau nepasižymėjo pavyzdingu elgesiu eisme, patys pradeda stebėtis, kaip jie rizikavo ir neįvertino jiems kylančios rizikos“, – aiškina O. Židovlenkova.

Neįvertina realaus pavojaus

Lietuvos kelių policijos tarnybos viršininkas Vytautas Grašys teigia, kad būtent pėsčiųjų sprendimas kirsti važiuojamąją kelio dalį, kur tai draudžiama arba kai tai draudžiama, yra pagrindinė nelaimių, per kurias sužalojami ar žūsta keliaujantys pėsčiomis, priežastis.

„Užmiestyje dažniausiai nelaimių įvyksta, kai bandoma kelią kirsti tam nepritaikytoje vietoje ar tamsiu paros metu nedėvimi atšvaitai. Mieste nelaimių įvyksta pėstiesiems bėgant per perėją, kai dega raudonas šviesoforo signalas ar nereguliuojamoje perėjoje į važiuojamąją kelio dalį įžengiama neįsitikinus, kad vairuotojai pėsčiąjį mato ir praleidžia. Įsitikinti, kad vairuotojai pėsčiuosius praleidžia, svarbu net ir šviesoforais reguliuojamoje sankryžoje“, – sako V. Grašys.

Pareigūnas atkreipia dėmesį, kad dažnai pėsčiųjų daroma klaida – dėmesio sutelkimas ne į eismą, o į išmaniuosius įrenginius ar muzikos klausymąsi. Kelių policijos tarnybos viršininkas pabrėžia, kad dar prieš įžengdamas į važiuojamąją kelio dalį pėsčiasis turi sustoti, įsitikinti, kad eiti yra saugu, o įžengus į pėsčiųjų perėją visuomet reikia išlikti budriam.

„Einantys pėsčiųjų perėja neturėtų naudotis mobiliaisiais įrenginiais ar klausytis muzikos. Kiekvienas eismo dalyvis, nepriklausomai nuo jo statuso, privalo visą savo dėmesį sutelkti į dalyvavimą eisme. Nė vienas negali visiškai atsipalaiduoti ir nekreipti dėmesio į esamas eismo sąlygas, nes jos gali kisti ir nors vienu metu gali pasirodyti, kad automobilio šalia nėra, kitu metu jis gali būti labai arti“, – pabrėžia pareigūnas.

Teisingas elgesys ir pavyzdys

V. Grašys taip pat akcentuoja, kad, siekiant užtikrinti didesnį eismo dalyvių saugumą, itin svarbus yra ir tėvų rodomas pavyzdys atžaloms. Kelių policijos tarnybos viršininkas pabrėžia, kad itin svarbu jau nuo mažens vaikui rodyti tinkamą pavyzdį bei užtikrinti, kad net ir keliaudamas vienas jis eisme elgsis atsakingai.

„Požiūris į eismo saugumą nuolat keičiasi, tačiau, deja, tėvai vis dar dažnai pamiršta svarbias taisykles ir patys vaikams rodo netinkamą pavyzdį kartu su jais bandydami pereiti perėją, kai tai yra draudžiama. Tokių atvejų pasitaiko išties nemažai. Negalima į tai numoti ranka, reikėtų pasirūpinti mažiausių eismo dalyvių saugumu“, – akcentuoja V. Grašys.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt